Oscar 2019 – Ki lesz a legjobb női mellékszereplő?

Találjuk ki együtt! – cikksorozat és játék – 6. rész

oscar-2019-legjobb-noi-mellekszereplo

A legjobb női mellékszereplők mezőnye több szempontból is vegyes: a jelöltek némelyike rendkívül rutinos, sokszorosan nominált és/vagy már szoborral is bíró (Emma Stone, Amy Adams, Rachel Weisz), némelyikük pedig tényleges újonc (Marina de Tavira, Regina King). Ajánlóink alapján tippeljék meg, vajon ki nyeri meg az Oscart az öt remek színésznő közül. Játékunkra (link a cikk végén) vasárnap éjfélig várjuk a válaszokat.

Amy Adams (Alelnök) – Ősze Mária

Az egyszerűen nem fordulhat elő, hogy hatodik jelölését követően is üres kézzel távozzon Amy Adams a Los Angeles-i díjkiosztóról! Nem kérdéses, hogy megérdemli az Alelnök (Vice) című filmben nyújtott alakításáért, Dick Cheney felesége, a férjét minden körülmények között támogató és inspiráló, végtelenül céltudatos Lynne Cheney megkapó megformálásáért, annak a kisugárzásnak és személyes jelenlétnek az átadásáért, amely oly jellemző az egykori second lady-re. Adamsnek a mozivásznon egy olyan asszonyt kellett rövid jeleneteiben megjelenítenie, aki nélkül a férje sehova sem jutott volna, mindezt az érzelmek széles spektrumának ábrázolásával éri el. Finom színészi eszközökkel Lynne Cheney számos arcát képes megmutatni a dühtől kezdve a büszkeségen át a férje megválasztása mellett kampányoló határozott és erős asszonyon keresztül egészen a mindenkit lehengerlő, sztorizgató, bűbájos feleségig. Minden túlzás nélkül: Oscar-díjat Amy Adamsnek!

Emma Stone (A kedvenc) – Máthéné Laskai Szabina

Emma Stone a legjobb női mellékszereplő kategóriában kapott jelölést A kedvencben (The Favourite) nyújtott alakításáért. Az általa játszott karakter, Abigail lecsúszott arisztokrata, aki minél előbb szeretne visszakapaszkodni, ehhez viszont számos akadályt is le kell győznie – többek között, amelyeket Lady Sarah (Rachel Weisz) állít elé. Emma – véleményem szerint – eddigi legjobb alakítását nyújtja, új oldalát ismerhetjük meg; törtet a ranglétrán, minden eszközt megragadva, miközben környezetének a bájos arcát mutatja – mindezt pedig kitűnő színészi játékkal teszi. A kedvenc már számos elismerést besöpört, úgy gondolom, ez a díj az övé kell, hogy legyen!

Marina de Tavira (Roma) – SzaSzi

Marina de Tavira mexikói színházi, film- és televíziós színésznő neve nem cseng túl ismerősen Magyarországon, de ennek most vége, hiszen Alfonso Cuaron Roma c. filmje meghozta számára a világhírt. A négygyermekes családanya szerepében, aki kénytelen végignézni és végigszenvedni családja széthullását, mivel a családfenntartó el- és cserben hagyja őket, mellékszereplőként is brillíroz. A több mint kétórás mozi alatt a szemünk láttára alakul át kicsinként, apránként, fokról fokra magabiztos felső-középosztálybeli úriasszonyból kétségbeesett, megalázott, magányos nővé, akinek a romokból kell újra felépítenie maga és családja életét. A stáb egyetlen profi színésznőjeként úgy mutatja be a nagypolgári Sofia cselédlányához való viszonyának átalakulását, ami túlmutat a profizmuson. A humanizmus, a megértés és az emberség mindig is alapja volt kapcsolatuknak, de a társadalmi korlátok közöttük álltak. A bajban azonban – mint mindig – megmutatkozik, hogy ki az, aki az ember mellett áll, ki az, akire számíthat, és ki az, aki nemcsak megérti a lelkében végbemenő vihart és kétségbeesést, de segít a talpra állásban, az új élet megteremtésében. A film egyik csúcspontja, amikor leomlanak a két nő közötti korlátok, és ez a mexikói színésznő legnagyobb pillanata. Feltétlenül megérdemli az aranyszobrot!

