320

Vuk – Egy kis róka felnőtté válása a Vaskakas Bábszínházban

Bári Edit írása

vuk-vaskakas-babszinhaz

A Vaskakas Bábszínházban egy klasszikus, léleksimogató történet elevenedik meg Vukról, aki a „nagy Vuk unokája, Karak unokaöccse és Vahur rémálma.” Így már nem is árulunk el nagy titkot azzal, hogy az előadás címe Vuk, melyet Fekete István azonos című regénye alapján Gimesi Dóra írt színpadra. Március 1-től látható a bábszínház Bartók termében.

Fekete István megkapó állatregényének, majd az abból készült, 1981-ben bemutatott rajzfilmnek köszönhetően Vuk, a kis róka története generációkon keresztül öröklődött át, és a mai napig töretlen népszerűségnek örvend.

A kis Vuk, Kag és Íny kicsinyei közül a legkíváncsibb, legéletrevalóbb kis róka, akit híres nagyapja után nem véletlenül neveztek el Vuknak, hiszen ez annyit tesz: „Vadászom, utamból kotródj”. Egy alkalommal elcsavarog, eltéved, és ekkor találkozik Karakkal, nagybátyjával, aki már tudja, hogy a „tóparti rókavár” lakói a vadászok áldozatául estek, így a kis Vukot magához veszi, majd megtanítja mindenre, amit egy furfangos, erős és bátor rókának tudnia kell. Azonban a „villámló bottal járó sima bőrű” ember örök veszélyt jelent az erdő lakói számára. Miután Karak segítségével kiszabadítják Ínyt, Vuk testvérét (aki édesanyja nevét viseli) az ember fogságából, Karak megsérül, és „rókaszíve utoljára dobban”. Vuk ekkor a „rókák szabad népére” megesküszik, hogy méltó ellenfelévé lesz az embernek. Hírneve bejárja az erdőt, a rókanemzetség büszkeségévé válik, és végül Csele, a kedves kis rókalány személyében a szerelem is rátalál.

Márciustól ez a nagyon is emberi történet kel életre a Vaskakasban egy teljesen egyedi látványvilággal Boráros Szilárdnak (díszlet, báb, jelmez) köszönhetően. A bábszínház művészei, Gergely Rozália, Markó-Valentyik Anna, Rab Viki, Ragán Edit, Szúkenyik Tamás, Vitányi-Juhász István és Horváth Márk (Vuk szerepében) – ahogy mindig – sokoldalúan, akrobatikus mozgással, énekkel, bábbal és színészi játékkal összeépítetten sziporkáznak. Az előadás igazi kuriózuma, hogy Karak szerepében a Kossuth-díjas operaénekes, színész, érdemes- és kiváló művész Bede-Fazekas Csaba látható.

Ladányi Andrea Harangozó Gyula-díjas érdemes művész, koreográfus és Markó-Valentyik Anna koreográfus-asszisztensként sajátos mozgásvilágot varázsolnak a színpadra. Borlai Gergő zenéje Cseri Hanna szövegével néhol vidám, pörgős lendületű, néha pedig mélyen megérintő, szomorkás hangulatú. Karak búcsúdala szinte szívfacsaró, de ebből a légkörből a szereplők fiatalos lendülete és a cselekmény pörgése hamar kirántja a nézőt, aki a darab végére konstatálhatja a boldog befejezést. A Vuk édes kis történet Markó Róbert rendezésében, melynek színrevitelében Nagy Orsolya dramaturgként működött közre.

A kíváncsi, zabolátlan kis Vuk önkéntelenül az ember szívébe lopja magát, akárcsak a Vaskakas Bábszínház előadása, hiszen az ő története egyszerre szól a felnőtté válásról, az önzetlenségről, a felelősségvállalásról, az elvesztésről és az elfogadásról.

Bári Edit
Fotók: Molnár György, a GYAK és a Győri Fotóklub Egyesület tagja

2020.03.02