182

A film rövid története ‒ 5. rész

A Hetedik Sor Közepe sorozata

film-rovid-tortenete-hetedik-sor-kozepe

Stephen Hawking műve nyomán készült A film rövid története, amelyben a Hetedik Sor Közepe csapata megkísérli azt, ami másoknak csak hosszú könyvciklusokban sikerült: írásba foglalni a film – talán nem is olyan rövid – történetét. A legelső mozivetítéstől kiindulva, érintve többek közt az iráni új-hullám és a tajvani mozi érdekfeszítő világát, eljutva napjaink mainstream filmgyártásáig.

Mindezt alig száz oldalba foglalni persze valóságos filmteoretikai harakiri, így figyelmeztetünk mindenkit! Írásunk lényegre törő, inkább csak rövid betekintés, mintsem tényleges mozitörténeti értékezés, ámde reméljük, kiváló alapanyaga lesz a későbbi elmélyülésnek.

Francia impresszionizmus

Monet és Edgar Degas művészetének filmes kistestvére szintén a húszas években, azonban a német-francia határ déli oldalán jelent meg. Az expresszionizmushoz viszonyítva a francia impresszionizmus egy érzelmileg telített, lírai műfaj, melynek visszatérő témája az érzelem, az objektíven megélt valóság-észlelés kölcsönhatásai.

Az expresszionistákra jellemző sötét, nyomasztó világképet itt egy sokkalta idealizáltabb szemlélet váltja fel, melynek hangsúlyos eleme mind az érzelmi és mind a vizuális esztétika. Az impresszionista kifejezésmódot továbbá egyfajta narratív direktség és a kikezdhetetlen főhősi pátosz jellemzi, melyek tökéletesen kiütköznek a Jean Epstein rendezte Hűséges szívben (1923) vagy Germaine Dulac A kagyló és a lelkész (1928) című filmjében.

huseges-sziv-film-1923

Az irányzat legjellegzetesebb filmje mégis az 1927-es Napóleon lett, amelyben Abel Gance bátran ötvözi a képi szuggesztivitást az epikusan szerkesztett történelmi drámák eszköztárával. A végeredmény egy négy órán is túlnyúló életrajzi eposz lett, ahol a legendás hadvezér élete a fenséges képi világ és a benyomásszerű történetmesélés egységében ölt alakot.

napoleon-film-1927

Jellegzetesen impresszionista képkompozíció a Napóleon (1927) című filmben

A legfontosabbak…

Hűséges szív (1923)

Az embertelen nő (1924)

A kagyló és a lelkész (1928)

Napóleon (1927)

Németh Kornél
Forrás: hetediksor.hu

A film rövid története című sorozat korábbi részei:
1. rész ‒ Kezdetek
2. rész ‒ A narratíva megjelenése
3. rész ‒ A burleszk
4. rész – Az expresszionizmus

2020.07.31