Műfajegyesítő kezdeményezés

Interjú a Rapcirkuszról a Hősök és az Animal Cannibals tagjaival

rapcirkusz

A Budapest Parkban már több alkalommal bizonyította a hazai rap-színtér legjobbjait nagyzenekarral egyesítő Rapcirkusz, hogy képes sok ezer embert megmozgatni, a hazai over- és underground közeg rajongói közül egyaránt. December 15-én az Akváriumban folytatták, ahol először csatlakozott Curtis és Dj Mango, visszatérő vendégként pedig az Irie Maffia MC-i (Busa, Kemon, Columbo), Tkyd, Saiid, az Animal Cannibals és a Hősök a Meggyes Ádám vezette Nart Orchestra zenészeihez. Az adventi koncertre készülve az utóbbi két hip-hop csapat tagjaival és a szervezői oldalról Kéri Sándorral beszélgetett a Lángoló Gitárok.

Mivel jelent többet a Rapcirkusz, mint egy számos formációt, előadót felvonultató rapkoncert?

Ricsipí: Olyan nincs, hogy egy eseményen előadnak az előadók két-három dalt, vagy ötöt maximum, és aztán jön egy másik. Olyanok vannak, hogy fellépnek egymás után fél órás, negyvenöt perces műsorokkal, de ilyen sűrű szerintem nincsen.

Mentha: Ami miatt ez különleges nagyon, hogy ennyien ott vagyunk egyszerre, és más köntösbe vannak ültetve a dalok. Gondolok itt a fúvós szekcióra és a nagyzenekarra, akik a rapperek mögött húzzák a vonót és ütik a dobot. Ez a nagy extra show ebben az egészben, ez tényleg egy különleges valami.

Eckü: Én máshogy közelíteném meg. Régen volt az Offline Music Festival, OSG hip-hop fesztivál vonulat, ahol nagyon sok előadó fellépett, mindenki lenyomta a maga kis blokkját, viszont ezek megszűntek valami miatt. Így lett egy ilyen vonal, ahol tök mások vannak előtérben. Itt egy terebélyes zenekar áll az MC-k mögött, és ez tényleg nem mindennapi. Ha valaki 2010-ben hallgatott már rap-zenét, annak tök nagy valami ez az egész szerintem. Mindig eklektikus a műsor: van, aki most nagyon fut, van, aki a klasszikusokkal operál, van, aki mondjuk mindig futott, de mindig van hét-nyolc előadó, akikből ha valaki mondjuk kettőt szeret, biztos, hogy nagy élménnyel távozik egy Rapcirkuszról.

Qka MC: Előadóként a Rapcirkusz pont azért jó, mert a színfalak mögött ez az egész pont olyan, mint egy osztálytalálkozó. Eleve ismer mindenki mindenkit, de ilyenkor jó összejönni, eszmét cserélni. Az ilyen estékből születnek a következő év legjobb featjei. Simán benne van a pakliban az is, hogy én is egy tök jót tudtam dumálni a Sör És Fűvel, nem mondom, hogy első körben megfogalmazódott már, hogy lesz mondjuk közös dal, de legalább közelítenek az álláspontok, egymást is jobban megismerjük. Ilyen szempontból előadóként tök fontos dolog, ami meg a másik fele, hogy felmegyünk a színpadra, és mondjuk a Killakikitt szimpatizánsaival találkozunk mi előadóként, akikkel nem biztos, hogy találkoznánk egyébként. Lehet, hogy ők tényleg csak azért jönnek el, mert akkora rajongói egyik vagy másik fellépőnek, itt viszont mindenkit végighallgatnak. Egyenlőségjelet tesznek ki a zenekarok közé, itt most nem a YouTube kattintások a fontosak, hogy kinek mekkora nézettségű dalai vannak, mert ugyanarra a színpadra megyünk fel, ugyanúgy ki van találva az a zenei háttér, mindenkinél személyre szabva. Pont ettől mégsem egységes, de egy olyan palettát kap ott az ember, hogy minden színt választhat magának.

Kéri Sándor: Szám szerint húsz zenész van az énekesek, rapperek mögött, ebből hat-hét, aki könnyűzenész, rockzenész és tizennégy komolyzenész fesztivál zenekarokból. A komolyzenészeket mikor felkértük erre az egészre, nekik ez egy nagyon érdekes és nagy kihívás volt, imádják azóta is, és várják a következő Rapcirkuszokat.

rapcirkusz

Éreztek ebben egyfajta olyan közösség összetartó erőt, mint a Fila Rap Jamben vagy a Hip-Hop Mission-ben volt évekkel ezelőtt?

