Kifutók helyett már zenei videóklipekben gondolkodnak a ruhatervezők


cardi-b-megan-thee-stallion

A zeneipar mellett a divatipart is rosszul érintette a világjárvány, hiszen nincsenek divatbemutatók, és az emberek is kevesebb méregdrága ruhadarabot vesznek ahhoz, hogy otthon üljenek. Éppen ezért a divatipar számára mindennél fontosabb, hogy aki mégis elhatározza, hogy venne egy új ruhaneműt, és képes áldozni is rá, azokhoz eljussanak az új kollekciók hírei.

Mivel divatbemutatót nem lehet tartani, így a tervezők videóklipekben mutatják meg a ruháikat, a közönség pedig úgy tűnik, hogy fogékony rá. November elején Drake a Nike-val kollaborált, és bemutatta a Certified Lover Boy névre keresztelt kollekcióját, amelynek a legtöbb darabja dögunalmas, mégis a legújabb videóklipje a kollekció és a Nike köré épül, Drake pedig a klipben mutatta meg a nagyvilágnak azt a rózsaszín bomberdzsekit, amit ő tervezett.

Jeff Carvalho, aki a Highsnobiety nevű streetwear divatújság egyik alapítója, azt vallja, hogy a videóklip lett az új kifutó, de ez már nem feltétlenül most kezdődött, elég csak arra gondolni, hogy a Run DMC miatt hányan akartak anno Adidas Superstar cipőt, vagy Kurt Cobain miatt piros-fekete csíkos kinyúlt pulóvert. Sőt, 2016-ban a magyar Sugarbird márka egyik darabja is feltűnt Fergie videóklipjében, vagyis ez az egész már régóta jelen van a piacon, de 2020-ban az irány egy kissé megváltozott.

Akkor még arról volt szó, hogy az előadók kifejezték magukat és az egyéniségüket, a rajongóik pedig ezt átvették. Most azonban tudatosan összehangolják a márkák és az előadók a legapróbb részleteket is. Kurt Cobain pulóveréhez hasonlót abban az időben rengeteg nagymamának vagy anyukának kellett otthon kötni, ahogyan az Adidas cipő sem került több havi átlagfizetésbe. Ma már ez nem ennyire egyértelmű.

Most, hogy nincsenek divathetek, vagy legalábbis minden más, mint eddig, a zenei videók töltik be az űrt, főleg, hogy az emberek is keresik, honnan tudnának inspirálódni arról, mi most a divat. A különböző divatcégek adatelemzői szerint drámaian megnövekedett az emberek képernyőideje, és pontosan látják, hogy az idei popvideók milyen ugrást hoztak abban is, ahogyan az emberek elkezdtek rákeresni a ruhadarabokra, melyek a videóklipekben szerepelnek. Például rögtön az után, hogy bemutatták Cardi B és Megan Thee Stallion WAP című videóját, a leopárd, a tigris és a kígyó állatminták iránti kereslet 201 százalékkal nőtt meg.

De a sima virágos Bode márkájú ing eladásai is megnövekedtek, miután Harry Styles azt viselte Watermelon Sugar című videóklipjében. A BTS egyik klipjében feltűnt az a kalap, amit itthon leginkább horgászsapkának vagy surda kalapnak szoktak hívni. A videó után megsokszorozódott az ilyen kalapok eladása. A rajongókat különösebben nem érdekli, hogy ez egy egyszeri együttműködés, vagy a kedvence valóban hord olyat a sima hétköznapokon is, ha a zenészen olyan van, akkor neki is kell, főleg, ha az együttműködés részeként azt is hangsúlyozzák, hogy az előadó bárhogyan is beleszólt, hogyan is nézzen ki a ruhadarab.

Ez sok tervező népszerűségének teljesen új löketet adhat. Mint mikor Beyoncé és táncosai Marine Serre kezeslábasát hordták, akire ez után rengetegen figyeltek fel, annak ellenére, hogy ez a kezeslábas nem éppen egy mindennapos viselet.

Sok divattervező most azt mondja, hogy azért szereti, ha a ruhái inkább videóklipekben jelennek meg, mert ott van valamilyen narratíva, ami sokkal hangsúlyosabbá teszi az egészet, és életet visz a divatba, ezért elképzelhető, hogy az ilyen jellegű együttműködések és a zenészek saját kollekciói még hangsúlyosabbak lehetnek.

Juhász Edina
Forrás: langolo.hu

2020.11.25