Deutsches Fahrradmuseum (Bad Brückenau, Németország)

Különleges múzeumok a világon 6. rész – Szilvási Krisztián írása

deutsches-fahrradmuseum-bad-bruckena

Karl Friedrich Drais 1817 júniusában mutatta be, majd augusztusban szabadalmaztatta „Laufmashiene”, azaz futógép elnevezésű találmányát – vagyis megszületett a kerékpár (egyelőre még pedál nélküli) őse. Aki kíváncsi a töretlen népszerűségnek örvendő közlekedési eszköz teljes spektrumú evolúciójára, a legjobb, ha a németországbeli Bajorországba utazik, egészen pontosan az alig 6500 fős Bad Brückenauba, ahol mindezt (ráadásul rollerek és motorkerékpárok mellett) szemügyre veheti a Deutsches Fahrradmuseumban.

A történelmi épületekkel és bájos természeti környezettel rendelkező Bad Brückenau elsősorban fürdőkomplexuma miatt népszerű úti cél, ám a Német Kerékpármúzeum 2004-es megnyitása óta egyre gyakoribb szabadtéri rendezvények helyszíne is. Mivel a kiállítási épület gyógyfüves kerttel (benne az „ezeréves tölggyel”, lásd a képgaléria legvégén), valamint még állatsimogatóval is rendelkezik, a fürdővendégeket gyakran ide is elkalauzolják. Az összes nagy kerékpáros országban – például Franciaország, Anglia, az USA és még Japán is – régóta működnek nemzeti kerékpáros múzeumok. A Deutsches Fahrradmuseum története nem nyúlik vissza túl messzire, legalábbis Bad Brückenauban. A két alapító, Ivan Sojc és Mona Buchmann ugyanis Regensburg környékén 1991 és 2001 között a Radwerk kerékpárüzletet vezette, miközben egy kimondott kerékpárgyűjteményt is felépítettek. 2002 elején új helyszínről döntöttek, mivel múzeumi vállalkozásuk elérte forgalmi és térbeli határait – Bad Brückenau kiválasztásában fontos szerepet játszott, hogy Németország középső részén helyezkedik el, autópálya-csatlakozással.

deutsches-fahrradmuseum-bad-bruckenau

A Villa Füglein épületét foglalták el, amelyet 1908-ban szecessziós stílusban Josef Füglein brückenaui hoteltulajdonos épített kiegészítő vendégházként, mivel a hosszú ideje üzemelő szomszédos szálloda 70 ágyával már túl kicsinek bizonyult. Az épületet a Füglein család 1972-ig működtette vendégházként, ezután 2002-ig a Bajor Állam tulajdonában volt, amely ideiglenesen bérbe adta. Ivan Sojc és Mona Buchmann 2002-ben vásárolták meg az épületet, teljesen felújították, és 2004 májusa óta működtetik itt a Deutsches Fahrradmuseumot, amely mára a legátfogóbb német történelmi kerékpáros gyűjteménnyé vált 500 négyzetméteren, két emeleten 230 járművel, köztük gyaloglógépekkel (pedál nélküli kerékpár), velocipédekkel, hagyományos- és e-kerékpárokkal, ezen túlmenően pedig témák szerint csoportosítva láthatók még országúti kerékpározással, izomhajtású gyermekjárművekkel, motoros és katonai kerékpárokkal, reklámokkal, kerékpár kiegészítőkkel, klubokkal és cégtörténettel kapcsolatos kiállítási tárgyak. A múzeumot továbbá három dioráma (három dimenziós makett), egy az 1930-as évekből származó kerékpárüzlet és -műhely, valamint egy klubterem egészíti ki. Végül a múzeumlátogatást a kávézó látogatása zárhatja, amely az alagsorban található kávéspecialitásokkal, házi süteményekkel és fagylaltokkal, amelyeket nyáron a napsütötte teraszon is elfogyaszthatunk. Az évi közel 10 ezer látogatónak is köszönhető, hogy mára a Német Kerékpármúzeum Európa egyik legnagyobb gyűjteményeként a kerékpártörténet valódi központjává vált, amely országos és nemzetközi kerékpáros találkozóknak is otthont biztosít.

A három évtized alatt felépített gyűjtemény a legátfogóbb német kollekció a témában, melynek kezdetét az 1817-es év jelenti a Karl Friedrich Drais által épített futógéppel – a múzeum legrégebbi járműve egy ahhoz hasonló, eredeti, 1820 körüli gyalogos gép. A velocipédek és triciklik fénykorát, a motorizált kerékpárok technikai zsákutcáját, a láncos meghajtású biztonsági kerékpárok fejlődését történelmi összefüggésekben mutatják be. A gumiabroncs feltalálása segítette az 1890-es évek elején az áttörést, amelyet eredeti kerekek szemléltetnek. A századfordulóra a kerékpár már nagyon kiforrott lett, ezért a gyártók olyan szokatlan kialakításokkal próbálták megkülönböztetni magukat a piacon, mint például a bambusz kerékpár vagy az 5 fokozatú, pneumatikus sebességváltóval ellátott kerékpár. A nagyszámú versenybicikli és az 50-es, 60-as évekbeli „nagymama kerékpárok” mellett egy másik kiemelt terület a segédmotoros kerékpárok, a mopedek és a kismotorok tematikus gyűjteménye.

