Aida: musical az örök szerelemről

Ismét magyar színpadon Elton John és Tim Rice legendás műve

Stéphanie Schlesser, Vastag Tamás, Füredi Nikolett és Szomor György főszereplésével, Pataki András rendezésében mutatja be a Soproni Petőfi Színház Elton John és Tim Rice Aida című musicaljét, először június 15-én a Fertőrákosi Kőfejtő és Barlangszínházban. Így látják maguk az alkotók és énekes-színészek a grandiózus vállalkozást.

Áldozatot hozni egymásért

„Tudunk-e áldozatot hozni egymásért, ügyekért, a szerelemért. Képesek vagyunk-e feltétel nélkül odaállni valaki, valami mellé, akiért, amiért érdemes élni, halni. Ezeket a gondolatokat szeretnénk feltárni, de úgy, hogy az előadásnak megmaradjon a minőségi, szórakozást adó jellege is, mert egy kiváló musicalről van szó” – mondta Pataki András rendező.

Az előadás nyitja az idei barlangszínházi szezont, kimondottan ennek a játszóhelynek az adottságait, atmoszféráját figyelembe véve alakítják ki az egyiptomi kultúra monumentalitását idéző díszlet és látványvilágot. A produkció létrehozásában mintegy százan vesznek részt, a népszerű slágerek zenekaros kísérettel szólalnak meg, a zenei vezető és karmester Oberfrank Péter Liszt-díjas, érdemes művész.

A darab díszlettervezője és koreográfusa Szakál Attila, aki a 2007-es magyarországi, székesfehérvári ősbemutatónak volt a társkoreográfusa. Kiemelte azt, hogy a táncokban Elton John dallamos rockzenéjéhez alkalmazkodva az érzelmeket, azok közvetítését szeretnék előtérbe helyezni, látványosan, jazzes, rockos, kortárs mozgáselemekkel fűszerezve, de nem öncélúan. Az ő javaslatára került be a produkcióba címszereplőként a Franciaországban élő Stéphanie Schlesser, akinek édesanyja magyar származású, édesapja luxemburgi. Az énekesnő vállalta azt, hogy magyarul adja elő az előadás dalait.

Meghal, hogy mások élhessenek

„Aida elengedi szerelmét, hogy megmentse az övéit. Inkább meghal belül, hogy a többiek élhessenek. Egy nagyon erős nő, okos, öntudatos, és azt választja ebben a történetben, ami a legjobb a népének. Micsoda bátor döntés és milyen gyönyörű a darabban, hogy a sors bizonyos módon kárpótolja őt!” – mondta szerepéről Stéphanie Schlesser.

„Amikor először olvastam a szövegkönyvet, rögtön úgy éreztem, hogy Aida részben már bennem van. Persze nem mint hercegnő, hanem az a szerelem, amivel ő küzd. Évekkel ezelőtt majdnem ugyanezt éltem át. Szintén választanom kellett a szerelem és a családom között. Szóval Aida sokat jelent nekem, mert így meg tudom mutatni a nézőknek és a családomnak is, hogy mennyi mindenen mentem keresztül, amikor fiatalabb voltam. Aida helyzetében az tűnik feloldhatatlannak, hogy ha fenntartja a kapcsolatát az „ellenséggel”, akkor önző marad, és elveszti a családját, ha pedig a családot választja, akkor szerelmével együtt egy része is vele hal...” – mesélte Stéphanie Schlesser, aki azt a hatalmas nehézséget szeretné megmutatni a nézőknek, amellyel Aida szembesül és küzd. Átélhetjük vele azokat a lehetetlen döntéseket, amiket meg kell hoznia. Szerinte mindenki magára ismerhet egy ilyen szituációban, ilyen képtelennek tűnő döntéshelyzetekkel.

A víz színe

Radames szerepében Vastag Tamás látható az előadásban. A népszerű énekes-előadó a SingSingSing, az Evita és A bábjátékos című előadásokban már szerepelt a soproni teátrumban. „Egy olyan embert játszom, aki a saját problémái, a politika intrikái, körmönfontsága elől a háború légkörébe menekül, ahol szemtől szemben harcolhat egyenes emberként. A szerelem pedig megmutatja számára, hogy a konfliktusok a meg nem értettségből fakadnak, és a mások fájdalmán keresztül szerzett gazdagságnak nincs értéke” – osztotta meg gondolatait mostani munkájáról Vastag Tamás.

„Azért örülök, hogy most Radamest játszhatom, mert úgy érzem, ez a szerep áll a mostani életszakaszomhoz, énemhez, gondolataimhoz a legközelebb. Nehéz és nagy kihívást tartogatott énekesileg is ez a feladat számomra. A darab, az egész mű, a zene magával ragadó, a dalokban meg lehet élni sorsokat, szenvedélyeket. A szerep mozgatórugóit, vívódásait, harcait, a szerelem emócióit, a lélek mélységeit is szeretném megmutatni a színpadon” – tette hozzá a népszerű előadó, akinek az egyik legkedvesebb része a műből az, amikor Radames és Aida beszélgetnek a núbiai király lányának a szülőfalujáról. Ekkor azt mondja Radames, ott egész más színe van a víznek. Mire Aida azt válaszolja: nem, itt van más színe a víznek.

