Színház az egész világ

A Kominsky-módszer 3. évad – sorozatkritika

a-kominsky-modszer-3evad

A Kominsky-módszer 3. évada még mindig képes kellemes pillanatokat szerezni, de Alan Arkin távozása gyakorlatilag az egész létjogosultságát kérdőjelezte meg, amellyel még a rutinos Chuck Lorre sem tudott igazán mit kezdeni. Paul Riser, Michael Douglas, Kathleen Turner és Morgan Freeman valószínűleg boldogan mondtak igent neki, mi pedig boldogan nézzük őket, de ez a Kominsky már nem az a Kominsky.

Véletlenül csöppentem bele a szebb napokat látott színész és az idők során baráttá váló ügynökéről szóló sorozatba, és nagyon nem bántam meg, mert a nagypapa korú Alan Arkin és Michael Douglas zsémbeskedése a Muppet Show Statlerjén és Waldorfján is túltett (ők a két öreg a páholyból). Az első két évadot többek között Primetime Emmy-, Screen Actors Guild-, AFI-, Golden Globe- és Satellite-díjakra jelölték, Douglas az alakításáért meg is kapta az Arany Glóbuszt. Amikor hivatalossá vált, hogy a harmadik évad Arkin nélkül készül el, tudtam, hogy már biztosan nem lesz olyan, mint az előzőek, de erősen bíztam Chuck Lorre (Két pasi – meg egy kicsi, Agymenők, Az ifjú Sheldon, Mike és Molly stb.) elméjének teremtő erejében, és az előzetes is reménykeltő volt.

a-kominsky-modszer-3evad

Norman Newlandertől (Arkin) nagyon egyszerűen szabadultak meg, rendeztek neki egy emlékezetes temetést, és aki Lorre bármelyik sorozatából látott már gyászbeszédes részt, az nagyjából tudja, mire számítson (káosz és anarchia). A hollywoodi nagyságok ügynökeként hatalmas vagyont hagyott hátra, és hogy a síron túlról is bosszantsa barátját (Douglas), az örökség kezelésével őt bízta meg. A pénzből természetesen jut neki és lányának, Mindy-nek (Sarah Baker) is, de az igazi problémát az elhunyt alkohol- és drogfüggő lánya Phoebe (Lisa Edestein) és szcientológus unokája, a szintén zakkant Robby (Haley Joel Osment) jelentik, akik hajmeresztőbbnél hajmeresztőbb ötletekkel állnak elő a pénz megszerzése és elverése érdekében.

A froclizást illetően helyét részben Sandy exneje, Roz (Kathleen Turner) veszi át, aki a városba látogat (nyomós okkal), részben pedig Mindy pasija, a nála jóval idősebb Martin (Paul Riser), akinél joggal vetődik fel a kérdés, mennyire maradnak őszinték az érzései és tiszták a szándékai most, hogy szíve választottja kőgazdag lett. A téma továbbra is az öregség és a halál, illetve az elszalasztott lehetőségek, szerepek, szerelmek, valamint az, hogy Sandy a színitanoda működtetőjeként (ahhoz saját nevét és reputációját adva) a színészjelölteknek miként és hogyan képes átadni a tudását, előcsalogatni belőlük a legjobb énjüket, és elmondani a többieknek, ha valamelyik tanítványa valóban megkap egy szerepet.

a-kominsky-modszer-3evad

Tekinthetjük a 3. évadot Douglas és Turner jutalomjátékának, hiszen a kisujjukból kirázzák a karaktereket. Ugyan szép gesztus volt Lorre részéről, hogy újra összehozta őket, de ettől olykor az egész egy The War of Roses Reunion hakninak hat (vajon mennyit gondolkodhatott a Roz néven?). Karaktereik egyfolytában szívatják egymást, miközben érezhetően dúl a szerelem kettejük között. A puszta jelenlétük is megkönnyezi az embert, de egyre jobban eltávolodnak attól a sorozattól, amelynek még mindig A Kominsky-módszer a címe. Egy ponton Barry Levinson is bekerül a képbe, és bizony annál a jelenetnél, ahol Martinként Paul Riser Az étkezde (1982) című filmben saját magát nézi, végleg eltört bennem valami. A lezárás még az Agymenőket is túlszárnyalja, de Morgan Freeman szerepeltetése, illetve a televíziós sorozatok jövőjét előrevetítő jelenet tényleg vicces volt, csak ne valósuljon meg soha. Jól szórakoztam, továbbra is nagyokat röhögtem, Chuck Lorre még mindig nagy kedvenc, mint ahogyan a színészek is zseniálisak, de mást és többet vártam, így nem is baj, hogy ez a záróévad. Az orosz luxusprostiért ugyanakkor jár a pacsi.

Hujbi
Forrás: hetediksor.hu

2021.07.28