Ken Ludwig: A hőstenor – Premier a Győri Nemzeti Színházban

SzaSzi írása

ken-ludwig-a-hostenor-gyori-nemzeti-szinhaz

Szeptember 26-tól látható Ken Ludwig A hőstenor (Lend Me a Tenor) című bohózata a Győri Nemzeti Színház Kisfaludy Termében, Tasnádi Csaba rendezésében, amelynek főpróbáján jártunk a premier előtt.

Ken Ludwig két részből álló darabja tulajdonképpen a félreértések frappánsan egymásra épített sorozata. Nem véletlen, hogy imádta már a londoni West End és a Broadway közönsége is, és kiérdemelte a legjobb vígjátéknak járó Olivier-, illetve a legjobb darabnak járó Tony-díjat. Idehaza is sikerrel állították pódiumra több hazai színházban. Az író Győrben sem ismeretlen, Primadonnák című darabját népszerűsége miatt szinte vétek volna levenni a műsorról. A hőstenor hasonlóan sorjázza a komikus helyzeteket, változatosak és jellegzetesek karakterei, lendületesen sodró a cselekménye. És ahogy annak egy jó bohózatban lennie kell, a történetet át- meg átszövik a félreértések, a szerepcserék és szerelmi szálak.

A clevelandi operaház hétköznapjai a megszokott mederben folynak egészen addig, míg a fergeteges siker reményében vendégszereplésre nem érkezik a világhírű tenor, Tito Merelli (Bródy Norbert), hogy Othello szerepében hódítsa meg a helyi közönséget. Nem csak a hírre bolydul meg a városka színháza, hanem, mert a világsztárnak igényei vannak. Saunders, a mindenre elszánt színigazgató (Maszlay István), akinek nyakán ott az igazgatói pályázat, és leleményes, talpraesett titkára, Max (Járai Máté) azonban a siker biztos tudatában bravúrosan oldják meg a problémákat. Ha a helyzet úgy kívánja, az igazgatói iroda átalakul „kétlégteres” sztáröltözővé, ami persze újabb bonyodalmakat szül. Mindennek tökéletesen kell mennie, hiszen a leendő elnökjelölt nő, Julia Leverett (Mézes Violetta) is jelen lesz az előadáson.

De mi történik, ha a nagy Tito Merelli mégsem tud színpadra lépni? Micsoda tragédia! Vagyis komédia, mert persze az lesz belőle! Gyorsan kell egy helyettest találni, a jelmez, a smink úgyis mindent eltakar. De egyáltalán lehetséges ez? Max-ről kiderül, hogy valaha operaénekesnek tanult, és a világhírtől csupán hajszál választotta el, pontosabban a klinikai lámpaláz. A heves szívdobogás, szájszárazság, szédülés, sőt bénulás, lábremegés, végül összeesés ellenére képes lesz beugróként helytállni? A titkár, aki a hétköznapokban számtalan problémát legyőzött már, vajon ezt meg tudja ugrani?

ken-ludwig-a-hostenor-gyori-nemzeti-szinhaz

Ahogyan a fontos dolgok mindig a színfalak mögött zajlanak, így az igazi bonyodalom sem a színpadon történik, hanem az öltöző-irodában. A halottnak hitt Maestro mégis magához tér a „rövidzárlatból”, hirtelen két Othello lesz a színen, ami újabb váratlan helyzeteket eredményez. A történetből nem hiányozhat a szerelmi szál sem! A hölgyek – a színigazgató lánya, Maggie (Dunai Csenge), aki fülig szerelmes a nagy Merellibe, Maria, a tenor számító, féltékeny felesége (Mózes Anita) és persze a rafinált, törtető Diana, aki Desdemonát alakítja a tenor partnereként (Szina Kinga) – cseppet sem egyszerűsítik a helyzetet, sőt! Teljes a káosz, senki nem ért semmit, csak a „beavatott” közönség, aki viszont jól szórakozik az egyre extrémebb helyzeteken.

Ezt jól szolgálja a kettéosztott színtér – az iroda-öltöző és a titkári szoba –, ahol párhuzamosan (hol szinkronban, hol éppen ellentétesen) zajlanak az események. Bár végig ez a díszlet látható, egy pillanatra sem válik unalmassá, mert az ide nyíló hét ajtó mindig meglepetést nyújt, s rendkívül mozgalmassá teszi a darabot. Ez a színészektől pontosan összehangolt játékot, jó időzítéseket kíván, de teret enged a fergeteges színészi játéknak is. A szereposztás pedig remek! Az önfeledt nevetésre csábító darab remek szórakozást ígér!

A színdarab Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével kerül színre. Az előadás teljes színlapja a Győri Nemzeti Színház honlapján olvasható.

SzaSzi
Fotók: Győri Nemzeti Színház

2020.09.25