461

Museum of Automotive History (Salamanca, Spanyolország)

Különleges múzeumok a világon 1. rész – Szilvási Krisztián írása

mhas

Salamanca Spanyolország egyik bölcsője a kultúra és a történelem terén, azonban az ország első nyilvános autótörténeti múzeumának köszönhetően immár valódi referenciapontként is szolgál a járműtörténet területén. Ráadásul a Museo de Historia de la Automoción de Salamanca kiállítási funkcióján túl figyelemre méltó bibliográfiai gyűjteménnyel is rendelkezik, valamint a Spanyol Közlekedési Főigazgatóság egyedülálló történelmi autóregisztrációs katalógusba vételét is végzik.

A Gómez Planche Foundation tulajdonában lévő Salamanca Motor Museum (MHAS) attól a naptól kezdve számít a 150 ezer lakosú város egyik legfontosabb kulturális intézményének, hogy I. János Károly spanyol király és Zsófia spanyol királyné megnyitották 2002. október 1-jén. A kiállítás egy 19. századi, teljesen felújított ipari épületben kapott helyet, amelyet „Fénygyárként” ismernek. Salamanca egyik legemblematikusabb területének számító részén áll: a Tormes folyó jobb partján, a Római híd és az Enrique Estevan híd között, szemben a katedrálissal és a Centro Documental de la Memoria Histórica-val, az írásos történelmi emlékek dokumentumközpontjával. Egy olyan egyedülálló környezetben, ahol a látogatók az automobilok történetének valódi gyöngyszemeit élvezhetik a világörökségi város csodálatos kilátásával övezve.

A múzeum állandó kiállításában 140 jármű kapott helyet több ezer darab kiegészítő és tárgy társaságában, amelyek mind az autók izgalmas világához tartoznak. A tárlat jelentős spanyol kollekciókból tevődik össze, melyek közül kiemelkedik a Gómez Planche család és a Spanyol Közlekedési Főigazgatóság nemzeti gyűjteménye. Más magánszemélyek, intézmények és mecénások szintén hozzájárultak a kiállításhoz, amely egyaránt hű a hagyományokhoz és a mai, modern világhoz.

mhas

A gyűjtemény az „önmozgató gépek” tervezését és fejlődését mutatja be a gépesítés legkorábbi kísérleteitől, a Kr. e. I. századtól a jelenig és még tovább, a jövő irányába néhány prototípus révén. Az összesen három szinten, 3450 négyzetméteren elhelyezkedő kiállításon olyan járművek szerepelnek, amelyek kulcsszerepet töltenek be az autók történetében, többek között látható Rolls Royce, Hispano Suiza, Pegaso, Jaguar, BMW, Cadillac, MG és Mercedes-Benz, valamint más, olyan jól ismert és népszerű márkák példányai, mint Ford, Buick, Citroën, SEAT vagy éppen Fiat. Mindezeken túl megcsodálhatunk motor(kerékpár)okat is a Bultacotól a Hondán át a Lube-ig, a Derbitől a Ducatin, BMW-n és Montesán át a Nortonig.

A kiállítás mentén sétálva a látogatónak lehetősége nyílik egyedi darabokat is megtekinteni, például az 1910-es Hispano Suiza 30/40 HP-t, amely az első autó volt Spanyolországban. Vagy mondjuk a világ legrégebbi kocsijainak két másolatát: a Benz Triciklit (1885) és a Bonet-et (1899). Külön érdeklődésre tarthat számot két olyan autó, melyeket a spanyol állam korábbi vezetői használtak: egy 1970-es Cadillac Fleetwood 75 és egy 560 SEL Mercedes-Benz. Valamint az utolsó autó, amelyet a Nobel-díjas regényíró, Camilo José Cela használt. De vannak versenygépek is: közülük kiemelkedik egy Amilcar az 1920-as évekből, illetve olyan Formula-1-es autók, amelyeket Fernando Alonso, Nelson Piquet Junior és Romain Grosjean vezetett a 2009-es szezonban.

A Museo de Historia de la Automoción de Salamanca azonban nemcsak kiállítóhely, hanem modern kulturális centerként rendelkezik egy autóiparra szakosodott Dokumentációs Központtal is. Ez a rendkívüli gyűjtemény körülbelül 400, több mint 10 ezer példányt magába foglaló, különböző országokból származó magazinnal, 2500 példányt is meghaladó kézikönyvvel és katalógusokkal, valamint egy kiegészítő könyvtárral teljes szélességében mutatja be az autóipar egy évszázados múltat is meghaladó történetét.

mhas

Ugyanakkor az elmúlt tíz évben a Dokumentációs Központ alapvető kapcsolatává is vált a történelmi járművek szerelmeseinek: egy olyan speciális szolgáltatást hoztak létre a nagyközönség részére a múzeumon belül, amely a történelmi járművek katalógusba vételét végzi, ráadásul ez a projekt időközben átlépte a Castilla y León régiójának határait, és kiszélesedett a spanyol nemzeti gépjármű-örökség területére. Immár 800-nál is több különféle járművet katalogizáltak a legnépszerűbbektől kezdve a valódi ritkaságokig és műalkotásokig.

A megszabott procedúra mentén először fényképek készülnek a járműről, majd az előzetes műszaki ellenőrzés során kapott adatokat összehasonlítják a Dokumentációs Központban rendelkezésre álló dokumentumokkal. Ilyen iratok híján kapcsolatba lépnek az autóvilág más szervezeteivel és szakembereivel, hogy megszerezzék ezeket az információkat, a vizsgálati folyamat végén pedig a műszaki csapat jelentést készít, amely igazolja a jármű valódiságát, műszaki jellemzőit, mentességeit és műszaki feltételeit. Ezután pedig megküldik a vonatkozó dokumentumokat a Junta de Castilla Ipari és Technológiai Innovációs Főigazgatóságnak, amely határozatot bocsát ki a tulajdonos számára, hogy járművét történelmi nyilvántartásba vették. Ezzel együtt új műszaki ellenőrzési kártyát és új forgalmi engedélyt is kap, külön regisztrációval.

A múzeum összességében igyekszik megfelelni a kor igényeinek, a látogató QR-kódok segítségével különböző nyelveken (angol, portugál, francia és kínai) kaphat további információkat a gyűjtemény darabjaival kapcsolatban, más és más videófilmeket kínálnak a különféle csoportok számára, a látássérülteket tapintható Braille-szövegek segítik, illetve (személyzet kíséretében) akár meg is tapinthatók egyes kiállítási tárgyak. Mindezekkel kiegészülve a Museo de Historia de la Automoción de Salamanca immár valódi referenciapontként szolgál az autóipar történelmének vonatkozásában.

Köszönet Ricardo Sanz Escobarnak, a Salamanca Motor Museum (MHAS) munkatársának a dokumentumok és képek rendelkezésre bocsátásáért!

Szilvási Krisztián

2020.04.24