84

A film rövid története ‒ 16. rész

A Hetedik Sor Közepe sorozata

film-rovid-tortenete-hetedik-sor-kozepe

Stephen Hawking műve nyomán készült A film rövid története, amelyben a Hetedik Sor Közepe csapata megkísérli azt, ami másoknak csak hosszú könyvciklusokban sikerült: írásba foglalni a film – talán nem is olyan rövid – történetét. A legelső mozivetítéstől kiindulva, érintve többek közt az iráni új-hullám és a tajvani mozi érdekfeszítő világát, eljutva napjaink mainstream filmgyártásáig.

Mindezt alig száz oldalba foglalni persze valóságos filmteoretikai harakiri, így figyelmeztetünk mindenkit! Írásunk lényegre törő, inkább csak rövid betekintés, mintsem tényleges mozitörténeti értékezés, ámde reméljük, kiváló alapanyaga lesz a későbbi elmélyülésnek.

Az 50-es évek indiai filmjei

Az ötvenes években India már csak demográfiai adottságai alapján is világpolitikai tényezővé vált, azonban csakúgy, mint az egykori gyarmatországok többségében, a politikai és a gazdasági modernizáció nem társult a kulturális élet felvirágzásával. A gördülékeny gazdasági integráció reményében a földtörténet egyik legnagyobb múltra visszatekintő kultúrköre megkísérelt hozzásimulni a nyugati tendenciákhoz, ehhez mérten az ország filmkultúrája is Hollywood giccsét és rossz ízlését tükrözte.

indiai-film

Ezzel párhuzamosan azonban kifejlődött egy filmes mozgalom, amely a szórakoztató tömegmozi helyett a szerzői filmet, és a nyugati minták másolása helyett a nemzeti öntudatot helyezte előtérbe. Ez az irányzat lett az ötvenes évek Indiájának árnyékművészete, a találó nevű párhuzamos mozi, amely az indiai mainstreammel párhuzamban, de mégis annak kontraverziójaként kísérelte meg a Nyugat kulturális hatásainak magába olvasztását.

Ez a kulturális elköteleződés jelenik meg a korszak olyan, napjainkra már klasszikusnak számító indiai mozijaiban, mint A kis út dala (1955) vagy az India anyánk (1957), amely a legenda szerint bemutatóját követően egészen 1990-ig megtalálható volt legalább egy indiai mozi műsorán. Ezen filmek ráadásul nemcsak kifinomult eszközei a nemzeti identitás formálásának, hanem nagyfokú művészi kvalitások hordozói is, amelyekben az érzelmes dráma az egyszerre diszkrét és formalista kameramunkával eleveníti fel egy elhagyatott nép történetét.

india-anyank-film

Az India anyánk (1957) a korszak leghangosabb szakmai és pénzügyi sikere volt

A legfontosabbak…

Az út éneke (1955)

A legyőzhetetlen (1956)

India anyánk (1957)

Apu világa (1959)

Németh Kornél
Forrás: hetediksor.hu

A film rövid története című sorozat korábbi részei:
1. rész ‒ Kezdetek
2. rész ‒ A narratíva megjelenése
3. rész ‒ A burleszk
4. rész – Az expresszionizmus
5. rész ‒ Francia impresszionizmus
6. rész ‒ A szürrealista mozi
7. rész ‒ Szovjet montázsiskolák
8. rész ‒ A hangosfilm megjelenése
9. rész ‒ Lírai realizmus
10. rész ‒ Film noir
11. rész ‒ Filmgyártás a II. világháború alatt Európában
12. rész ‒ Olasz neorealizmus
13. rész ‒ Az olasz mozi nagy kora
14. rész ‒ A japán film aranykora
15. rész ‒ A lengyel iskola

2020.10.30