80

Palimadár

MOZI a napon – Szilvási Krisztián írása

bird-on-a-wire-poster

Mel Gibson már véres trikós hős volt a Halálos fegyverekkel, Goldie Hawn pedig tipikus „szőke nő”, amikor egymáshoz sodródtak 30 évvel ezelőtt a sokoldalú John Badham akció-vígjátékában. 1990. május 18-án mutatták be az USA-ban a Palimadár című menekülős-odamondogatós mozit, tele látványos csinnadrattával és „Jé, mióta hordasz bugyit?”-féle aranyköpésekkel.

A film eredeti címe, a Bird on a Wire Leonard Cohen egyik emblematikus dalára, a Bird on the Wire című szerzeményre utal. És az 1990-es nyár egyik sláger-mozijában valahogy tényleg így érezhette magát a két főhős. Marianne Graves (Goldie Hawn) sikeres ügyvéd, üzleti ügy miatt érkezik Detroitba. Egy benzinkúton véletlenül felismeri 15 évvel ezelőtt meghalt ex-vőlegényét, Rick Jarmint (Mel Gibson). Este visszamegy, és még éppen idejében érkezik, hogy lássa, amint két alak éppen megpróbálja megölni egykori szerelmét. Rick ugyanis 15 évvel ezelőtt kábítószer-ügyletbe keveredett, és vallomása ellentételezéseként tanúvédelmi programba helyezték, a külvilág számára halottá nyilvánították.

Csakhogy a nagy halat, a volt DEA-ügynök Sorensont (David Carradine) napokkal ezelőtt engedték ki a börtönből, aki társával, Diggs-szel (Bill Duke) revansot akar venni. S mivel Rick régi összekötő tisztje nyugdíjba vonult, a helyére lépett Weyburnt (Stephen Tobolowsky) pedig nem volt nehéz lefizetni, így a két bűnöző azonnal a tanú nyomára akadt. Marianne a benzinkúton pillanatok alatt egy tűzpárbaj kellős közepén találja magát, melynek eredményeként a sérült Rickkel immár közösen próbálnak elmenekülni az üldözők elől. Macska-egér játék veszi kezdetét földön (autóval és motorral), valamint levegőben (négykézláb a felhőkarcolók magasában és repülőgéppel-helikopterrel), melynek során Rick szinte kilátástalanul próbálja tisztázni a nevét a hatóságok előtt, hogy végül egy állatkertben kerüljön sor a végső leszámolásra.

A filmet a Variety magazin Frank Capra 1942-ben készült, öt Oscar-díjat nyert Ez történt egy éjszaka című alkotása 1990-es verziójának nevezte az alapötlet, illetve a karakterek státusza és egymáshoz való viszonya miatt. A forgatókönyvet Louis Venosta és Eric Lerner maga írta saját ötletükből a rutinos David Seltzerrel kiegészülve. A gyártó Universal Pictures-nek sikerült megnyernie a rendezői székbe John Badhamet, akinek 3 év óta ez volt az első alkotása, korábban azonban olyan filmekkel alapozta már meg a névjegyét, mint a Szombat esti láz (zenés dráma), a Drakula (horror-románc), a Mégis, kinek az élete (dráma), a Kék villám (akció), a Háborús játékok (akció-kaland), a Hegyek pokla (sport-dráma), a Rövidzárlat (vígjáték) és a Zsarulesen (krimi-vígjáték). Szóval egy igazán belevaló, a műfaji mixek tekintetében profi direktor érkezett, így már csak olyan karakteres főszereplők kellettek, akik igazi életet visznek a figurákba, és minden téren működik közöttük az interakció.

Eredetileg úgy volt, hogy Kurt Russell lesz a férfi főszereplő, Goldie Hawn igazi párja az életben is, de ő már korábban elkötelezte magát Sylvester Stallone mellett a Tango és Cash-ben, amelyet szintén ebben az időben fogattak. Russell javasolta, hogy Badham kérdezze meg Az utolsó cseppben a partnerét játszó Mel Gibsont, nem érdekli-e a dolog, és a rendező lepődött meg a legjobban, amikor a Halálos fegyver-sztár igent mondott. Persze azért a végső döntést a szokásos tárgyalások előzték meg, ahol az utolsó nyomós érv az a javaslat volt, hogy a nyári forgatás során a producer házát használhassa Gibson családja egyfajta vakáció gyanánt.