Rachel Weisz (A kedvenc) – tmoni

Rachel Weisz Oscar- és Golden Globe-díjas magyar származású angol színésznő újra versenyben van az Oscar-díjért a legjobb női mellékszereplő kategóriában. Nem lesz könnyű a döntés, hiszen Emma Stone az egyik vetélytársa, akivel együtt játszanak Yorgos Lanthimos A kedvenc c. filmjében, s bizony alakításuk egymástól függetlenül nehezen értékelhető. Ahogy a legjobb rendezőnél már említettem, egy karakterdrámáról van szó: a három nagyon erős és komplex női jellem (a harmadik a legjobb női főszereplő kategóriában jelölt Olivia Colman) együttesen adja ki a film egészét, s mindhármuk szerepe csak a másik kettővel együtt működik. A mozi Stuart Anna udvarában játszódik, ahol a női intrikáé a főszerep, sok humorral és csábítással megspékelve. A betegeskedő királynő kegyeiért két udvarhölgy verseng, s ebben a háborúban minden eszköz megengedett. Lady Sarah, a kegyencnő szerepében Weisz egy roppant erős női karakterrel nyűgözi le a nézőt, aki a gyengédségtől a kegyetlenségig az érzelmek és a manipuláció minden formáját felvonultatja, egy nagyon is csípős rivalizálással fűszerezve. Határozott, a könyörtelenségig szókimondó, a puszta jelenlétével tiszteletre méltó, elképesztően célratörő, és csak saját érdekeit tartja szem előtt. Fenomenális alakítása hátborzongató tudatosságot kölcsönöz a karakternek, aki legalább ugyanannyira főszereplője ennek a műnek, mint a királynő. S bár Emma Stone Abigail, a Lady Sarah helyére pályázó udvarhölgy szerepében szintén kiváló alakítást nyújt, Rachel Weisz egy picit jobb, megérdemli az újabb Oscart.

Regina King (If Beale Street Could Talk) – Szilvási Krisztián

Ha a New Orleans-i Beale utca beszélni tudna, sok mindent árulhatna el az 1970-es évek „feketék” lakta viszonyairól. A Beale utca, ahogyan a film is mondja, az ő örökségük: a lehetőségeik és a lehetetlenségeik, az az abszolút szükségesség, hogy átfogó benyomást kiáltsanak a kívülállóknak a saját világukról. Barry Jenkins, aki a Holdfénnyel két éve – mondhatjuk, hogy – tarolt, a feltörekvő, sőt mi több, kiforrott afro-amerikai filmes generáció egyik legfényesebbike. Ezúttal James Baldwin regényét, az If Beale Street Could Talk című könyvet vitte vászonra, amely három jelölést is kapott, köztük a legjobb női mellékszereplő kategóriában. Regina King karaktere, a főhősnő anyja a film középpontjában álló szerelmesek közti „átkötés”: lányát védve próbál segíteni annak a koholt vádak alapján nemi erőszakért börtönbe kerülő szerelmét megmenteni, akitől Tish éppen gyereket vár. A történetben a két központi figurán kívül mindenki más tényleg csak mellék(es)szereplő, de King Sharon Rivers-ként megkapó jelenléttel, maníroktól és feltűnésmentes mellkitolástól lecsupaszított játékkal éri el, hogy igenis ott legyen a vásznon, amikor kell. Márpedig kell, még ha hiába is. Mert amikor megpróbálja rábeszélni az áldozatot vallomásának megváltoztatására, hogy lánya szerelme egyszerűen nem lehetett az erőszakoló, nem sikerül neki. Abban a jelenetben olyan kétségbeeséssel vegyes mégsem-adom-fel eltökéltség feszül a tekintetében, amely brutálisan erős jellemábrázolást feltételez. Mert az is. Regina King nagyszerű színésznő, ezért az alakításért most megérdemelten jár neki az Oscar-díj.


Játsszanak hát velünk: Találjuk ki együtt! – Oscart nekik!

Oscar 2019 cikksorozatunk korábbi cikkei:
1. rész: Oscar 2019 – Versenyben a legjobb filmek
2. rész: Oscar 2019 – Versenyben a legjobb rendezők
3. rész: Oscar 2019 – Ki lesz a legjobb férfi főszereplő?
4. rész: Oscar 2019 – Ki lesz a legjobb női főszereplő?
5. rész: Oscar 2019 – Ki lesz a legjobb férfi mellékszereplő?

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a kép készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép.

2019.02.23