1851

Hat film a műfajból II.

A kalandfilm

A kalandfilm népszerű műfaj, melynek izgalmas, fordulatos eseményekben bővelkedő történetei a néző világától időben és térben távol játszódnak. Főhősei emberfeletti tetteket hajtanak végre, és meghökkentő fizikai teljesítményekre képesek. Az elsősorban férfiaknak szánt műfaj közkedvelt képviselője A hét szamuráj és Az elveszett frigyláda fosztogatói.

A kalandfilm számtalan más műfajjal áll közeli rokonságban, amelyek közül több maradéktalanul beilleszthető a keretei közé, mint a Vadnyugatra helyezett western, a melodramatikus elemekben bővelkedő katasztrófafilm, vagy a képzeletbeli világokban játszódó fantasy, ezért a fantasztikus filmhez hasonlóan műfaji csoportnak is tekinthető. A zsáner történetei emberfeletti, ám a valószerűség határain belül maradó fizikai teljesítmények és magas fokú érzelmi megnyilvánulások egymásra épülő epizódjaiból állnak össze. A kalandfilm számtalan szempont szerint tipizálható, legjelentősebb alműfaja a történelmi időkben játszódó kosztümös kalandfilm: az amerikai swashbuckler, a francia kardpárbajfilm, a kínai wuhszia, valamint a japán szamurájfilm, a chambara. A ’30-as évektől váltak népszerűvé a nagy gyarmatbirodalmak távoli pontjaira helyezett kalandtörténetek, köztük a dzsungelfilmek, a sivatagi filmek, a tengeri- és a kalózfilmek, valamint a felfedezőfilmek. Ezek a kalandfilmek rendszerint a múltban játszódnak, ezért a műfaj klasszikus formájában szorosan kötődik a történelmi filmekhez. Egyes kiemelkedő darabjai – Ben Hur, Arábiai Lawrence – mindkét zsánerhez sorolhatóak.

A hagyományosan férfiközönségnek szánt műfaj legnagyobb sztárjai közé tartozik Gary Cooper, Kirk Douglas, Alain Delon, Toshiro Mifune, Sean Connery és Harrison Ford. Rendezői között olyan nagyságok találhatóak, mint John Huston, Michael Curtiz, Zoltan Korda vagy Akira Kurosawa. A ’80-as évek elején a tradicionális kalandműfaj látványos változásokon esett át, amely egyben a zsáner újjászületését is jelentette: Az elveszett frigyláda fosztogatói, illetve a Zu legendája egyaránt természetfeletti elemekkel gazdagították a fantasztikumoktól hagyományosan elhatárolódó kalandfilmet. A fél évszázados sikerszéria azonban nem támadt fel: a modern kalandfilmnek is tekinthető akciófilmek – Drágán add az életed, James Bond – és a látványos kalandelemekkel dúsított ezredvégi tudományos-fantasztikus film – A függetlenség napja – divathullámában a klasszikus műfaj csak elvétve bukkan fel olyan alkotásokban, mint a Zorro álarca vagy A vasálarcos. A látványos történelmi kalandfilmek legnagyobb hazai mesterének Várkonyi Zoltánt tartják, akinek filmjei rendszerint irodalmi művekhez kapcsolódnak.

A műfaj egyik legjelentősebb képviselője A Sierra Madre kincse (fent a képen), mely három szerencsétlen amerikai úriemberről szól, akik egy aranyásó-expedícióra indulnak, hogy megleljék a kincset, melyről egyik társuk áradozik. John Huston alkotása vérbeli kalandfilm, telis-tele izgalmakkal és nem várt fordulatokkal.

A japán szamurájfilmek közül A hét szamuráj (fent a képen) emelkedik ki, mely megjelenésekor hatalmas sikert aratott, ami annak köszönhető, hogy rendelkezik a kosztümös kalandfilm minden erényével, emellett pedig filozofikus mélységű is. Akira Kurosawa filmje olyan falu történetét mutatja be, ahol folyamatosak a rablótámadások, ezért szamurájokat fogadnak fel annak érdekében, hogy a lakosok újra biztonságban élhessenek. A hét szamuráj nagy érzelmi intenzitású, tanulságos alkotás, mely nem véletlenül szolgált az amerikai western, A hét mesterlövész alapjául.

Werner Herzog Aguirre, Isten haragja (lent a képen) című kalandfilmje gyönyörű tájképeket felvonultató, izgalmas, ugyanakkor nagy érzelmeket megmozgató felfedezőfilm az amazonasi őserdők mélyére induló spanyol konkvisztádorokról, akik arra vágynak, hogy megleljék az Aranyvárost, a csodálatos El Doradót. Csapatuk vezére egy önző zsarnok, Aguirre, aki bármit képes feláldozni az áhított cél érdekében.

A kalandvágyó professzor, Indiana Jones neve a kicsik és a nagyok számára egyaránt ismerős, Steven Spielberg 1981-es filmje ugyanis a mai napig lebilincselő. Az elveszett frigyláda fosztogatói természetfeletti elemekkel egészíti ki a kalandfilm műfaját, hiszen a történet szerint legyőzhetetlenné válik, aki a legendás frigyládát megkaparintja.

A történelmi kalandfilm legkiemelkedőbb magyar rendezője Várkonyi Zoltán, aki az Egri csillagok című alkotását Gárdonyi Géza nagyszabású regénye alapján készítette. A film története mindvégig hű marad az irodalmi alaphoz, melynek köszönhetően az Egri csillagok olyan monumentális kalandfilm, mely a műfaj legkiemelkedőbb rendezői közé emelte Várkonyi Zoltánt.

A Karib-tenger kalózai – A Fekete Gyöngy átka (fent a képen) olyan modern kalandfilm, mely rendelkezik a műfaj minden jellegzetességével, továbbá a humort is beveti annak érdekében, hogy még izgalmasabb legyen az alkotás, melynek főhőse egy kalóz, Jack Sparrow kapitány. Gore Verbinski filmje felvonultatja a kalandfilm erényeit, és a fordulatokkal teli történetbe a melodrámai szálat is beemeli, melynek hatására az elsősorban férfiaknak szánt műfaj a nőket is a képernyő elé szegezi.

Tóth Eszter
Forrás: kultura.hu

2016.08.25