A film rövid története ‒ 11. rész
Stephen Hawking műve nyomán készült A film rövid története, amelyben a Hetedik Sor Közepe csapata megkísérli azt, ami másoknak csak hosszú könyvciklusokban sikerült: írásba foglalni a film – talán nem is olyan rövid – történetét. A legelső mozivetítéstől kiindulva, érintve többek közt az iráni új-hullám és a tajvani mozi érdekfeszítő világát, eljutva napjaink mainstream filmgyártásáig.
Mindezt alig száz oldalba foglalni persze valóságos filmteoretikai harakiri, így figyelmeztetünk mindenkit! Írásunk lényegre törő, inkább csak rövid betekintés, mintsem tényleges mozitörténeti értékezés, ámde reméljük, kiváló alapanyaga lesz a későbbi elmélyülésnek.
Filmgyártás a II. világháború alatt Európában
A II. világháború borzalmai persze nem csak az amerikai társadalomra gyakoroltak hatást. Európa, ahol a tényleges hadi tevékenységek túlnyomó többsége zajlott, sem maradt adós a kulturális reakcióval.
Igaz, a hagyományosan domináns francia filmipar mind a megszállt északi részen, mind a kollaboráló Vichy-kormány impériuma alá tartozó területeken indiszponált volt, nem alakulhatott ki tényleges értéket teremtő alkotói közeg. A Szovjetunióban pedig, ahol a művészi önkifejezés már a sztálinizmus idején is a traktorok ábrázolására korlátozódott, a pillanatnyi túlélésen kívül nem sok mindenre jutott erőforrás.
Angliában azonban állami megrendelésre gyártották az olyan, a brit nemzeti pátoszt magasztosító propagandamozikat, mint a 48 óra (1942) és a Rendületlenül (1942), a Harmadik Birodalomban pedig Leni Riefenstahl (a fenti képen középen) revelációi forradalmasították a dokumentumfilm műfaját A berlini olimpia (1938) és Az akarat diadala (1935) formájában.
A háború lenyomata azonban mégis Olaszország mozijában lesz a leginkább tetten érhető.
48 óra (1942)
A legfontosabbak…
Az akarat diadala (1935)
A berlini olimpia (1938)
48 óra (1942)
Németh Kornél
Forrás: hetediksor.hu
A film rövid története című sorozat korábbi részei:
1. rész ‒ Kezdetek
2. rész ‒ A narratíva megjelenése
3. rész ‒ A burleszk
4. rész – Az expresszionizmus
5. rész ‒ Francia impresszionizmus
6. rész ‒ A szürrealista mozi
7. rész ‒ Szovjet montázsiskolák
8. rész ‒ A hangosfilm megjelenése
9. rész ‒ Lírai realizmus
10. rész ‒ Film noir