Könyvek két keréken

Könyvfutár szolgáltatás a győri könyvtárban – SzaSzi interjúja Szabó Judittal

gyori-konyvtar-konyvfutar

A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér a covidot követően vezette be könyvfutár szolgáltatását, amit azóta sokan megkedveltek. Szabó Juditot, a Központi Könyvtár olvasószolgálatának vezetőjét a tapasztalatokról, a kerékpáros vagy gyalogos könyvtárosokat pedig az élményeikről kérdeztem.

Vannak változást követelő élethelyzetek, amelyekben a lehető legjobb döntés rugalmasan alkalmazkodni – ez volt az egyik legfőbb tanítása az egész világot felforgató járványhelyzetnek. A győri könyvtárban dolgozók is igyekeztek jól reagálni a kihívásokra, megtartani az olvasókat egy olyan helyzetben, amikor a kontaktust kerülni kellett, amikor csak a csökkentett nyitvatartás volt lehetséges. Több más „olvasómegtartó” ötlet született (online közvetített programok, például a Pegazus online – irodalmi erőforrás nehéz időkre, Kor-társak, átvételi pont stb.), amelyek segítették a hatalmas gyűjtemény dokumentumainak elérését, sőt még programokat is kínáltak a bezártság idejére. „A könyvfutár nagyon népszerű lett” – mondta el Szabó Judit, a Központi Könyvtár olvasószolgálatának vezetője, aki részletesen beszélt a szolgáltatásról.

Kik élnek a lehetőséggel? Kik vehetik igénybe?

A karantén feloldása után sokan örömmel mozdultak ki otthonról, találták meg a régi szokásaikat, válogattak, találkoztak nálunk, de ezt nem mindenki teheti meg. A könyvfutár szolgáltatást a 65 év feletti beiratkozott vagy mozgásukban korlátozott olvasóink vehetik igénybe, számukra ingyenesen házhoz szállítjuk a kért dokumentumokat Győr közigazgatási területén belül, ami azt jelenti, hogy tulajdonképpen Ménfőcsanaktól Szabadhegyen át Szentivánig az egész várost el tudjuk látni olvasnivalóval. Nemcsak a két nagy könyvtárunkban, hanem a fiókkönyvtárakban is működik a szolgáltatás.

Ez hatalmas terület. Hogyan jut kapacitás erre a nyitvatartás mellett?

Kedd délelőtt, amikor a látogatók előtt nem tartunk nyitva, intézzük többek között a kiszállításokat, ekkor tudunk ilyen feladatokra koncentrálni. Több kolléga kerékpárral jár dolgozni, de van, aki helyi járattal vagy gyalogosan oldja meg a feladatot. Olyan is előfordul, hogy a kolléga hazafelé menet este a megadott cím felé kanyarodik, és beadja az olvasnivalót. Fontosnak tartjuk, hogy mihamarabb teljesítsük a kéréseket. Amikor meghirdettük a szolgáltatást, akkor 3 munkanapon belüli kézbesítést ígértünk, azóta is figyelünk arra, hogy a lehető legrövidebb időn belül megvalósítsuk.

gyori-konyvtar-konyvfutar

Hogyan zajlik egy ilyen kézbesítés?

Az olvasók több módon is jelezhetik a kéréseiket: űrlapon, telefonon vagy e-mailben. Válogatni az online katalógus segítségével tudnak. Mivel az idősebbekről van szó, általában telefonon jelentkeznek; gyakori, hogy újságban, tévében hallottak egy könyvről, és azt szeretnék. Visszajelzést követően összekészítjük a csomagot, és ami nagyon fontos, hogy mindig előre egyeztetünk a szállítás időpontjáról. Arra is figyelünk, hogy lehetőség szerint ugyanazok a kollégák látogassák ugyanazt az olvasót. Akinek van idős ember a környezetében, az tudja, hogy mennyire fontos számukra a bizalom. Ez is egy bizalmi kapcsolat.

A kölcsönzési feltételek természetesen ugyanazok, mint a hozzánk járó bármelyik olvasónak (maximum 10 könyv, 5 kotta, 3-3 hangoskönyv, CD, DVD; a határidő 3 hét, amely egyszer hosszabbítható, amennyiben nincsen előjegyzés a dokumentumra.) Látogatáskor van alkalom a cserére, régit leadni, újat átvenni.

A feladat persze nem ennyire egyszerű, hiszen nem mindenki emlékszik rá, hogy melyik könyvet olvasta már. Szerencsére a számítógépes nyilvántartásban ezt meg tudjuk nézni, vagyis a kollégák azt is ellenőrzik, hogy ne legyen ismétlődés, új választékot kapjon az olvasó. A rendszerben az is látszik, hogy ki milyen típusú könyveket szokott kölcsönözni, így ha csak annyit jeleznek, hogy a szokott műfajú, írójú könyvet szeretnék, az sem probléma.

Jól sejtem, hogy az is megoldható, ha az adott könyvtár polcán nincs meg a kért olvasnivaló?

Igen, ez így igaz, hiszen az épületek közötti átszállítással tudjuk biztosítani az olvasnivalót. Ha például valaki az egyik fiókkönyvtárunk tagja, az gyakorlatilag ugyanahhoz a hatalmas állományhoz hozzáfér, mint a nagykönyvtári tagjaink.

Milyenek a tapasztalatok a szolgáltatással kapcsolatban?

Nagyon népszerű a szolgáltatásunk, van egy kialakult olvasói körünk, akik gyakorlatilag havi rendszerességgel élnek ezzel a lehetőséggel. Ők többnyire házhoz, lakáshoz kötötten élnek, ezért is nagyon hálásak a kapcsolattartásért és a kézbesítésért, de erről érdemes a kiszállításban résztvevő könyvtárosokat is megkérdezni.

gyori-konyvtar-konyvfutar

A kerekező és gyalogos könyvfutárok kivétel nélkül azt mesélik, hogy mennyire hálásak az olvasóik. S. Szilvi, aki szívesen pattan biciklire, hogy a vágyott olvasnivalót kiszállítsa, azt mondja, hogy néhol már szinte családtagként, örömmel üdvözlik. V. Kati is szeretettel beszél a nénikről, akik nemegyszer süteménnyel, forgácsfánkkal igyekeznek hálájukat kimutatni. P. Henit is sokszor hívják be, nem lehet elmenni egy kis kedves csevegés nélkül. És rajtuk kívül vannak további könyvtáros kollégák is, akik szívesen vesznek részt a „futárkodásban”, ezáltal hozzájárulva a szolgáltatás sikeréhez.

Bár a szeretetet, hálát ők kapják közvetlenül, a köszönet mindenkinek szól, aki azon fáradozik, hogy senki ne maradjon olvasnivaló szórakozás nélkül.

A könyvfutár szolgáltatás feltételeiről a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér honlapján is olvashatnak!

SzaSzi
Fotók: Vas Balázs

2024.05.22