228

Tóth-Farkas Renáta és Táncsics Judit: Játssz, mesélj és figyelj!

Könyvajánló

toth-farkas-renata-tancsics-judit-jatssz-meselj-es-figyelj

A játék az emberi élet egyik alapköve. A kisgyerekek leggyorsabban és leghatékonyabban játékon keresztül tanulnak, így a tudatos fejlesztésben is hatalmas szerepet kapnak a játékos módszerek. A digitális világ ingerbőséget kínáló környezetében az interaktív, élményalapú megközelítések minden területen, így a gyereknevelésben is felértékelődtek.

A Móra Kiadó edukációs és szülőket segítő kiadványai fejlesztésénél folyamatosan keresi azokat az új módszereket, melyek a játékot középpontba helyezve támogatják a gyerekek fejlődését. Legújabb szülőknek készült kézikönyvükben olyan módszert mutatnak be, mely hosszú távon alkalmazható, kipróbált és eredményes eszközt jelent a szülőknek ahhoz, hogy boldog és kiegyensúlyozott gyerekkort teremtsenek gyerekeiknek.

A Plukkido-módszer olyan komplex nevelési szemlélet, ami azon túl, hogy pozitív megerősítéssel, játékosságon és a fantázia mozgósításán keresztül tanít problémamegoldást és feszültségoldási technikákat, arra ösztönözi a felnőtteket, hogy értő figyelemmel forduljanak a gyermekekhez. A módszer alapját képzeletbeli manóvilágról szóló történetek jelentik. A történetek összekötik a gyerekek valós viselkedését a mese cselekményének alakulásával, így tulajdonképpen irányítóivá válnak az eseményeknek. A manók különböző nehéz helyzetekbe keverednek, melyek megoldásához a gyerekek nyújthatnak segítséget azzal, hogy elvégeznek olyan hétköznapi feladatokat, mint az önálló öltözés, a csendes várakozás, vagy épp a társakkal való együttműködés. A fantáziajáték izgalma elveszi a helyzet feladat jellegét, így a gyerekek a játék örömétől, belülről motiválva cselekszenek.

A fantázia mozgósítása emellett azért is kiemelten fontos, mert a gyerekek egyre több olyan játékkal vannak körülvéve, melyek kész képekkel dolgoznak, így sokkal kevesebb tér marad a fantáziatevékenységnek. Ez hosszú távon komoly nehézségeket okozhat, hiszen ha nem alakul ki megfelelő mértékben a belső képalkotás képessége, akkor számos egyéb mellett a gyermek nehézségekbe ütközhet az iskolai elvont műveletek megoldása során, illetve a megoldandó élethelyzetekhez sem tud kellő kreativitással hozzáállni. A játékon keresztül tanult problémamegoldás olyan eszközt ad a gyerekek kezébe, amelyet bármikor, attól függetlenítve is sikerrel alkalmazhatnak.

Mindemellett kiemelkedően fontos, hogy a gyerekeknek minél többször legyen lehetősége megélni a közös mesélés élményét. Az olvasott mese hallgatása, a meghitt együttlét élménye mellett fejleszti a beszédkészséget, a kreativitást, az önbizalmat és az érzelmi intelligenciát, sőt feszültségcsökkentő hatással is bír. A mesékben megjelenő konfliktusok segítenek a gyermekeknek megnyílni saját érzelmeikkel kapcsolatban. A mese szereplőin keresztül sokkal könnyebb megközelíteni olyan témákat, érzelmeket, amelyek a gyermekeket foglalkoztatják. Az így felszínre kerülő érzelmek sokszor segíthetnek a valós élet nehéz helyzeteinek megélésében, kezelésében.

A módszer következő alappillére – az értő figyelemmel odafordulás és az aktív bevonódás ‒ elsősorban a gyermeket nevelő felnőttet célozza. Célja egy olyan szemléletváltás felé irányítani a szülőket és gyermeknevelőket, ami a jót helyezi a fókuszba. A módszer megtanítja észrevenni a jól működő helyzeteket, az apró jócselekedeteket, és arra ösztönzi a felnőttet, hogy ezt vissza is jelezze a gyermeknek. Így tulajdonképpen a pozitív megerősítés kerül előtérbe, szemben a hibák kiemelésével. Ez a fajta hangsúlyeltolódás jobb közérzetet eredményez minden résztvevőben, de fontos kiemelni, hogy ez nem a hibák elkendőzését jelenti, pusztán a visszajelzések kiegyensúlyozottabbá válását.

A Játssz, mesélj és figyelj! című könyvben a szerzők bemutatják a Plukkido-módszert és annak pszichológiai, pedagógiai hátterét, emellett mintameséket és további eszközöket biztosítanak, hogy a módszert akár azonnal gyakorlatba lehessen ültetni. „Meggyőződésem, hogy a közös játék, a pozitív megerősítés és egy mesés keretrendszer kiváló alapot nyújthat egy kisgyerek számára az ideális fejlődéshez. Minden szülő varázslatos gyerekkort szeretne teremteni a gyermekének, ehhez pedig a Plukkido egy kipróbált, működő, 2-10 éves korig alkalmazható módszert ad, ami nem csak a gyerekeknek, a szülőknek is élmény lehet. A Játssz, mesélj és figyelj! így tulajdonképpen egy kézikönyv a mesés gyerekkorhoz” – mondta el Török Ágnes, a Móra Kiadó edukációs szerkesztőségének vezetője.

A Plukkido-módszer megalkotói maguk is gyakorló szülők, akik az elmúlt 5 évben közel 20 ezer család visszajelzéseit alapul véve tökéletesítették a módszertant és a hozzá kapcsolódó eszközöket. Az ennek elvén működő motivációs táblajátékot több mint 5000 család használja sikerrel napi szinten, több tucat óvodában pedig a Plukkido-módszer a nevelési program része. A Plukkidót használók mindennapjait ideális képernyőidőre optimalizált mobil alkalmazás, a Zsebmanó; játszótéri és óvodai konfliktusokat segítő nevelési eszköztár, az Ideki; és utazást élménnyé varázsoló GPS alapú app, az ÚtraManó, valamint számos, weboldalról letölthető ingyenes kiegészítő támogatja.

A Játssz, mesélj és figyelj! Dr. Gyarmathy Éva pszichológus ajánlásával jelent meg: „A legtöbb szülő, ha lehetne, sokkal több időt fordítana a gyermekeire, mint amennyit tud, a nagy rohanásban azonban nem egyszerű ezt megoldani. Az együttlétet viszont intenzívvé lehet tenni. Ebben a „Plukkido” játékokra épülő könyvben a játékos megoldások és az ezekre írt példák segítenek a szülőknek a mindennapi problémásabb nevelési helyzetek megoldásában. Nem kell tökéletesnek lenni, de a nevelési helyzetek, konfliktusok elől nem lehet elmenekülni, mert ezek úgyis újra és újra előkerülnek. Jobb szembenézni a problémákkal, és a legjobb ezt a gyerekekkel együtt, a gyerekek eszközeivel, játékosan és mesével tenni. Számos tanácsadó könyv jelent már meg gyereknevelés témában, de ennek a könyvnek a különös előnye, hogy egy már bevezetett játékcsomagra épül, ugyanakkor a játékcsomag nélkül is használható gyakorlati tanácsokat és kész megoldásokat, meséket ad közre. A mesék általában is fontos részét képezik a nevelésnek, de a tudatosabb használat, amelyre a könyv vezeti az olvasót, a szülő-gyerek együttműködést bensőségesebbé és így nagyon hatékonnyá teszi.

Móra Kiadó

2020.06.02