Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 7.

Játékos könyvtári délután – Mátyás király szellemében

kazinczy-gimnazium-konyvtari-delutan

Könyvtár-pedagógiai műhelymunkánk hetedik foglalkozására a Kazinczy Ferenc Gimnáziumban került sor, hogy teljes egészében megismerhessünk egy játékos könyvtári délutánt, Mátyás király szellemében, a szervezéstől a befejezésig.

A Kazinczy Ferenc Gimnázium Győr régi, patinás középiskolája, ahol 8 évfolyamon 900 diák tanul, és 65 pedagógus segíti a felkészülésüket a felsőfokú tanulmányokhoz. A könyvtár 132 m2-en található, melyben 32.000 dokumentum szolgálja az oktatást. A könyvtári feladatokat 1 fő könyvtárostanár látja el.

A bejövő ötödik osztályosoknak szoktam szervezni ezt a típusú Játékos könyvtári délutánt, ami jó alkalom bevonzani az újonnan érkezett tanulókat, leendő könyvtárhasználókat a könyvtárba. Ugyan játékos délutánról van szó, de mivel ez a korosztály imád versengeni, a végén mindig van eredményhirdetés, ám a hangsúly nem ezen van. Mindig valami aktuális évfordulóhoz kötöm a feladatokat, idén Mátyás király volt a nyerő. Ebben a tanévben az iskola vezetősége bázisintézményi programként hirdette meg az eseményt, s a városból majd 20 kolléga tisztelt meg jelenlétével. A következőkben a játékos délután általános projekttervét írom le a szervezéstől a befejezésig.

Előszervezés

Augusztusban, a munkaterv készítésekor beépítem az őszi programba a foglalkozást; ugyan dátumot nem tudok megjelölni (ekkor még nem tudni az országos könyvtári programhét pontos idejét), így mindig a hónap második felére irányzom elő. Szeptember első napjaiban megkeresem az ötödikes osztályfőnököket, s kérem, hogy az első szülői értekezleten erre a programra is hívják fel a szülők figyelmét.

Szervezés

Október első napjaiban átnézem az előző évi, búcsúzóul leadott őszi leveleket, melyeken a legkedveltebb játékokat jelölték meg a gyerekek. Azok a típusok átalakítva biztos bekerülnek az adott év játékai közé. Két hét alatt összeállítom, majd kinyomtatom a feladatsort, s csapatonként összekészítem. Az emléklapokat is ekkor nyomtatom ki. Elkészítem az Excel táblázatot, az egyik fülön az értékelő táblát a csapatok és a feladatok neveivel, a másik fülön pedig a regisztrált csapatokat a gyerekek neveivel.

Majd egy héttel a program előtt odaadom a Regisztrációs lapokat az osztályfőnököknek (csoportnév, tagok nevei, osztály jelöléssel), s kérem, hogy adott napig a gyerekek hozzák be a lapot a könyvtárba. 3 fős csoportok jelentkezését várom, 8 db 4 fős asztalom van, kényelmesen 8 csoport fér el. Volt év, hogy 13 csoport szerepelt, az asztalhiány nem okozott problémát, megoldottam szőnyeggel. A rendezés előtti nap a regisztrációs lapok leadásának határideje, de nem kőbe vésett szabály, ezért előfordult már, hogy adott napon is regisztráltak csapatok. Ha szükséges, nyomtatok még további példányokat. Majd feladatokra szétvágom a kinyomtatott lapokat, és csapatonként iratgyűjtőbe csoportosítom azokat.

Ide tartozik még az egyes állomásokhoz pár segéderő szervezése. Szintén október első hetében keresek a felsőbb évesek között 5 tanulót, akik az Iskolai Közösségi Szolgálat keretében szívesen jönnek segíteni. Ők a kezdésnél 15 perccel korábban érkeznek, megismerik a feladatukat, ha szükséges, segítenek berendezni az adott állomást. A zsűri (2 fő) megismeri az értékelő táblát, megkapják a feladatok megoldó kulcsait.

Lebonyolítás

Minden évben tanítás után kezdjük el a programot, mivel sok bejáró tanulónk van, illetve a gyerekeket nehéz visszacsalni az iskolába a délutáni (sport és egyéb) elfoglaltságok miatt. Kettő órakor kezdünk, és rövid köszöntő után fél 4-ig dolgozhatnak a csoportok. Nincs megkötés, lehet együtt dolgozni, vagy külön-külön kitölteni a feladatlapokat. A feladatok nagy része az asztaloknál megoldható, 2 külön állomás van, az egyik a számítógépeknél (puzzle), a másik valamelyik szabad szomszédos tanterem (csatatér).

A megoldott feladatlapokat folyamatosan adják le a gyerekek a zsűrinek, akik értékelik azokat. A zsűrinek könnyű dolga van, a megoldókulcs alapján javítják a feladatokat, s töltik ki az előre elkészített táblázatot. Így nem sokkal a játék lezárása után eredményt tudunk hirdetni, 4 órára a könyvtárat is rendbe tesszük a felsőbb éves diákokkal.

Amíg a zsűri számol, kiosztom a színes papírból kivágott faleveleket, melyekre a gyerekek ráírják, melyik feladat tetszett nekik, ezeket figyelembe veszem a következő évi feladatok összeállításánál. Az első három helyezett csoport emléklapot és csokit kap. A könyvtárban őrzöm többek közt az 1920-as évek diákjainak rajzmintáit, ezekből színezhető könyvjelzőket készítettem, amelyekből mindenki választhat akár többet is, így senki nem megy el ajándék nélkül.

A foglalkozás tapasztalatai, tanácsok

Idén a feladatok számát megemeltem, a rajzos feladatra emiatt nem maradt elég idő, így jövőre maradok a szokásos 10 feladatnál. A csoportok és a „segéderők” szervezésénél az osztályfőnökökkel folyamatos kapcsolattartásra van szükség. A végén még egy megjegyzés a Könyvtártérkép feladathoz, amely könyvtáranként egyedi, a térképet Paint-ben szerkesztettem meg.

Nagy Éva Ildikó
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr

A könyvtár-pedagógiai műhelymunka korábbi programjai:
József Attila élete, szerelmei hagyományos könyvtári eszközökkel és adatbázis kereséssel
A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtárának programjai
Ismerkedés az online katalógussal
Dokumentumismeret bemutatóóra
Bagoly mondja… vetélkedő 2018
Web 2.0-ás könyvtári alkalmazások, e-Hírharang, Inkscape plakáttervező program

2019.01.30