Botos Péter: Őrszem (Sentinel)

Szoboravatás az adyvárosi Kuopio parkban – Molnár György fotógalériájával

botos-peter-orszem03

Augusztus 31-én délelőtt a győri adyvárosi Kuopio parkban (Kodály utca) köztéri szoboravatásra került sor az önkormányzat eltökélt törekvéseinek újabb megvalósulásaként: Botos Péter Ferenczy Noémi-díjas üvegszobrász művész Őrszem (Sentinel) című alkotását (amelyet érdemes az esti, sötét órákban is felkeresni) adták át ünnepélyes keretek között.

Az ünnepélyes szoboravatáson Grászli Bernadett, a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum igazgatója köszöntötte a művészt – akinek ez az első köztéri alkotása –, a rangos megjelenteket, valamint a sajtó képviselőit, majd átadta a szót Radnóti Ákosnak. Győr város alpolgármestere mindenekelőtt említést tett az április 7-én, az adyvárosi tónál leleplezett Három folyó alkotásról, mint a mostani városvezetés törekvéseit kitűnően szimbolizáló elkötelezettségről, amely a kortárs alkotások közterületekre történő kihelyezését illeti. Elmondta, hogy mindemellett odafigyelnek arra is, hogy a meglévő múlt emlékeit ápolják, hiszen a Rómer Múzeummal együttműködve nemrég újították fel Bak Imre Munkácsy Mihály-díjas és Kossuth-díjas festő, a Nemzet Művésze alkotását a Kodály Iskola előtti téren.

Radnóti Ákos kiemelte, hogy a 3 és fél millió forintos NKA-pályázatot a győri önkormányzat további másfél millió forinttal egészítette ki, amelyért köszönet illeti Borkai Zsolt polgármestert, aki hezitálás nélkül támogatta a tervet. „Nagyon fontosnak tartom továbbá a helyszínválasztást is, hiszen ez egy szépen felépült parkrész, közkedvelt a lakosság körében is, és bármilyen hihetetlen, Győr legsűrűbben lakott utcájában vagyunk. Éppen ezért biztos vagyok abban, hogy nagyon sokan észre fogják venni az alkotást, és ismerkedni kezdenek a kortárs művészettel.” Végezetül az alpolgármester külön felhívta a figyelmet, hogy este is érdemes lesz majd megtekinteni a szobrot a különböző színvilágai miatt.

Prof. Dr. DsC Rechnitzer János egyetemi tanszékvezető tanár, műgyűjtő ezután gondolatait azzal kezdte, hogy Botos Péter szobra „a győri innováció egy újabb szimbóluma”. Meglátása szerint ez a város mindig meg tudott újulni a múltban és meg tud újulni napjainkban is, a kultúra fejlesztésére irányuló akaratokat itt mindig sikeresen keresztül lehet vinni. Elmondta, hogy mindez nem egy projekt, hanem egy program, egy programsorozat, amelynek ez az alkotás a második tagja, de továbbiak is készülnek és előkészítés alatt vannak. „Győr megint valami példát csinált, valami értéket adott, amelyre érdemes odafigyelni.” Nagy művészeti kihívásként és sikeres megvalósulásként értékelte az alkotást, hiszen „ekkora térben, ilyen tömegek mellett, ezzel a fényjátékkal összekombinálni” végeredményként valóban elismerésre méltó érték született. „Az üveg együtt él ezzel a várossal, ezzel a térrel, és azt hiszem, az üveg őrizni és vigyázni fogja az itt élő embereket.”

Botos Péter Ferenczy Noémi-díjas üvegszobrász művész először köszönetet mondott mindazoknak, akik lehetővé tették a szobor megvalósulását, majd rátért az Őrszem (Sentinel) elnevezést kapott alkotása részleteire. A geometrikus szobor magassága 2,6 méter, a felszín feletti részének súlya hozzávetőlegesen 1 tonna. Anyaga extrudált optikai üveg, rozsdamentes acél, Tiffany-üveglapok és műkő. Fő arányai 2 az 1-hez viszonyulnak, ennek a variációi láthatók az üveg és a műkő arányaiban, valamint mintázataikban is. A szobor pontosan erre a környezetre lett tervezve: a szikár külső forma alatt belső, többfenekű játékossága meghatározó. Az üveg miatt – eléggé szokatlanul – térben látható a belseje. Az alkotás lelke az acélcsőre szerkesztett, alapszínekből álló spirálszerkezet, amely a természet és élővilág egyetemes formai alapjára utal.

A szobor belseje egyrészről valós látványt nyújt, de egyben virtuálisat is. Belseje csak „akkor adja meg magát”, ha teljesen körbejárjuk; minden oldal, minden magasság, minden betekintőszög más színeket, más látványt ad. „Azon múlik a megismerése, hogy mennyire vagyunk érzékenyek a feltáruló látványok sorozataira” – mondta el az alkotóművész. „Ez a szobor minden napszakban, minden órában, néha a külső változásokra percenként fog mást mutatni. Hol erőteljesen sárgán izzik, vagy felhős időben kicsit zöldessárga lesz. A szobor úgy lett tervezve, hogy a köztéri világítással együtt, este és éjjel is világítson, amely folyton változó lesz: hol erőteljesebben, hol színesen sejtelmesen fogja őrizni az itt lakó emberek álmát, biztonságát.” Végezetül Botos Péter így fejezte be gondolatait: „Ez a szobor nemcsak őrszem, hanem a remény megtestesítője is. Kérem, vigyázzanak rá; az üveg is és a remény is törékeny.”

Szilvási Krisztián
Címlap és fotógaléria: Molnár György, a GYAK és a Győri Fotóklub Egyesület tagja

2017.08.31