Qka MC: Abszolút! Nekünk ez az elsődleges üzenet kifelé, hogy minden olyan kezdeményezés, ami műfajegyesítő – és az tényleg lehet bármi, legyen egy break-találkozó –, nekünk tetszik. De ha zeneileg van ennyire összefésülve a dolog, és ennyire sokszínűen, nemcsak a gengszter-rapre van kihegyezve mondjuk az egész este, hanem tényleg minden íz helyet kap, akkor ez nekünk nagyon tetszik, és tök szimpatikus az egész. Ezért is álltunk mellé, hogy ennek a decemberi verziónak kvázi mi leszünk a porondmesterei.

Az eddigi Rapcirkuszokról van olyan pillanat, olyan zenei átdolgozás, amire különösen szívesen emlékeztek vissza?

Ricsipí: A tavaszi Budapest Parkos buli fináléjában a Mindenki szólalt meg, ahol tényleg feljött mindenki, és mindenki ott volt a színpadon, aki számított abban a pillanatban. Az mindig egy felemelő érzés, amikor sok rapper egymás mellett békében, egymást meghallgatva, egymás vállát veregetve tud létezni, és nem egymás ellen van. Mindenki félretette a vélt vagy valós sérelmeit, és gyakorlatilag egy csapatként a közönség felé csinálta a show-t. Ez egy tök jó pillanat volt, és ott elő is kerültek a fényképezőgépek rendesen.

rapcirkusz

A következő hónapokban érkezik a YouTube-ra egy Rapcirkusz-dal, amit már teljes egészében rögzítettetek. Említetted az előbb a Mindenki című Animal Cannibals-felvételt, tekinthetjük ezt egyfajta folytatásnak?

Ricsipí: Nem! Nekünk vannak ilyen saját hülye projektjeink. A Mindenki ’98-ban készült, és rá tíz évre megcsináltuk az Északon-Délent, aztán 2018-ban csináltunk még egyet. Tehát mi tízévenként csinálunk egy ilyen dalt, saját szubjektív szempontok alapján válogatunk hozzá vendégeket. A Rapcirkusz részéről jött egy megkeresés, hogy ők is szeretnének egy saját dalt, amire azt lehet mondani, hogy mindenkiről is szól. Az is a célja szerintem, hogy aki nem jön el a koncertre, az is kapjon egy képet arról, hogy mi is ez. Csodálatos kis dal! Ha Zolee nem előzi meg ezt a tracket, akkor életünkben először Ganxsta Zolee-val közös dalban szereplünk, de többek közt a Hősök, Siska, Busa és a Sör És Fű is szerepel. Egy olyan kollaboráció áll össze, amely a hazai rapnek az összes színét felvonultatja a palettáról, az összes mikrofonos arcot megmutatja.

Eckü: Amit talán hozzátennék az egészhez, hogy a Rapcirkusz egy jó brand kezd lenni. Mint eseménysorozat is meg tud erősödni, emiatt fontos, hogy legyen posse-track, hogy legyenek visszatérő elemek, legyenek innovatív új részek. Az emberek tudatába úgy ivódik bele, hogy ez egy igényes, kellemes koncertsorozat, amelynek a kiegészítője egy erős dal, egy jó videóklip, többet kapunk a normális koncert kereteknél.

Hogy látjátok a Rapcirkusz helyét a 2010-es évek végi magyar hip-hopban? Milyen jelentősége van egy ennyi MC-t, dj-t tömörítő rendezvénynek? Milyennek látjátok a jövőjét?

Ricsipí: Ez egy tipikus nagyszínpados produkció, ezt kicsiben nem tudod megcsinálni. Egy kis klubban nem fér el a zenekar, nincsenek meg a technikai feltételek. A jövőjét abban látom, hogy érdemes lenne megjáratni fesztiválokon is, megmutatni azt, hogy a rapre igenis van igény. Mi azt mondjuk, hogy 2020-ban nem lefelé fog menni a rap, hanem még feljebb. Az összes többi műfaj valamiért nem tud újat mutatni, valahogy a rapperekben látom azt a fajta kreativitást – és a Nart Orchestrában ‒, akik most valamiféle speciális dolgot csinálnak a Rapcirkusszal. Kimondom: hülye az a fesztivál, aki nem hívja meg a Rapcirkuszt a nagyszínpadára.

Boros Gábor
Forrás: langologitarok.blog.hu

2019.12.20