A forgatás 1989 áprilisától júniusig tartott, és bár a történet az USA-ban játszódik, szinte a film egészét a kanadai British Columbiában rögzítették (a sikátoros motoros jelenetet például Victoria kínai negyedében, a Fan Tan Alley-ben). Ritkaságszámba megy, hogy Goldie Hawn – Gibson győzködésének köszönhetően – a kaszkadőrt igénylő mutatványok nagy részét maga végezte. Eredetileg persze vonakodott végrehajtani őket, félt a sérülésveszélytől és a fizikai igénybevételtől, ám végül annyira elégedett volt saját bravúros teljesítményével, hogy a film után megtartotta a kaszkadőrkabátját, és máig az Oscar-szobra mellett tartja kiállítva (1970-ben nyert Oscart A kaktusz virágáért). És valóban, jó néhány veszélyes és látványos kaszkadőrmutatvány került a filmbe, például amikor a két főhős Piper J-3C-65 Cub típusú egyfedelű repülőgépét üldözi egy fekete Hughes 369D típusú helikopter, s közben fejre fordulnak a levegőben, egy 360 fokos hurkot leírva. Ez a manőver Badham korábbi akciófilmjében, az 1983-as Kék villámban is látható volt.

goldie-hawn-mel-gibson

Goldie Hawn az 1989-es Oscar díjátadón, Mel Gibson az Air America permierjén 1990-ben – Mel Gibson Cannes-ban 2016-ban, Goldie Hawn 2011-ben

A legnagyobb durranás azonban vitathatatlanul a 20 perces állatkerti finálé volt, amelyhez egy gigantikus, 25 méter széles, több mint 100 méter hosszú és majdnem 6 emelet magas belső díszletet építettek fel a vancouveri Bridge Studios-ban. Két függőhíd ívelt át benne három emelet magasan az esőerdő központi, majdnem 20 méter széles szakadéka felett, amelyeket úgy kellett megtervezni és megerősíteni, hogy képesek legyenek elbírni a stáb és a felszerelés fél tonnát is meghaladó súlyát. Ebben az esőerdő díszletben kapott helyet három vízesés is, a legnagyobb három emelet mélyen zuhogott alá. Az állatkerti ketrecek falai gipszből készültek, így különös figyelmet kellett fordítani arra, hogy az állatok (például a tigrisek) mancsai ne hagyjanak nyomokat rajtuk. De persze nem csak a díszletet kellett óvni, az állatok védelmére 16 teherautó háromféle homokot szállított ide Oregonból. Ezeket aztán összekeverték és többször átszitálták, hogy ne maradjon bennük üvegszilánk, amelyek esetleg felsérthetik a nagymacskák mancsait. A díszletben szerepeltettek oroszlánt, páviánt, leguánt, egy több mint két méteres varánuszt, egy három és fél méteres pitont, három jaguárt, négy aligátort, hat tigrist, hat csimpánzt és 25-féle papagájt.

Persze a látványnak mindig megvan az ára, és a néző sokszor elfelejti, mekkora munka is áll a háttérben. „Nincs olyan állat, amelyet könnyű lenne „rendezni” – mesélte John Badham. ‒ Hiszen nem olvassák el a forgatókönyvet. Az egész olyan, mint egy kontrollált káosz, készen kell állnod arra, hogy elkapd a pillanatot, ha valami izgalmas történik, ugyanakkor fel kell készülnöd arra is, hogy képes legyél kezelni a veszélyes dolgokat, mivel vadon élő állatokról van szó, akik árthatnak neked.” Minderről Rob Cohen producer pedig így beszélt: „Vannak más filmek is autós üldözésekkel, helikopterekkel, motoros száguldásokkal keskeny sikátorokban, háztetőkön való meneküléssel meg ilyenek, de ennek a filmnek a különlegessége az állatkerti csúcspont és annak a rendkívül nehéz leforgatása volt.

Összességében a Palimadár vegyes és elég negatív kritikai véleményeket vont maga után, azonban a premieren rögtön a box office lista élére került, világviszonylatban pedig közel 140 millió dolláros bevételt söpört be, így Mel Gibson még nagyobb népszerűségre tett szert, és ha megnézzük a filmográfiáját, ettől kezdve sokkal szélesebb műfaji spektrumon mozgó szerepek találták meg őt.

Szilvási Krisztián

Forrás: en.wikipedia.org, imdb.com

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép.

2020.05.18