deutsches-fahrradmuseum-bad-bruckenau

A Deutsches Fahrradmuseum gyűjteménye azonban nem kizárólag helyhez kötött: 2006 óta működik például égisze alatt a Mobil Kerékpármúzeum, amely kiválóan alkalmas vásárokra, céges évfordulókra, sporteseményekre. Kiállításában egyrészt betekintést nyerhetünk a kerékpárok történetébe az 1817-es gyalogos géptől az 1980-90 körüli tervezői kerékpárokig, másrészt a nagy teljesítményű versenybicikliktől a modern időmérő gépekig. Egy interaktív lehetőséggel pedig belekóstolhatunk a magas hegyi kerékpározásba, és kipróbálhatjuk magunkat ügyességi kerékpárokban. A Mobil Kerékpármúzeum rendkívül jól felszerelt a kerékpárok és a versenyzés történetét bemutató táblákkal, az egyes kiállítások magyarázataival, történelmi kerékpáros reklámokkal és vitrinekben található kerékpár-kiegészítőkkel (pl. világító és lopásgátló eszközök).

Mindezen túl a múzeum bérelhető vándorkiállításokat is kínál más múzeumok területére, céges épületekbe vagy bevásárlóközpontokba. Ilyen például a Mobil Kinderwelten (gyermekvilág), melyben a gyermekjárművek történetében ritka, eredeti babakocsik, kerékpárok, triciklik és más járművek láthatók. A Rad & Sport a kerékpár műszaki fejlődését mutatja be, amely mindig szorosan kapcsolódott a versenyzéshez, ezek láthatók a kiállítás mintegy 40 lenyűgöző verseny- és sportkerékpárja révén. A spektrum 1884-től, a filigrán, nagy teljesítményű versenybicikliktől a 30-as évekbeli, fából készült felnikkel felszerelt profi modellekig, az aerodinamikus időmérő gépekig terjed. A Vom Hühnerschreck zum Schluchtenflitzer (segédmotoroktól a mopedekig) a motorizációról szól a kerékpárok területén. Az 1950-es évekből származó „MAW” segédmotor (Hühnerschreck) és az 1970-es évekből származó moped (Schluchtenflitzer) számos más apró motorral a háború utáni Németország fejlődését mutatja be a gazdasági fellendülés időszakáig. A Frau und Fahrrad ‒ na und?! (Nő és bicikli – na és?) a kerékpártörténet minden korszakából származó női modelleket szemléltet. Izgalmas és szórakoztató az a sikertörténet, melynek során a nők az elutasítás ellenére felültek a nyeregbe. A kiállítás megmutatja, hogy a ma már oly közönséges kerékpár mennyire befolyásolta a nők társadalmi emancipációját.

deutsches-fahrradmuseum-bad-bruckenau

A múzeumboltban szinte minden elérhető, ami 30-80 évvel ezelőtt megvásárolható volt egy kerékpárüzletben. Nemcsak a kerékpárok, mopedek és kis motorkerékpárok alkatrészei és kiegészítői találhatók meg az egyes korszakokból, hanem számos más elem is régi raktárakból. De kiterjedt szakirodalom is vásárolható a kerékpárok és a motorkerékpárok, az autók és a repülés témakörében, valamint más ajándéktárgyak. További különlegességként a Német Kerékpármúzeum képes eszközöket biztosítani film- és televíziós produkciókhoz, színházi kellékekhez, (kirakat) díszekhez, évfordulókhoz és mindenféle ünnepséghez. Különlegesség az 1930-as évekből származó történelmi kerékpáros műhely és a már említett kerékpárüzlet, amelyeket eredeti méretben, diorámaként hoztak létre. Originális szekrényekkel, vitrinekkel és pultokkal, valamint számos eredeti alkatrésszel felszerelve tökéletes hátteret képezhetnek a forgatásokhoz.

A Deutsches Fahrradmuseum valódi kerékpár birodalommá nőtte ki magát Bad Brückenauban az elmúlt másfél évtizedben, amelyet képgalériánk talán valamelyest képes visszaadni. Aki pedig ennek ellenére sem hiszi, tekerjen bátran utána!

Szilvási Krisztián

Forrás: deutsches-fahrradmuseum.de, de.wikipedia.org

A képek a flickr.com gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép; 6. kép; 7. kép; 8. kép; 9. kép; 10. kép; 11. kép; 12. kép; 13. kép; 14. kép; 15. kép; 16. kép; 17. kép; 18. kép; 19. kép; 20. kép; 21. kép; 22. kép; 23. kép; 24. kép; 25. kép; 26. kép; 27. kép; 28. kép; 29. kép; 30. kép; 31. kép; 32. kép; 33. kép; 34. kép; 35. kép; 36. kép; 37. kép; 38. kép; 39. kép; 40. kép; 41. kép; 42. kép; 43. kép; 44. kép; 45. kép; 46. kép; 47. kép; 48. kép; 49. kép; 50. kép; 51. kép; 52. kép; 53. kép; 54. kép; 55. kép; 56. kép; 57. kép; 58. kép; 59. kép; 60. kép; 61. kép; 62. kép; 63. kép; 64. kép; 65. kép; 66. kép; 67. kép; 68. kép; 69. kép; 70. kép; 71. kép; 72. kép; 73. kép.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Museum of Automotive History (Salamanca, Spanyolország)
2. rész: Viking Ship Museum (Roskilde, Dánia)
3. rész: The Museum of Communication (Bern, Svájc)
4. rész: Match Museum (Jönköping, Svédország)
5. rész: Seodaemun Prison History Hall (Szöul, Dél-Korea)

2021.02.25