Képtelen képregény – Díjátadótól a kiállításmegnyitón át a tapasztalatcseréig

SzaSzi írása

gyori-kepregeny-cimlap

Vidám, családias, örömteli, motiváló és inspiráló – talán így lehetne jellemezni a 2022. szeptember 9-én lebonyolított I. Győri Képtelen Képregény pályázat „díjátadós – kiállítós-beszélgetős” összejövetelt, amely a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Károly Könyvtárának rendezvénytermében zajlott, és október 7-ig ingyenesen megtekinthető.

Némi előzmény, avagy Mi is ez az egész?

A Képtelen képregény pályázat június 24-i határidővel került meghirdetésre. A feladat a plakáton szereplő panelek tetszőleges rajzos kitöltése volt. Az ötlet Mayer Roland győri képzős diáktól származik, aki időközben, szeptembertől a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakos hallgatója lett.

A megmérettetésről egy korábbi interjúban így nyilatkozott: „Ez egy teljesen kezdőknek indított verseny, kifejezetten diákoknak szól. 14-25 éves korig két kategóriára lett bontva, 14-18 és 19-25 éves korig. (…) Az elsőt én még tovább bontanám, mert gondoljunk csak bele, hogy egy kilencedikesnek érettségizőkkel kell „megküzdenie”, akiknek már jóval több a tapasztalata.” A közösségi oldalon így fogalmaznak: „A pályázat célkitűzése, hogy megbolygassuk a klasszikus képregényes szokásokat, és valami újjal próbálkozzunk!” Nem hagyományos panelsorba kellett képregényt rajzolni, teret engedtek a kreatív értelmezésnek, így széles palettán különböző stílusú, színvonalú, elképzelésű munkák születtek. Ki digitális technikában, ki kézi rajzolásban valósította meg elképzeléseit. Nem titkolt cél volt az is, hogy a díjátadót, a kiállítás megnyitását beszélgetés kövesse az ifjú alkotókkal. A vélemény- és tapasztalatcsere szerinte azért fontos, „mert ha valaki nem ért el komoly eredményt, talán nem törik le, és jövőre – már több tudással – újra nekivág.

mayer-roland-2
Valentiny Tamás és Mayer Roland

Ismerjük meg jobban a zsűrit!

Mayer Roland képzőművész és rendezvényszervező, a Te, a Fagy és az Egy Jobb Füzetben c. képregények alkotója és kiadója, aki úgy véli: „A képregény egy ideális kifejezési forma diákok számára. Olyan képességeket segít fejleszteni, amikkel könnyedén átléphetünk más médiumokba is, így nem vár el korai elköteleződést senkitől. Úgy nyit kaput a továbblépésre, hogy közben önmagában is megáll alkotásként. Már rég túl vagyunk azon, hogy a képregényt el kell fogadni, a pályázattal az a célom, hogy minél több diák nyúljon ehhez a médiumhoz, ezzel növelve az esélyüket, hogy megtalálják magukat benne. Igyekeztem olyan módszert, formakeretet kitalálni, amiben egyforma eséllyel lehet zsűrizni és díjazni a kreatív problémamegoldást.

Az országos pályázattal járó gondokat, feladatokat Roland megosztotta, így lett társszervezője és zsűritag Valentiny Tamás, a közösségi oldal szerint eddig A Feine: Hagyjatok Aludni és a Feine: Lakat Alatt című képregénysorozatokba fogott bele, a Q KépregényÚjság alkotótagja. Animációs kisfilmjei hamarosan napvilágot látnak, emellett illusztrál és ír. „Arra szeretném buzdítani a hozzám hasonló fiatalokat, hogy kísérletezzenek bátran, és meséljék el történeteiket úgy, ahogy azok valójában történtek, sallangok nélkül. Ragadjanak meg valami hiteles, saját élményt magukban, és azt öntsék közérthető formába. Miért képregényben? Mert ahhoz nem kell feneketlen pénztárcával rendelkezni és jóban lenni mindenféle fejesekkel.

papai-miklos

Munkájukat a Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakgimnázium festő tanszak oktatója, a Talentum Tehetséges Fiatal Alkotókat Támogató Szövetség koordinátora, Pápai Miklós festőművész is aktívan támogatta, zsűrizte a beküldött alkotásokat. ,,A képregény mint műfaj közel áll a növendékeim generációjához is. Vizuális kultúránk része. Mint alkotóművész, figyelemmel fordulok e műfaj felé, ami intellektuális térbe vezet bennünket.

