Rolando Villazón: Mozart - Concert Arias

Ősze Mária zeneajánlója

rolando-villazon-mozart-concert-arias

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) számos olyan operát komponált (Szöktetés a szerájbólDon GiovanniA varázsfuvola, stb.), amelyeket folyamatosan műsoron tartanak mind a nagy operaházak, mind a kisebb társulatok. Ezen operák áriái tartoznak Mozart leghíresebb szerzeményei közé, amelyek számos operaénekes és operaénekesnő lemezein meghallgathatók.

Kevésbé ismertek azonban a nagyközönség előtt azok az áriái, amelyeket vagy olyan operái számára komponált, amelyeket végül sohasem fejezett be, vagy más jelentős zeneszerzők zenedrámáiba illesztettek bele, hogy ezekben az énekesek még jobban megmutathassák tehetségüket, vagy épp azok az ún. koncertáriák, amelyek teljesen önálló művek, sok esetben egy konkrét énekes képességeinek megfelelően íródtak.

Rolando Villazón, a 21. század egyik legjelentősebb tenorja épp a Don Giovanni és a Cosi fan tutte partitúráit kereste egy müncheni boltban, amikor kezébe akadt egy Mozart tenor hangra komponált, kevésbé ismert áriáit tartalmazó kotta. Rögtön arra gondolt, hogy ezekből mindenképpen össze kellene állítani egy albumot. 2011-ben kérdezte meg Antonio Pappanot, hogy lenne-e kedve vele ezt a felvételt elkészíteni. Végül az album 2014-ben jelent meg a Deutsche Grammophon kiadásában.

10 olyan áriát énekelt fel Villazon a CD-re, amelyek egyrészt átölelik Mozart teljes pályafutását, másrészt ezek alapján az is kiderül, hogy Mozart mennyire különböző áriákat komponált élete folyamán: komikus, tragikus, magasztos zenedarabok egyaránt elhangzanak Villazón nagyszerű interpretálásában.

Mind a három, kevésbé ismert áriatípus szerepel a lemezen, amelyek között egyaránt megtalálható: Mozart első énekhangra komponált műve (Va`, dal furor portata), amelyet londoni tartózkodásuk során mindössze 9 évesen írt, valamint a salzburgi érsek számára 10 évesen írt dicshimnusz Or che il dover címmel. A Niccoló Piccini L`astratto, ovvero Il giocator fortunato című operájának salzburgi előadásához 1775-ben és 1776-ban komponált áriák (Con ossequio, con rispetto, Clarice cara mia sposa) mellett Johann Adolf Hasse Artaserse című operájához írt Se al labbro mio non credi kezdetű áriáját szintén rögzítették ezen a lemezen.

Mozart 1777-ben hallotta a mannheimi opera sztárját, a német tenorista Anton Raaffot (1714-1797), aki óriási hatással volt rá. Számára komponálta a Se al labbro mio non credi című áriát azzal a céllal, hogy lenyűgözze vele az énekest. Néhány évvel később Idomeneo című operájának címszerepét is Raaffnak írta Mozart. Villazón szerint ennek az áriának Mozart legismertebb áriái között lenne a helye. A legkésőbb, 1783-ban írt ária a lemezen az egyetlen német nyelvű mű, Müsst ich auch durch tausend Drachen címmel, amely egy végül Goldoni Két úr szolgája című komédiája alapján írandó, de végül el nem készülő Mozart operából származik. A karmester ezen a lemezen énekesként is debütál, a Clarice cara mia sposa című kettősben ő énekli a rövid basszus szólamot.

Rolando Villazón számára élvezetes, egyben felfedező utazás volt ezekkel az áriákkal foglalkozni, ahogy elmondta: „számomra ez egy teljesen új Mozart volt, egészen más, amikor az ember a Don Giovanniból énekli az Il mio tesoro kezdetű áriát, amelyet oly sok tenor oly sok karmester irányítása alatt lemezre vett már. Ezekben az önálló áriákban Mozart azonban arra kényszeríti a művészt, hogy emberként és önálló személyiségként jelenjen meg és interpretáljon, azt várja el az előadóktól, hogy mindent beleadjanak”.

Antonio Pappano a felkérést követően szinte azonnal lelkessé vált. Elárulta, hogy „ezek a művek a fiatal Mozart kompozíciói, nem azé a Mozarté, akit oly jól ismerünk. Ezeknek az önálló áriáknak saját karakterük van, energiával telítettek, amelyet az énekesnek és a zenekarnak is tűzzel és szenvedéllyel kell előadniuk.”

Ezekben az áriákban Rolando Villazónnak az érzelmek széles skáláját kellett megmutatnia, éppen ezért valamennyi remekművet másképp kellett megszólaltatnia. Villazón pedig nem az az énekes, aki ilyen kihívásoknak ne felelne meg, ismerve színészi és előadóművészi képességeit. A vidám, humorral átszőtt áriákban különösen brillírozott a mexikói tenor, lehetősége nyílt komikusi vénájának megmutatására is.

Villazón hét Mozart opera teljes felvételén vett részt, amelyek folyamatosan jelennek meg. Az album különlegessége, hogy a második CD-n Mozart két, Da Ponte-val közösen írt operájából hallgathatók meg részletek. A Cosi fan tutte és a Don Giovanni című operák nyitányai mellett olyan részletek szerepelnek természetesen, amelyekben Rolando Villazón is énekel. Például a Cosi fan tutte-ból az első három jelenet triói, vagy épp egy kvintett, továbbá a második felvonásból Ferrando áriája valamint Ferrando és Fiordiligi duettje. Közreműködik Miah Persson, Angela Brower, Adam Plachetka, Alessandro Corbelli, valamint a Vocalensemble Rastatt és a Chamber Orchestra of Europe, vezényel Yannick Nézet-Séguin. A Don Giovanni első felvonásából Donna Anna áriáját megelőző recitativo, majd az ária, egy kvintett és a Dalla sua pace kezdetű híres tenor ária hallgatható meg. Közreműködik Ildebrando D`Arcangelo, Diana Damrau, Joyce DiDonato, a Vocalensemble Rastatt és a Mahler Chamber Orchestra, vezényel Yannick Nézet-Séguin. A CD-n továbbá közreműködik a London Symphony Orchestra Antonio Pappano vezényletével.

Ősze Mária

2018.10.03