Kamerapárbaj címmel jelent meg életműkötet Vitézy László rendezőről


medgyessy-eva-kameraparbaj

Kamerapárbaj címmel jelent meg Vitézy László rendező életművét áttekintő kötet, a számos dokumentumfilmet és játékfilmet jegyző művész életpályáját Medgyessy Éva író, szerkesztő rajzolta meg.

Engem mindig az érdekelt, amit a történelmi események, a külső, társadalmi változások az egyes ember életében okoztak. Ahogyan az emberekre hatott mindaz, ami történt. A lelki folyamatok, amelyek a szereplők arcán, szemében tükröződnek” ‒ idézte az MTI-hez eljuttatott közlemény Vitézy Lászlót. „Persze, ehhez nagyon jó színészek kellenek. Én elmondhatom, hogy nagyon jó színészekkel dolgozom” ‒ mondta a Balázs Béla-díjas, Sára-Csoóri-Életműdíjjal kitüntetett filmrendező a Kamerapárbaj című életműkötetben. A műfajteremtő, számos rangos dokumentumfilmet, játékfilmet jegyző érdemes és kiváló művész életpályáját négy nagy fejezetben rajzolta meg Medgyessy Éva író, szerkesztő.

A szocializmusról nem kellett hazudni, nem kellett felnagyítani, elég volt csak bemutatni a maga pőre valóságában. A hatalom nap mint nap álszent, groteszk szerepjátékokba kényszerítette az embereket, bizonygatva, hogy milyen jó is az a rendszer, közelebbről azonban tisztán látszottak a megnyomorított, méltatlan emberi életek” ‒ olvasható a közleményben. Mint írják, a kommunizmust a saját bőrén is megtapasztaló filmrendező számos alkotásában aprólékosan és könyörtelenül megmutatta a valóságot: a játszmákat, a kiégéseket, a megoldatlan és megoldhatatlan sorsokat.

Soha nem fogadtam el a proletárdiktatúra létjogosultságát. Minden gondolkodás nélkül mindig pontosan tudtam, hogy azon az oldalon van a helyem, ahol valamit érvényre lehet juttatni az igazságból, amit elsodort a második világháború és az utána következő kommunista rendszer. Ez kialakított bennem egy speciális harcmodort: nem ragaszkodni minden áron ahhoz, amitől úgyis eltiltanak, de megtalálni mindig a kicsi réseket, ahol az igazságot fel lehet mutatni” ‒ emlékezett életműkötetében Vitézy László, aki a rendszerváltoztatás után is dokumentumfilmes, illetve tévés riporteri vonalon maradt, és már az új politikai környezetben mutatta meg a régiben szocializálódott emberek nem ritkán keserves életét.

A művész 2010-ben érkezett meg a játékfilmek világába, amelyek a vidéki emberek életéről, a konzervatív értékrendről, az immár kendőzetlenül bemutatható kommunista bűnökről és az embertelen üldöztetésekről szólnak. A filmrendező, forgatókönyvíró, producer filmográfiájában olyan alkotások szerepelnek, mint a Leleplezés (1978-79), a Békeidő (1979), a Vörös föld (1982), az Égi madár (2011), A galamb papné (2013), a Csandra szekere (2017), A színésznő (2018) és Az énekesnő (2022).

A Kamerapárbaj a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány gondozásában jelent meg.

Forrás: MTI

2022.11.30