Ma van a Ne vásárolj semmit! nap
A november utolsó péntekére eső, nemzetközi Ne vásárolj semmit! nap szimbolikus tiltakozás a túlfogyasztás és a reklámoknak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.
Fogyasztói társadalomban élünk, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Hatalmas a választék, melyről sokféle úton-módon szerezhetünk tudomást (katalógusokból, hirdetési újságokból, az Interneten böngészve, reklámokból, boltokat, piacokat, vásárokat látogatva), és a kinézett árut megvásárolhatjuk személyesen vagy online. Félelmetes mennyiségű dolgot veszünk meg, és félelmetes mennyiségű időt szánunk erre, sokszor valós szükségleteink felett. Egyszóval túlfogyasztunk. A Ne vásárolj semmit! nap ez ellen tiltakozik jelképesen. Mert nincs az rendjén, hogy a rengeteg áru előállításához szükséges nyersanyag- és energiaigény óriási terhet ró a Földre, hogy a gyártás, a forgalmazás és az elhasználódás következtében keletkezett hulladék feldolgozása már-már lehetetlen feladat, hogy eladósodunk, és hogy míg egyre többet törődünk a vásárlással, az élet más fontos dolgait elhanyagoljuk.
A Ne vásárolj semmit! napot 1992-ben kezdeményezte a reklámszakmában dolgozó, kanadai Ted Dave, aki ezáltal akart tiltakozni a reklámok túlfogyasztásra való ösztönzése ellen. Mottója ez volt: Ami elég, az elég! Azóta egyre több ország vette át. Magyarországon a Tudatos Vásárlók Egyesülete kezdeményezésére 2004 óta november utolsó péntekén tartjuk, mert a vásárlási szokásaink szerint ezen a napon vásárolunk a legtöbbet, ill. ekkorra már beindult a karácsonyi reklámhadjárat. Ez a nap próbál figyelmeztetni arra, hogy vegyünk vissza egy kicsit, álljunk meg egy pillanatra, és gondolkozzunk el. Nincs más tennivalónk, csak az, hogy az évnek ezen az egy napján kerüljük el a boltokat, és a legszükségesebb dolgokon kívül ne vásároljunk – töltsük az időnket valami hasznosabbal, szórakoztatóbbal szeretteink társaságában. Ez a nap tökéletesen alkalmas arra, hogy az évi vásárlási-fogyasztási szokásainkat átgondoljuk, és ha szükséges, stratégiát váltsunk.
Tudta?
• Egyre több a kényszeres vásárló vagy vásárlásfüggő szenvedélybeteg.
• A vásárlások 40-50%-a az előzetes szándékoktól független, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök.
• Az egyre újabb és újabb elektronikus eszközök vásárlása miatt évente több mint 40 millió tonna veszélyes hulladék keletkezik, amelynek a megfelelő kezelése még nem megoldott.
• Életmódunkkal túlterheljük a bolygót, gyorsabban használjuk el az ökoszisztémát, mint ahogy az képes megújulni.
• 2016 óta Magyarországon a vásárlások számát tekintve (ha az élelmiszereket nem számítjuk) a november az év második legerősebb hónapja a december után.
• A felmérések szerint átlagosan több mint 50000 Ft-ot költünk el a Ne vásárolj semmit! napon.
Elgondolkodtató, nem? Épp ezért szánjunk évi egy napot a fogyasztói böjtre, szálljunk ki a mókuskerékből, és keressük máshol az örömöt, az elégedettséget, a boldogságot, mert ezeket nem a boltokban találjuk meg. Az is fontos lenne, hogy a közelgő adventi időszak ne az eltúlzott vásárlásdömpingről, hanem az elmélyülésről, a várakozásról szóljon.
tmoni
Forrás: Tudatos Vásárló, Jeles Napok, 24.hu, Cég & Brand
A kép a pxhere.com gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.