1135

Pilinszky és a rockzene

Itt a Madárfogás teljes első lemeze

A Madárfogás Makay András zenekara, aki egy korábbi együttesének feloszlása után az oda írt anyagokat áthangszerelte, és elkezdett dolgozni rajtuk Tyukász Botonddal. Amikor már egy vállalható fázisba ért a dolog, akkor sok mérlegelés után megkeresték Huszár Ákost, Kristóf Martint és Pesti Matyit. Mindhármuknak felvázolták a koncepciót a lemez körül, és végig is hallgatták a demókat, ők pedig azonnal rá is bólintottak, ami egy erős lendületet adott a csapatnak.

Ősz végén felvették a szóban forgó lemezt különböző stúdiókban. A felvételeknél azért is voltak szerencsés helyzetben, mert nem igazán kellett új embereket bevonni a projektbe. Makay hangmérnökként is dolgozik, így a felvétel és a keverés része egyből rá hárult. A lemezen egy vendégzenészt kértek fel, hogy vegyen részt a munkában, ő Weil András volt (Ethnofil, Kistehén), aki a billentyűs részeket alakította át és játszotta fel. A keverés utolsó fázisát a Supersize stúdióban fejezték be Brucker Bencével (AWS), ami bevallásuk szerint szintén dobott egy nagyot az anyag hangzásán.

Alább meghallgatható a teljes album, illetve Makay minden dalhoz kommentárt fűz, hogy még tisztább legyen a lemez koncepciója. A lemezbemutató június 17-én lesz a GMK-ban a Minden csak átmenet zenekar társaságában.

 

1. Eszmélet – Dogma: Nagyon izgalmasnak találom, amikor egy interjúalanyt kérdeznek egy nehéz kérdésről, és ő elfoglal egy viszonylag szélsőséges álláspontot, de úgy, hogy ha nem is értünk vele egyet az adott kérdésben, teljesen látjuk, hogy ő merre akar kilyukadni. Nagyon kevés az ilyen válasz. Amikor megírtam ezt a gitártémát, akkor pontosan tudtam, hogy egy ilyet keresek, de azt sosem gondoltam volna, hogy ennyire témába fog vágni az, amit Pilinszky mond ebben a dalban. Pontosan megfogalmazta, hogy miről akarok lemezt írni. Szóval úgy gondoltam, hogy ez tökéletes intro lenne.

2. Eszmélet – Beletörődés: A Beletörődés egy kedves dal számomra. Ez egy hosszabb hangvételű dal lett, de nagyon fontos volt, hogy végig fent tudja tartani a figyelmet. Úgy érzem, hogy ez ebben a formában sikerült is. Ez az a dal, ami elindítja a folyamatát a lemez történetének, ahol elkezdjük kétségbe vonni a környezetünk hitelességét. Ahol elkezdünk kérdéseket feltenni, legfőképpen magunknak. Ez a dal egy fontos alappillére a lemeznek, hiszen sokszor visszanyúlnak a későbbi dalok néhány zenei motívumhoz és dalszöveg részlethez is.

3. Eszmélet – Vidd el: Ez volt a legutolsó dal, amit írtunk. Felveti azt a problémát, hogy ha mindennek a mélyére ásunk, és megpróbáljuk megérteni a világ működését, azalatt mennyire leszünk a környezetünk számára elviselhetetlenek, vagy mennyire képesek ezt tolerálni. Ebben a történetben teljesen egyedül maradunk egy elefántcsonttoronyban, és a hitre való kérdést a tudományban kezdjük keresni.

4. Űr – M-elmélet: Az M-elméletben azonnali árat fizetünk a magányért. Ez egyfajta azonnali megbánásról szól, és ezért sokat nyúl vissza előző dalszövegekhez. Ennek a dalnak számomra van egy érdekes monumentalitása, és zeneileg is bemutatja a döntésképtelenséget, mert 4/4-es és 6/4-es lüktetés között ugrál, és néhol ez egyszerre is megjelenik.

5. Űr – Elruház: Ennél a dalnál egy schopenhaueri kérdés van a központban: Minél intelligensebb egy életforma annál boldogtalanabb? Ez talán az egész lemezen egy fontos kérdés, bármennyire egyértelmű is a válasz rá. Ez volt az első dal, amelyre szöveget írtam, nagyjából 3 éve tettem félre. Ezek után a próbateremben és a stúdióban is átgyurmáztuk a többiekkel, így mindenki sok mindent belerakott, ahogy a többi dalba is persze.

6. Űr – Kétség: A Kétség a második hosszabb dal a lemezen. Itt próbálunk kiszakadni egyfajta nihilből, amibe az előző dalokba kerültünk. Ezt fejti ki a refrén, és a dal végén ez a kiszakadás történik meg.

7. Fény – Türelem: Nehezen, de valamennyire eljut egy megnyugvásig a lemez. A Türelem azt a gondolatot tolmácsolja, hogy nem feltétlenül az a fontos, hogy választ kapjunk valamire, hanem az, hogyan jutunk el a válaszhoz. Inkább az út a fontos és az ahhoz tartozó türelem.

8. Fény – Idő: Teljesen bezárul a kör, és a lemez elején feltett hitkérdésre kapunk egy választ. Azonban szerettem volna ezt úgy megírni, hogy ez a hitkérdés nyitott maradjon a hallgató számára, és megtalálja a dalban a saját számításait. Sok szövegbeli utalás van itt Pilinszky János Apokrif c. versére, ami benne is van a dalban, így Pilinszky visszatér a lemez végére. Az Idő volt az a dal, amit először megmutattam Botinak (Tyukász Botond – gitár, billentyű), és egyből mondta, hogy csináljuk meg ezt a zenekart. További érdekesség, hogy az utolsó refrén előtti dobtémát Boti egy kis midibillentyűzeten találta ki.

9. Fény – Dogma II.: A Beletörődés első soraival kezd a Dogma második része, és végleg belenyugszik az áttekinthetetlenben való bizalomban. Ezzel pedig teljesen körbeér a lemez, egy hasonló irányra talál, mint amiről Pilinszky is beszél a legelején.

Forrás: langologotarok.blog.hu

2016.06.02