Oscar 2020 – Ki lesz a legjobb női főszereplő?

Találjuk ki együtt! – cikksorozat és játék – 3. rész

oscar-2020-legjobb-noi-foszereplo

A női főszereplők mezőnye idén meglehetősen heterogén: vannak már Oscar-díjasok, akik sokadik jelölésüket könyvelhetik el (Charlize Theron, Renée Zellweger), akinek a mostani a negyedik nominációja, de még nem nyert sosem (Saoirse Ronan), aki negyed évszázada színészkedik, de most először került a végső ötösbe, ráadásul „duplán” (Scarlett Johansson), és aki újoncként talán Lady Gaga tavalyi sikerénél is többre számíthat, hiszen a filmdal díjáért is versenyben van (Cynthia Erivo). A döntésig mi játékra invitáljuk olvasóinkat (link a cikk végén): az ajánlások alapján próbálják megtippelni, melyik színésznő kaphatja idén az aranyszobrot!

Charlize Theron (Botrány) – Ősze Mária

Az Amerikai Filmakadémia tagjai imádják azokat az alakításokat, amikor a színészek és színésznők egykoron élt, vagy kortárs valós személyek bőrébe bújnak. Az ikonikus Megyn Kellyt, a Fox News, az amerikai konzervatív hírcsatorna legnagyobb műsorvezető sztárját Charlize Theron személyesíti meg Jay Roach Botrány című filmjében. Ezért az alakításáért a 2004-ben már A rém című film főszereplőjeként Oscar-díjjal jutalmazott színésznőt immáron harmadszor nominálták ebben a kategóriában. Gretchen Carlson műsorvezető 2016-ban szexuális zaklatással vádolta meg a Fox News vezetőjét, Roger Ailest, akinek távozását végül Megyn Kelly kiállása és vallomása okozta, ugyanis az igazi bomba akkor robbant, amikor Kelly bevallotta, hogy őt is ugyanúgy zaklatta Ailes, ahogyan oly sokakat. Charlize Theron minden forgatási napján három órán át tartott, hogy külsőleg maximálisan hasonlítson a műsorvezetőre. Ámde ez kevés lett volna egy jelöléshez. A színésznő a Fox News korábbi felvételeit is áttanulmányozta ahhoz, hogy tökéletes Kelly válhasson belőle, például kifogástalanul átvette az érzelmeket nem tükröző műsorvezetési technikáját, sőt magasabb hangját is lemélyítette, hogy ugyanúgy szóljon. Egy végtelenül magabiztos nőt játszik, aki a megfelelő pillanatban pontosan érzi, mekkora felelősség nyomja a vállát. Miután rájön, mennyien váltak áldozattá, nem kérdéses számára, hogy ki mellé kell állnia. Lenyűgöző, ahogyan Theron szemeivel játszik, lehet, hogy arca nem tükröz érzelmeket, de szemeiből minden kiderül. Charlize Theron ismételten Oscar-díjra méltó!

Renée Zellweger (Judy) – Ősze Mária

A 2004-ben a Hideghegy című film Ruby Thewes szerepéért már a legjobb női mellékszereplő Oscar-díjával kitüntetett Renée Zellweger negyedik nominálását gyűjtötte be a Judy című filmben Judy Garland (1922-1969) megformálásáért. Az Óz, a csodák csodája Dorothyjaként világhírűvé vált színésznő életének utolsó évében Londonban adott telt házas koncerteket, erről az időszakról szól a mozi. A filmgyár révén már kamaszkorától gyógyszerfüggő, súlyos alvási zavarokkal, továbbá depresszióval, alkoholizmussal küzdő, munkához alig jutó, emiatt anyagi problémáktól szenvedő Garlandot kellett a színésznőnek megjelenítenie. Nyilván az olyan külsőségek, mint a haj és a smink is tökéletesek, ámde Renée Zellweger csodálatos színészi képességei teszik élővé a figurát. Hibátlan átalakulás és átlényegülés szemtanúi lehetünk: a dalok autentikus előadásához megtanulta a garlandi hangszínt és énektechnikát, úgy és ott hajlította a dallamokat, ahogy az egykori filmszínésznő, akinek összetörtségét, sebezhetőségét, összeomlásait tökéletesen mutatja meg. Legcsodálatosabb színészileg az a jelenet, amikor az öltözőjében depressziójától összezuhant Judyt kvázi belökik a színpadra. Zellweger ugyanis lélegzetelállítóan jeleníti meg azt, amire csak a legnagyobb énekesek képesek, ahogy hangjegyről hangjegyre feléled, kinyílik és felragyog a zseniális előadóművész. Számomra nem kétséges, hogy Renée Zellweger Judy Garland káprázatos megidézéséért elnyeri az Oscar-díjat!

