205

Új típusú könyvtári szolgáltatások bevezetésére nyílt lehetőség

Célegyenesbe fordult az „Az én könyvtáram” program

az-en-konyvtaram

Szemléletformálásra, szolgáltatásaiban megújuló könyvtárakra, valamint az iskolák és könyvtárak hatékony együttműködésére van szükség ahhoz, hogy a könyvtárak továbbra is segíteni tudják a fiatalokat tanulási céljaik elérésében. A jelen eszközeivel kell őket a jövő feladataira, kihívásaira felkészíteni, ami azért is egyre nehezebb, mert egyes prognózisok szerint háromból két fiatal olyan munkakört fog betölteni aktív korában, melyek ma még nem is léteznek.

Ebben a feladatban a könyvtárak szerepe egyre jobban felerősödik, hiszen jelenleg is a 14 év alatti gyerekek közül több mint 440 ezren aktív könyvtárhasználók, a cél pedig az, hogy ez a szám tovább növekedjen. A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek kiemelt uniós program keretében megvalósuló Az én könyvtáram projekt többek között arra keresi a választ, hogyan tudnak a könyvtárak még több óvodást és iskolást elérni, milyen új típusú – tanulást támogató – szolgáltatásokat érdemes bevezetniük, és ehhez a projekt milyen aktív segítséget tud nyújtani a könyvtáros szakembereknek.

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár együttműködő partnereivel – közöttük a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér – 2017 februárjában indította Az én könyvtáram projektet. A program fejlesztési irányai között megjelenik az olvasásfejlesztés támogatása, a digitális írástudás közvetítése, a könyvtárhasználat és információkeresés fejlesztése, valamint a szövegértés támogatása, fejlesztése, különös tekintettel a digitális szövegértésre és az egyéni és közösségi tanulásra.

A kulturális területen hiánypótló alapkutatások és igényfelmérések mellett lehetőség nyílt új módszertan- és mintaprogramcsomagok kidolgozására is. A projekt keretében, a legjobb gyakorlatok felkutatásával és integrálásával a könyvtárak 90, a köznevelés igényeihez igazodó képesség- és készségfejlesztő programok kidolgozását vállalták fel. Ezek rendkívül izgalmas területekhez kapcsolódnak, mint például a világhálón elérhető digitalizált közgyűjteményi tartalmak, a robotika, a programozás, az internet biztonságos használata. Ugyanakkor az olvasás megszerettetése, népszerűsítése sem szorul háttérbe. A programok előtérbe helyezik az interaktív feladatmegoldásokat, az élménypedagógiát, a kooperáció örömét.

Az elmúlt két évben országszerte több mint 3600 szakember vett részt a projekt rendezvényein, és mintegy 2100 diák kapcsolódott be a könyvtári mintaprogramok kipróbálásába. A könyvtárosokat segíti, hogy a projekt keretében folyamatos ingyenes módszertani képzéseken vehetnek részt, melyek révén országosan 440 szakember jut új ismeretekhez.

A mintaprogramok immár elérhetők a projekt honlapján, az azenkonyvtaram.hu oldalon, így a könyvtárak ezek adaptációjával színesíthetik szolgáltatásaikat. A programok hatására egyre több óvodás és iskolás gyermek válhat aktív könyvtár-felhasználóvá, másrészt tovább erősödhet az iskolák, az iskolai- és közkönyvtárak közötti szakmai kapcsolat.

Az én könyvtáram program 2020. január 31-én ér véget.

A képen a Mintaprogram kipróbálása látható a FSZEK Sashalmi Könyvtárában.

2019.02.28