Soproni színészek a Kojotban

Kovács Frigyes és Horváth László együtt a filmvásznon

Kovács Frigyes és Horváth László (a képen), a Soproni Petőfi Színház két tagja is szerepel a Kojot című nagyjátékfilmben, amelyet február 16-tól játszanak a magyar mozikban. A színpad után a kamerák előtt is együtt szerepelnek, igaz, külön jelenetekben.

A reklámfilmesként ismertté vált Kostyál Márk első nagyjátékfilmjét élénk érdeklődés övezi, az eddigi kritikák szerint úgy tűnik, nem is érdemtelenül. A szinopszis szerint a Kojot című alkotás a nagyvárosi élettől feszült főszereplője, Misi egy váratlan örökség folytán egy dunántúli kis faluban kezd új életet, ahol telekspekulációs ügybe keveredik, és háza építése közben kénytelen szembeszállni a vidék kiskirályával, oligarcháival. Súlyos harc kezdődik a földért, a szerelemért, az életért. Misi minden szempontból igazi kojottá, prérifarkassá, válik.

Érdekessége az alkotásnak, hogy szinte csak határon túli színészek főszereplésével készült. Mészáros András, Mátray László, Dobra Mara, Bocsárszky Attila, Orbán Levente, Salat Lehel mellett a soproni teátrum tagja, a Jászai-díjas Kovács Frigyes is kamerák elé állt. Ő nemcsak játszik a színházban, hanem az elmúlt évadban a Liliom című darabot színpadra is állította. Most a Macbeth című tragédiában látható, csakúgy, mint Horváth László, a teátrum másik tagja, aki szintén bekerült a Kojotba. A két színész Az üvegcipő és az Elveszett levél című előadásokban korábban már játszott együtt, s most egymástól függetlenül, válogatás után szerepelhetnek egy filmben, igaz, külön jelenetekben.

Kovács Frigyes (fent a képen) így vallott a szerepéről: „Szojkát játszom, aki befolyásos ügyvéd, a környék kiskirálya, amolyan keresztapa. Ismerek én ilyen keresztapákat, egyik-másik az én életemet is keserítette az elmúlt viharos évtizedek során. Ezt a szerepet úgy éltem meg, mint ajándékot a sorstól, hiszen most egyrészt eljátszhattam, megmutathattam ezeknek az embereknek a gonoszságát, embertelenségét, kisstílűségét, másrészt kiadhattam az irántuk bennem összegyűlt keserűséget és megvetést is. Gyűlöletből eljátszani egy figurát azonban nem lehet, meg kell keresni az ő igazságát is, hiszen senki nem születik gonosznak, hanem valami miatt azzá válik. Ezt a valamit – ezt az igazságot – kellett megtalálnom ahhoz, hogy meg tudjam mutatni az egész figurát. Negatív hőst játszani hálás színészi feladat.” Kovács Frigyes még hozzátette: a film számára legkedvesebb jelenetében egy bikával viaskodik. Mivel falusi gyerekként nőtt fel, ez nosztalgia volt számára, nem is munka.

A színművésznek nagyon jó véleménye volt a rendezőről is. „Márkkal először a film castingján találkoztam, és szinte az első pillanattól kezdve fiamként tekintettem rá. Az a fajta lelkesedés, elszántság, céltudatosság, amit tanúsított a próbafelvételek folyamán, számomra nagyon fontos, és hozzám közel álló magatartás. Ezt a pontosságot, precizitást, az odaadást, százfelé figyelést végig, a forgatáson is, maximálisan produkálta. A forgatási napok csapatépítő estéin a rendező tudatosan inspirált bennünket, hogy még jobb teljesítményt nyújtsunk. Azt hiszem, az életemben nem kaptam annyi pozitív visszajelzést a munkámra, mint egy-egy forgatási nap után.”

Horváth László pedig Szmöre, az örömapa szerepében látható. „Nagy élmény volt számomra a forgatás Gyermelyen. Hihetetlen profi a filmes csapat, a rendező Kostyál Márk pedig olyan tehetséges, hogy szerintem sokat hallunk még róla. Érdekes volt azt látni tőle, hogy nemcsak irányította a stábot, hanem maga is felvette a jeleneteket. Összesen két napot forgattam, egy lakodalmi jelenetben vagyok benne, aminek az a vége, hogy megvernek. Az akciót nemzetközi produkciókban is résztvevő kaszkadőrök segítségével gyakoroltuk be. Többször elpróbáltuk a rúgásokat, ütéseket, eséseket, keményen megdolgoztattak, hogy biztonságos, de élethű legyen a verekedés. Bocsárszky Attila volt a partnerem. Örülök, hogy Kovács Frigyes is szerepel a filmben, a soproni színházban Az üvegcipő és az Elveszett levél című előadásokban játszottunk együtt és persze most a Macbethben is”.

Varga Róbert
Soproni Petőfi Színház

2017.02.28