Cynthia Erivo (Harriet) – Szilvási Krisztián

„Isten nem arra teremtette az embert, hogy másokat birtokoljon.” Harriet Tubman volt a rabszolga-felszabadítás leghíresebb ikonja, aki több mint 70 „négert” vezetett a szabadságba. Az amerikai polgárháborúban kémként tevékenykedett, egyikeként azon nőknek, akik az USA történelmében fegyveres hadjáratot vezettek. Később életét a felszabadított rabszolgák, az idősek és a női választójogi mozgalmak segítésének szentelte. 91 évesen halt meg, utolsó szavai ezek voltak: „Elmegyek, hogy helyet készítsek nektek”. Kasi Lemmons filmje Harriet életét és tevékenységét kíséri végig, aki Mintyként született a gazdag fehér Brodess család tulajdonaként, hogy aztán megszökve végül a „színtelenek” üldözte „Mózes” váljék belőle, aki rabszolgákat segít át a szabadságba. A brit Cynthia Erivo majdhogynem kakukktojásként szorong az öt jelölt között, hiszen csekély filmes múlt áll a háta mögött, inkább a zene a fő profilja (énekes-dalszerző) – van is esélye lenyomni Lady Gagát tavalyról, mivel jelölték a legjobb eredeti filmdal kategóriában is. Az viszont tény, hogy Harrietként hátborzongatóan hiteles alakítást robbantott a filmvászonra. A történetben véges-végig az egész afroamerikai rassz fájdalma tükröződik a szemeiben, vegyítve azzal a megtörhetetlen elszántsággal, hogy lelket öntsön a sajátjaiba. Minden mozdulatából süt az irányításra való képesség, amellyel sikeresen tüzeli fel, ébreszti rá a rabszolgákat az elnyomás alóli ébredésre. Jellemfejlődése játékának köszönhetően egy sérthetetlenség mítoszával felruházott hősnőt szült, így egyáltalán nem lehet kérdéses, ki fogja hazavinni az aranyszobrot.

Scarlett Johansson (Házassági történet) – Berente Erika

A legjobb női főszereplő kategóriájában jó eséllyel indul az idén 36. évébe lépő Scarlett Johansson. Fiatal kora ellenére hosszú színészi pálya áll mögötte. Ambiciózus szüleinek köszönhetően 10 évesen állt először kamerák elé. Első jelentős szerepét Robert Redford oldalán játszotta A suttogó című filmben. A jelek arra utalnak, hogy a Házassági történetben nyújtott alakítása lehet az, ahol mint érett színésznőt díjazzák. A film Nicole és Charlie tíz éve tartó házasságának végnapjait mutatja be. Az első snittekben Nicole finom vonású arcát láthatjuk puha, meleg fényekkel megvilágítva, közben férje sorolja azokat az erényeit, amelyekért megszerette őt. Aztán látjuk smink nélkül, megtörten, kétségbeesve. Szürke ruhában, fakó arccal sorolja, hogy egy része „halott”, férjének nem jelent semmit, az „nem is látja őt”, a telefonszámát sem tudja... Még pislákoló önérzete arra készteti, hogy új, teljes életet kezdjen, mielőtt teljesen széthullik a személyisége. Korábbi megállapodásuk ellenére, a maga védelmére ügyvédet fogad. A válás eldurvul – a procedúrát a peres felek nehezen élik meg, de tanúi lehetünk annak, hogy Nicole családja támogatásával talpra áll, és újra rendeződik az élete. Scarlett Johansson remekel ebben a szerepben. Mondhatnák, hogy ez számára csupán „remake” – hiszen saját gyermekkorának élményeit adja elő új szerepben, immár felnőttet játszva. Ne tegyék! Nagy színésznő született ezen a forgatáson. Legyen övé a szobor!

Saoirse Ronan (Kisasszonyok) – SzaSzi

Saoirse Ronan, vagyis kiejtve (ő mondja így) „szörsa ronen” nevét ideje lesz megtanulni annak, aki még nem ismeri! Már gyerekszínésznek igézően karakteres volt, első Oscar-jelölését 13 évesen jegyzi. Különleges tehetséggel áldotta meg sors, negyed évszázadosan már számos emlékezetes, nagy sikerű produkciót tudhat maga mögött. A Kisasszonyok című romantikus drámában nyújtott alakítása a negyedik jelölést hozta meg számára. Greta Gerwig író-rendező találóan bízta rá Jo March szerepét a Lady Bird főszerepe után. Őt látva ugyanis azt gondoljuk, hogy az ilyen koraérett, önmagukat kereső, korlátaikat feszegető figurák megformálására született, ez a természetes közege. (Érdekes, az ír Saoirse jelentése szabadság.) Lady Birdként is remekelt, de ebben a filmben tovább tudja árnyalni a lázadó lány szerepét, aki kitartó keménységgel és szenvtelenül küzd céljaiért, hogy író lehessen. A March-lányok mindegyike harcol álmaiért, az egyenlőségért egy olyan korban, amelyről már elfeledkeztünk, hogy valaha létezett: szavazat, jogok és az önmegvalósítás szabadsága nélkül. Ragyogó színészgárda, sokszínű karakterek, modern hangvétel és Saoirse Ronan, aki ebben az újabb adaptációban olyan elődök nyomdokaiba lépve tud egyéniség maradni, mint Katharine Hepburn (1933) vagy Winona Ryder (1994). Megérdemelten viszi haza az Oscar-díjat…


Játsszanak hát velünk: Találjuk ki együtt! – Oscart nekik!


Oscar 2020 cikksorozatunk korábbi cikkei:
1. rész: Oscar 2020 – Ki lesz a legjobb női mellékszereplő?
2. rész: Oscar 2020 – Ki lesz a legjobb férfi mellékszereplő?


A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép2. kép3. kép4. kép5. kép.

2020.02.05