Oravecz Gergely képregényalkotó, illusztrátor. A Blossza és a Minden belefér című önéletrajzi képregénykötetek szerzője, az A Faith No More képes testamentuma című képregényes biográfia rajzolója. 2011-ben és 2020-ban Alfabéta-díjat, 2015-ben Műút Nívódíjat nyert. 2019-től Q KépregényÚjság címmel underground képregényújságot szerkeszt alkotótársával, Hudra Mónival.

A szabadságot és kötöttségek nélküliséget szeretem a képregényben. Azt, hogy bárki, de tényleg bárki készíthet képregényt, csak papír kell hozzá és ceruza, meg egy nagy adag kifejezésvágy. Nem kell profinak lenned ahhoz, hogy jó képregényt csinálj, nincs rossz mondat, sem rosszul meghúzott vonal, amíg tényleg mondani akarsz valamit. Ha viszont nincs mit mondanod, azonnal döglötté válik az egész, a legprofibb rajzok sem fogják megmenteni. A képregényeidbe önkéntelenül is saját magadat rakod bele, mindegyik valami fontosat mutat meg abból, ki is vagy valójában. Nem ismerek még egy kifejezési formát, amelyen keresztül ennyire hatásosan lehetne őszinte, mély, személyes történeteket elmesélni, ennyire kevés eszközzel, a lehető legtöbbek számára érthetően és átélhetően.

oravecz-gergo-szep-eszter

Szép Eszter képregénykutató, a Magyar Képregény Szövetség egyik ügyvivője, a MOME-n és a METU-n tart képregényes elméleti és gyakorlati órákat, emellett vizuális kultúrát és kultúratudományt is tanít. 2020-ban jelent meg Comics and the Body: Drawing, Reading, and Vulnerability című könyve az amerikai Ohio State University Press-nél.

Szeretem azokat a képregényeket, amelyeknek egyedi vizuális világuk van, és képeik ugyanúgy elgondolkoztatnak, mint az elmesélt történet. Szeretek tanítani, szeretek azon agyalni a hallgatókkal, hogyan lehetne valamit még tökéletesebben kifejezni. A 17. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválra megjelenik egy kiadvány, amelyben az első MOME-es képregényes csoportom képregényeit gyűjtöttük egybe. A témánk a gyerekkor és az emlékezés volt.

gyori-kepregenykiallitas12

A megnyitó, köszöntők

A házigazda részéről dr. Horváth Sándor Domonkos könyvtárigazgató köszöntötte a jelenlévőket. Felidézte gyerekkori rajongását a képregények iránt, amelyből már akkor megtapasztalta a vizualitás és az irodalom szoros kapcsolódását. Üdvözölte a fiatal szervezők másokat segíteni akaró törekvéseit.

Pápai Miklós megnyitóbeszédében örömét fejezte ki, hogy az eseményre Győrben nyílik lehetőség, hogy az ötlet egy győri képzős diák fejéből pattant ki, és hogy Roland felismerte, a szakmai művészeti szemponton túl a képregény közösségi kulturális értékekhez járul hozzá, és mindezt jó érzékkel menedzselte. „A művészetnek nem célja, hanem oka van. A különböző kulturális és művészeti szférák változó viszonyrendszerében a befogadói értelemképzést segítik a népszerű, a populáris kultúrát képviselő művészeti területek, így a képregény is.” Kitartó munkát kívánt mindenkinek.

gyori-kepregenykiallitas01

Következzenek a díjazottak!

I. Kategória 14-18 évesek

I. díj: Gadó Lili
II. díj: Szokoly-Angyal Mara
III. díj: Szász Mátyás

Gadó Lili egy nemes gesztussal lemondott a fődíjnak szánt digitális rajztábláról Szokoly-Angyal Mara javára.

II. kategória 19-25 évesek

I. díj: Kertész H. Beatrix
II. díj: Gál Laura Flóra
III. díj: Péter András László

A díjátadót közönségszavazás, börze, élő zsűrizés, majd az alkotókkal folytatott beszélgetés követte. A közönség díját Nádasi Rozi művészileg szépen kidolgozott, kreatív alkotása nyerte el.

Hamarosan olvashatják a díjazottakkal készült interjúkat, addig is egy kis filmes ízelítő az I. Győri Képtelen Képregény ünnepélyes díjátadójáról:

SzaSzi
Fotók: Facebook, Pozsgai Krisztina (képgaléria)

Forrás: Képtelen képregény pályázat Facebook oldala, youtube.com, gyoriszalon.hu

 

2022.09.15