1172

360

1 perces filmkritika

Amikor Anna azt kérte Szergejtől, hajtsanak egy kört a bécsi körgyűrűn, akkor abban ott volt az egyértelmű szimbólum a szeretetvágyra. Arra, hogy ez az emberből ember felé irányuló érzelem folytonos pályán mocorog: hol visszatér magába, hol a saját farkába harap, hol a végtelenbe zárja önmagát. Az orosz, emocionálisan éretlen férfi kérdőn nézett a fiatal szlovák, szerelemben hinni akaró lányra, aki visszamosolygott rá. Aztán Szergej gázt adott, és együtt soroltak be a forgalomba.

A brazil Fernando Meirelles rendkívül jól ért az érzelmi fény- és árnyoldalak megjelenítéséhez. Mind az Oscar-díjra jelölt Isten városa, mind a Vakság úgy szól áttételesen az emocionális aspektusokról, hogy a tulajdonképpeni történet dimenzionális megerősítéseként hat. A sokoldalú Peter Morgan (történelmi, politikai, sport és némileg transzcendens témák) forgatókönyvéből készült 360 körkörös szerkezetű film, ahol a dinamikát az egymást generáló és egymásba futó (forduló) cselekményszálak fokozzák. A jólesően ritmusos mozi különböző országokban szemlátomást, és különböző érzelmi összetevőkben érezhetően tesz utazásokat: a szlovák Mirka húga, Anna szótlan támogatása mellett call-girl-ként próbál mellékjövedelemhez jutni, így hozza össze a sors az angol Michael-lel, aki feleségét, Rose-t készül megcsalni, miközben a nej a brazil Rui-val tart fenn viszonyt.

Rui félrelépései nyomán a srác honfitárs barátnője, Laura szakít a fiúval, és bánatosan repül haza Rióba, ahol a gépen megismerkedik a lányát évtizedek óta kereső John-nal. Laura amerikai átszállása azonban hóvihar miatt kútba esik, és majdnem egy szexuális erőszakért leültetett fiatal sráccal, Tyler-rel tölti a kényszeréjszakát. John AA-gyűlésén felszólal a Franciaországban élő orosz Valentina is, aki elhidegült érzelemmentes férjétől, Szergejtől, egyben pedig szerelmes fogorvos főnökébe, aki titkoltan persze viszontszereti őt. Szergej aztán főnökével Bécsbe utazik, hogy az orosz maffiózó mellékesen Mirkával töltsön el egy pásztorórát, miközben lent, a szálloda előtt Szergej megismerkedik Annával.

A körtörténet egyszerre bájosan óvatos és átélhetően kontúros, az A-listás színészek apró, de hatásos szerepekkel állnak be a tömegbe, hangsúlyozván, hogy a szeretetvágy nemcsak nemzetközi, hanem egyetemes is. A bábeli hangzavar (a filmben hallható angol, szlovák, orosz, francia, portugál, német párbeszéd) ellenére egységes történettel van dolgunk, ahol a nyitva hagyott szálak mégis az elvarrások felé mutatnak. Nem kapunk rendkívülit, de amit igen, az szimpatikus. Szeretni kell, érezni muszáj. Legyen hát ez mindkét fél részéről és mindkét fél irányába(n) jóleső adok-kapok.

2011, brit-osztrák-francia-brazil, 110 perc
rendező: Fernando Meirelles
forgatókönyvíró: Peter Morgan
szereplők: Rachel Weisz, Jude Law, Sir Anthony Hopkins, Ben Foster, Maria Flor,
Sydney Wade, Lucia Siposová, Gabriela Marcinková, Vladimir Vdovichenkov

Szilvási Krisztián

2015.01.15