A film rövid története ‒ 8. rész

A Hetedik Sor Közepe sorozata

film-rovid-tortenete-hetedik-sor-kozepe

Stephen Hawking műve nyomán készült A film rövid története, amelyben a Hetedik Sor Közepe csapata megkísérli azt, ami másoknak csak hosszú könyvciklusokban sikerült: írásba foglalni a film – talán nem is olyan rövid – történetét. A legelső mozivetítéstől kiindulva, érintve többek közt az iráni új-hullám és a tajvani mozi érdekfeszítő világát, eljutva napjaink mainstream filmgyártásáig.

Mindezt alig száz oldalba foglalni persze valóságos filmteoretikai harakiri, így figyelmeztetünk mindenkit! Írásunk lényegre törő, inkább csak rövid betekintés, mintsem tényleges mozitörténeti értékezés, ámde reméljük, kiváló alapanyaga lesz a későbbi elmélyülésnek.

A hangosfilm megjelenése

A hollywoodi stúdiófilm és az európai avantgárd művészi behatároltsága végérvényesen megváltozott, a film történetének talán legnagyobb hatású innovációja, a hangosfilm megjelenésekor.

Ezt az újítást a köznyelvezet hajlamos A dzsesszénekes (1927) című filmnek tulajdonítani, ám erről azóta sem alakult ki konszenzus, hiszen korábban már több alkotás is kísérletezett azzal, hogy a képekhez mechanikusan, fonográfok segítségével hangot társítsanak.

A hang megjelenése alapvető paradigmaváltást jelentett Hollywood kommercializált filmkészítésében is. A hang felülírta a vizualitás és a mozgás dinamikájának évtizedes határvonalát, a művészet kifejezőkészségének új látómezeit tárva fel a kor filmkészítői előtt. A harmincas évek Álomgyárát olyan sikerfilmek dicsérik, mint a Grand Hotel (1932), A fiatal Lincoln (1939) vagy a nyolc Oscart is besöprő Elfújta a szél (1939).

elfujta-a-szel-film

Megjelent Walt Disney és csodás találmánya, az animáció, a filmiparban megerősödött az idealista-hazafias szemléletmód. Ez a voluntarista elköteleződés tükröződött az Ez történt egy éjszaka (1934) és a Becsületből elégtelen (1939) című mesékben, amelyek gyermeki jóindulattal propagálják a szolidaritás és az amerikanizmus ideáját.

becsuletbol-elegtelen-film

James Stewart épp megmenti az amerikai demokrácia intézményét a Becsületből elégtelen című filmben

Persze mindeközben a szociális helyzet nem rendeződött az országban. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a szervezett bűnözés kérdésköre is ekkorra jelent meg először a filmvásznon. Az I. világháború kataklizmáját és a szesztilalom jelentette alvilági fellendülést olyan alkotások dolgozták fel, mint a Kis Cézár (1931) vagy Az alvilág alkonya (1939).

Ezekre a mozikra jellemző, hogy karaktereik mögöttes jelentésréteggel vannak felruházva, amire a rendező a film kezdetén megjelenő szöveges kommentárban hívja fel a figyelmet. A szereplők nem csak a cselekmény narratív kiteljesedésének eszközei, személyes allegóriájukban egy egész társadalmi réteg van jelen, egy réteg, ami Amerika történelmében első alkalommal igazán a szociális perifériára sodródott.

kis-cezar-film

A legfontosabbak….

Kis Cézár (1931)

Ez történt egy éjszaka (1934)

Hófehérke és a hét törpe (1937)

Elfújta a szél (1939)

Becsületből elégtelen (1939)

Az alvilág alkonya (1939)

Pinokkió (1940)

Németh Kornél
Forrás: hetediksor.hu

A film rövid története című sorozat korábbi részei:
1. rész ‒ Kezdetek
2. rész ‒ A narratíva megjelenése
3. rész ‒ A burleszk
4. rész – Az expresszionizmus
5. rész ‒ Francia impresszionizmus
6. rész ‒ A szürrealista mozi
7. rész ‒ Szovjet montázsiskolák

2020.08.21