89

Brian Windhorst: A LeBron-vállalat

Könyvajánló

brian-windhorst-a-lebron-vallalat

Kisebbségi tulajdonosi érdekeltség a Liverpool FC labdarúgó csapatában, milliárd dollárt megközelítő vagyon, kettő darab olimpiai arany, három NBA-bajnoki cím, négy NBA MVP-cím (legértékesebb játékos). Ezek az elképesztő eredmények, vagy ha úgy, tetszik, tények mind-mind LeBron James életpályájának termékei.

Az észak-amerikai profi kosárlabdaliga (NBA) játékosa a kiemelkedő tudásúak között is a legjobbak egy szűk csoportját képviseli. Köszönheti ezt részint jellemének, részint munkamoráljának, s nem kevésbé tudatosságának. Tudatosság, ami alapvetően határozta meg a pályán kívül elért eredményeit is.

Gyermekkora és NBA-belépője közötti életszakasza lazán ráhúzható a klasszikus amerikai sémára: zűrös családi háttér, hányattatott sors, amit a körülmények kedvező együttállása billentett ki a lemorzsolódás körüli pályáról. Nimbusz vs. statisztikai adat, kiaknázott tehetség vs. eltékozolt kvalitások, ezek lehetnek életének lehetséges leágazásai egy olyan nehéz sorsba született zseninek, mint LeBron James. S hogy az output olyan lett, amilyen, azért LeBron kőkeményen megdolgozott. A könyv a LeBron-életmű pénzügyi sikereit térképezi fel, és kevésbé szól a sportkarrierről, mindennapi életről. Financiális történet háromszáz oldalban.

Számos oka van annak, hogy a kiemelkedően sikeres – és most ne kizárólag a sportpályán elért sikerekre gondoljunk – sportolók történetei nehezebben szivárognak be a köztudatba. Egyrészt egy sikertörténetet nehezebb szalagcímekben, lakonikusan megfogalmazni. Az nem egy pillanatnyi történés eredménye, hanem hosszú évek, esetenként évtizedek kemény munkája van benne. Másrészt a pályán kívül is szokatlanul sikeres sztársportolók igazi fehér hollók. Aztán a negatív híreknek nagyobb a hírértékük, valamiért sokkal fogékonyabbak vagyunk azokra (nyilván, tudjuk, hogy miért). Hamarabb jut eszembe a „nyugdíjazást” követő életpályákról a vasfogú ökölvívó, Mike Tyson csődsztorija, mint a millió dolláros bevételeket jegyző egykori kosárlabdacsillag Michael Jordan. A Sports Illustrated 2009-ben megjelent egyik cikke szerint az NBA játékosainak 60 százaléka csődöt jelent a visszavonulását követő öt évben, de az NFL-ben pallérozódó sportolók jövőképe sem fényesebb: 35 százalékuk már a visszavonulást követő 2 évben komoly anyagi gondok közepette éli mindennapjait. A jelenség konkrét okainak feltárása, illetve azok megoldása a társadalmi jelenségek mélyebb ismerőinek feladata. Annyit azonban bátran kijelenthetünk, hogy alapos pénzügyi ismeretek nélkül a millió dolláros vagyonok is könnyen elolvadnak.

Zöldfülű tinédzserként nem akármilyen alkuhelyzettel kínálta meg az élet LeBron Jamest: három sportszergyártó cég versenyzett aláírásáért, LeBron pedig – bölcsen – a végletekig kivárt, mérlegelt, matekozott. Hosszú távra tervezett. Végül nem a legmagasabb számmal kezdődő szerződésnek írt alá. Tipikus amerikai hercehurca egy reklámszerződés aláírása/aláíratása. A nagy márkák egy szerződés előterjesztéséhez komoly háttérkutatást végeznek, kapcsolatteremtésekbe, prezentációkba fektetnek, igazi sakkjátszmákba és licitháborúba rángatják bele a potenciális partnereiket. Felismerték, hogy népszerűségük okán a nagy nevű sportolók számottevő nyereséget hozhatnak a konyhára, ezért igyekeznek már fiatal korban lecsapni a kibontakozó tehetségekre, hogy viszonylag kis ráfordítással jelentősen megerősíthessék piaci pozícióikat. Csuklóból dobálják a csillagászati összegekről szóló csekkeket a brand-képes sportolók után, úgy játszadoznak a nullákkal, ahogyan a backgammon játékosok tologatják a köveket.

Első szerződése világosan bizonyította be, hogy LeBront a legnagyobb reklámértékű sportolók között tartják számon, hiszen a legmagasabb ajánlata 100 millió dollárról szólt, ami a pénzszórás fellegvárában is elképesztő összeg. LeBron szerint első reklámszerződése volt élete legjobb üzleti döntése, ugyanis azzal alapozta meg magát brandként és profi kosárlabdázóként is, és talán innen ered az a zseniális felismerése is, hogy népszerűségét, befolyását készpénzre tudja váltani. Ez a felismerés aztán kulcsfontosságúnak bizonyult üzletpolitikájának és vagyonépítésének folyamatában.

A közszájon forgó legtriviálisabb üzleti felfogás szerint pénzt pénzből lehet csinálni a legegyszerűbben. LeBron ennek ellenére mégis megtalálta a módját annak, hogyan tudja a saját nevét, képmását és befolyását is pénzzé változtatni, amellett, hogy a fizikai kvalitásai és istenadta tehetsége révén is sokszámjegyű összegeket teremtett meg magának. A nagyban történő gondolkodást hitvallási szintre emelte üzlettársaival, nem titkolt célja pedig az, hogy hosszú távú lehetőségeket teremtsen magának a karrierje utáni időszakra is, és nyomot hagyjon maga után a világban.

Ahhoz, hogy konkrétabban is megismerhessük üzleti érdekeltségeit, a zseniálisabbnál zseniálisabb marketingszerződéseit, érdemes fellapozni a könyvet. A szerző kosárlabda szakíró, jól ismeri az amerikai major sportok világát, sokat tud a sportolók és érdekeltségi köreik pénzügyi szokásairól. Csemegézni való kulisszatitkokat oszt meg az olvasókkal Brian Windhorst. Stílusa könnyed, élvezhető, sehol sem fut zátonyra a történeteivel, kellő szakmaisággal vezeti a sztorit. Nem kizárólag kosárlabda rajongóknak szól, hiszen magam sem vagyok az, mégis hatalmas lendülettel olvastam.

Sánta Elemér
Forrás: olvasoterem.com

2020.05.19