Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 6.

Web 2.0-ás könyvtári alkalmazások, e-Hírharang, Inkscape plakáttervező program

konyvtar-pedagogiai-muhelymunka-01

Könyvtár-pedagógiai műhelymunkánk hatodik foglalkozására a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Károly Könyvtárának számítógépes oktatótermében került sor május 28-án. Rendhagyó módon ez egy egész napos továbbképzés volt két előadóval: olyan internetes alkalmazásokat ismerhettünk meg, amelyek digitális kompetenciánkat fejlesztették és a könyvtári munkánk színvonalát emelhetik.

Pozsgai Krisztina, a könyvtár Közművelődési Osztályának művelődésszervezője az Inkscape vektorgrafikus szerkesztőprogram használatát mutatta be plakáttervezéssel.

Az Inkscape alkalmas iskolai oktatásban való felhasználásra is, kisebb példányszámú grafikai tervek kivitelezésére, vagy webgrafikák készítésére. A foglalkozás gyakorlati megközelítésű volt, az elmondottakat kipróbálhattuk számítógép segítségével. Krisztina előadásában tetszett, hogy a tények mellett praktikus ötletekkel segítette a későbbi munkánkat. Megmutatta, ő hogyan keres plakátjainak hátteret, textúrát, továbbá milyen betűtípusokat érdemes használni, illetve a kép és szöveg helyes arányaira is felhívta a figyelmünket. Érdekes és hasznos információkkal gazdagodtunk. Köszönjük!

Némethné Sáhó Éva, a Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium könyvtárostanára először az iskola digitális újságját, az e-Hírharangot mutatta be egy prezi segítségével. Ezt követően rápillantottunk a program szerkesztőfelületére is. A mai világban ez az információátadás alkalmazkodik legjobban a tanulók életkori sajátosságaihoz. Egy kattintással elérhetőek az iskola életével kapcsolatos kiemelt események, fotók, írások, rajzok, stb. Éva elmondásából kiderült, milyen nagy munka egy ilyen újság megalkotása. A tanárnő mesélt a Joomag Digital Publishing Platform lehetőségeiről, ötleteivel bátorított bennünket.

konyvtar-pedagogiai-muhelymunka-02Az e-Hírharang FotoJet alkalmazással

A továbbiakban digitális kompetenciánk fejlesztéséhez kaptunk egy könyvajánlást, melyben az IKT-eszközök iskolai felhasználásának lehetőségeiről tájékozódhatunk. Erről a könyvről volt szó: Fegyverneki Gergő: IKT-s ötlettár: gyorstalpaló digitáliskultúra – azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak (Budapest, Neteducatio Kft., 2016., 175 p.).

Ezután következett egy Emaze alkalmazással készült prezentáció:

konyvtar-pedagogiai-muhelymunka

Az előadás után elhangzott, mindez az érdeklődés felkeltésére szolgált, hiszen még sok más alkalmazást is említhetnénk. A lényeg, hogy ízelítőül tudjunk közösen kipróbálni a felsoroltak közül jó néhányat. Fontos: ne adjuk fel a próbálkozásokat! – hangzott el.

Igen, ez rendben is lenne, de ki tudja mindezt fejben tartani? Erre megoldásként Éva a Symbaloo oldalát javasolta. A linkmegosztó alkalmazás megismerése után létrehoztuk saját Symbaloo oldalainkat. Megtanultuk, hogyan készítsünk webmixet és webcsempét, hogyan érjünk el könnyedén egy oldalról több internetes oldalt. Mai rohanó világunkban nagy segítség ez a linkmegosztó, mert egy helyre összegyűjthetjük alkalmazásainkat, melyeket bárhonnan elérhetünk.

Éva számos alkalmazással, ötlettel készült erre a napra. Eszköztárában egyszerűbb és professzionális internetes alkalmazások is találhatók. Ezekről a teljesség igénye nélkül szeretnék írni, mert azt gondolom, hogy jól felhasználhatók a tanítási órák érdekesebbé / színesebbé tételéhez. Tulajdonképpen egy ötletbankot mutatott nekünk, amelyből szemezgethetünk munkánk során.

konyvtar-pedagogiai-muhelymunkaVálogatás a bemutatott alkalmazásokból (unitag.io, wordart.com, timetoast.com)

Óráinkon motiváció lehet egy-egy digitális puzzle kirakása jigsawplanet-tel vagy látványos szófelhő felhasználása wordart-tal vagy tagxedo-val. Differenciálásra használom a szókeresőket, amit Teacher’s Corner alkalmazással készítek Éva ajánlásával. Látványos digitális idővonalat is létrehozhatunk a timetoast-tal.

A tanárnő felhívta a figyelmünket a LearningApps oldalára, ahol előre elkészített tematikus rend szerint elrendezett tankockák között válogathatunk, de mi is készíthetünk és feltölthetünk tananyagot.

Számos prezentációkészítő program létezik már, de úgy látszik, mindig van olyan ötlet, amellyel érdemes még előállni. Az emaze oldalán sokféle előre elkészített mintából választhatunk, az egyszerű ppt-féle diasortól a bonyolultabb infografikákig. A minták szépek, látványosak, kifejezetten jó velük dolgozni.

Az osztálytermek falát lehet saját készítésű poszterekkel díszíteni. A Glogster segítségével villámgyorsan, hatékonyan és nagyon látványosan készíthetünk multimédiás posztereket az eszköztárral.

Végezetül egy hasznos blogot néztünk meg: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár blogján olvashatunk bővebben alkalmazásokról, dekorációról, könyvtári és egyéb órákról, olvasásnépszerűsítésről, kreatív ötletekről.

A nap végén még röviden beszélgettünk az elhangzottakról, s az alkalmazási lehetőségekről. Úgy gondolom, az előadás elérte a célját, mindenki újabb ötletekkel gazdagodott.

Peresztegi Erika, a Szabadhegyi Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanára

Az illusztrációkat összeállította: Némethné Sáhó Éva könyvtárostanár, Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium

A könyvtár-pedagógiai műhelymunka korábbi programjai:
József Attila élete, szerelmei hagyományos könyvtári eszközökkel és adatbázis kereséssel
A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Gyermekkönyvtárának programjai
Ismerkedés az online katalógussal
Dokumentumismeret bemutatóóra
Bagoly mondja… vetélkedő 2018

2018.07.04