Május 14. – A Chess (Sakk) című musical ősbemutatója

ZENE a napon – Ősze Mária írása

sakk-musical-gyori-nemzeti-szinhaz

1986. május 14-én tartották a Chess (Sakk) című musical színházi ősbemutatóját a londoni musicaljátszás központjában, a legendás West Enden található Prince Edward Theatre-ben. A Chess librettóját maga az ötletadó, a háromszoros Oscar-díjas Tim Rice írta.

Nevéhez olyan alapművek szövegei fűződnek, mint az Andrew Lloyd Webber zeneszerzővel közös alkotásai a Jézus Krisztus Szupersztár és az Evita, vagy épp az Elton Johnnal való együttműködésnek köszönhető Az oroszlánkirály, valamint az Aida. A zeneszerzők pedig „a popzene történetének egyik legsikeresebb szerzőpárosa”, az ABBA, a világhírű svéd pop együttes két frontembere, Benny Andersson és Björn Ulvaeus voltak.

Tim Rice régóta szeretett volna egy olyan musicalt, amely a hidegháború csatározásait mutatja be. Kapóra jött számára 1979 és az amerikai-szovjet rivalizálás a sakk világbajnoki címéért, hiszen Bobby Fischer és Borisz Szpasszkij amerikai és szovjet nagymesterek mérkőzéssorozatát a nagyhatalmak politikai csatározásai kísérték. Rice Lloyd Webberrel akart eredendően együtt dolgozni, de ő ekkor a Macskák (Cats) című alkotásán dolgozott, ezért 1981 decemberében kezdte el a közös munkát a svéd párossal, az érdemi alkotói folyamat 1983-ban zajlott.

A Jézus Krisztus Szupersztár és az Evita mintájára a teljes zenei anyag már 1984 őszén megjelent egy ún. koncepcióalbumon, amelyről két szám, az I Know Him So Well (magyarul Jól ismerem őt) Elaine Paige és Barbara Dickson előadásában, továbbá a One Night In Bangkok (Egy éjjel Bangkokban) Murray Head tolmácsolásában ugyanebben az évben több hónapon át a brit és az amerikai slágerlisták élmezőnyében szerepelt.

A történet a hidegháború idején játszódik. A Sakk című musical alkotói – Miklós Tibor szavaival élve – azt mutatták be, „hogyan lesz a sport a politika eszköze, miként próbálják a nagyhatalmak saját presztízsük növelésére felhasználni kiemelkedő sportolóik eredményeit, győzelmeit. Mindez milyen emberi tragédiákat hozhat”. A sport árnyékában szerelmi háromszög bontakozik ki az amerikai, a szovjet és egy magyar származású nő között.

A szereposztás elsőrangú volt, nagyszerű énektudással rendelkező színészek alakították a főszerepeket: Frederick Trumpert Murray Head, Florence Vassy-t Elaine Paige, Anatoly Sergievsky-t Tommy Körberg, Molokovot John Turner, Svetlana Sergievsky-t Sobhán McCarthy, A bírót pedig Tom Jobe. Az ősbemutatót az a Trevor Nunn rendezte, aki többek között A nyomorultakat, a Macskákat, A szerelem arcait, a Sunset Boulvard-ot állította először színpadra.

A kritikák vegyesen fogadták a musicalt. Kritizálták hosszúsága, felszínessége és szövege miatt. Azonban pozitív megnyilatkozások szóltak a látványról, a színrevitelről, továbbá „az izgalmas és eklektikus zenéről”. A Laurenc Olivier Award három kategóriájában, legjobb musical, legjobb musical színész (Tommy Körberg) és legjobb musical színésznő (Elaine Page) jelölték a Chesst és szereplőit, de a díjat végül nem nyerték el. Az Operaház fantomjának évében az első két kategóriában esélytelen volt nyerni.

A Sakk három éven át ment Londonban, 1989. április 8-án tartották az 1209., egyben utolsó előadást. New Yorkban is színpadra állították, azonban Tim Rice nagyszabású átalakításai a Broadway-n bukásra ítélték ezt a remek musicalt. Magyarországon 1992-ben mutatták be a Thália és a Rock Színház közös produkciójaként. A 2010-es években a PS Produkció és a Győri Nemzeti Színház játszotta nagy sikerrel (a képen).

Ősze Mária
Fotó: Győri Nemzeti Színház

Felhasznált irodalom: Miklós Tibor: Musical!, wikipédia

2020.05.14