Vastag Tamás szerint ez a párbeszéd is azt mutatja, nem ártana a mai világban is figyelembe venni bármilyen ítéletalkotáskor, hogy minden csak viszonyítás kérdése. Kinek hol van az itt és az ott, miközben mindannyian máshonnan érkezünk, sokfelé tartunk. S attól, hogy a víz színét másképp látjuk, még megérthetnénk egymást. Így kevesebb konfliktus, háború lenne a világban.

Fejet hajt az érzelmek előtt

Amnerist Füredi Nikolett alakítja, aki számos nagy zenés darab, musical, operett, rockopera főszerepét énekelte itthon és külföldön egyaránt. A népszerű előadó a Soproni Petőfi Színházban részt vett a SingSingSing előadásokban, ő játszotta az Evita címszerepét és a Csárdáskirálynőben Szilviát. Most is örömmel mondott igent arra, hogy csatlakozzon az Aida soproni stábjához.

Különleges számára Amneris szerepe, mert 2007-ben a magyarországi ősbemutató rendezője, Szurdi Miklós felkérte, hogy ő formálja meg a hercegnőt, ám épp ekkor megkereste őt a Budapesti Operettszínház, hogy legyen Elisabeth a készülő nagyszabású produkciójukban. Utóbbit választotta, ám most tíz év után nagy örömére ismét találkozhatott Amnerissel.

„A darabban nagy átalakuláson, személyiségfejlődésen megy keresztül a látszólag unatkozó Amneris, akit csak a külsőségek érdekelnek, hogy mindig szép, tökéletes legyen. A belső értékei nem érdekelnek senkit. Radamestől mint rabszolgalányt kapja ajándékba Aidát, és a két nő között rokonszenv, majd barátság alakul ki. A hercegnő találkozik valakivel, aki valódi kérdéseket tesz fel, és ő is valódi válaszokat kap tőle.

Felfedezi, hogy a hajbókolásokkal körbevett élete, udvartartása közben lehet őszintén beszélni. Amikor riválisokká válnak, benne is átértékelődik minden a valódi, érdek nélküli érzelmekről. Fejet hajt mások szerelme előtt, igazából kegyelmet gyakorol felettük, s talán a főszereplőkön kívül ő hozza a legnagyobb áldozatot ebben a darabban” – foglalta össze gondolatait szerepéről Füredi Nikolett, aki szerint a műben Amneris sorsa, tartása példát is adhat, hogy az érzelmeket, szenvedélyeket nem lehet kényszeríteni, megválasztani, csak megélni. Azok jó és rossz oldalával együtt.

Mindent a hatalomért

A Zosert megformáló Szomor György szintén óriási népszerűségnek örvend a musicalrajongók között. „Csak a hatalom, annak megtartása, növelése a célja ennek az embernek, aki képes lenne akár a fiát is feláldozni ezért” - hangsúlyozta. Szomor György neve, pályafutása többszörösen összefonódott az Aida magyarországi előadásaival. Élete részévé vált a musical. A székesfehérvári ősbemutatóban Radamest énekelte, producere, társrendezője is volt a műnek, amelynek szövegkönyvét, dalszövegeit írta. Alkotóként benne volt a békéscsabai feldolgozásban, Ausztriában pedig angolul és németül is játszott a musicalben. A most készülő soproni produkcióban viszont nem a fiatal szerelmes hadvezért, hanem annak apját alakítja, és nagyon örül, hogy újból találkozhat ezzel a művel.

„Zoser viselkedése, észjárása nagyon egyszerűen megérthető, körbehatárolható. Mindent megtesz a hatalomért, annak megtartásáért, kiterjesztéséért, céljai eléréséhez pedig nem válogat az eszközökben, nem riad vissza semmitől. Bár az élet nem mindig igazságos az ilyen emberekkel, a darabban azért ő megkapja a büntetését. Az Aida túlzás nélkül az egyik legerősebb hatású és erejű mű az örök, mindent legyőző szerelemről, a megfejthetetlen emberi kapcsolatokról, gyarlóságainkról, egymáshoz való viszonyainkról. Érzelmekről, önfeláldozásról, találkozásról, igazi szenvedélyes ragaszkodásról, életre-halálra szóló döntésekről szól ez a darab számunkra a mai napig. Feszegeti a rejtélyeket, keresi a határokat, s mindezt időtlenül teszi, hiszen az ember nem változik. Jó hinni a mesékben, legendákban, ilyen történetekben, mert tanulhatunk belőlük, és ezek által is gazdagabbá válhatunk” – összegezte Szomor György, aki nagyon várja már a bemutatót, a közönséggel való találkozást.

Színpadon a Sopron Balett is

Fáraóként Nagy Gábort láthatják a nézők az előadásban, a népszerű színművész az önálló társulat 25 éves története alatt minden igazgatónál játszott a városban.

A meghívott énekesek mellett a soproni teátrum társulata, a teljes Sopron Balett, a produkció zenekara és kórusának tagjai, a Petőfi Színház színitanodájának hallgatói és a Dirty Dance Sopron tagjai is részt vesznek az előadásban.

A jelmeztervező Húros Annamária, aki elmondta, a mai világra jellemző stílust az öltözékekben keveri az egyiptomi kultúrát jelző kiegészítőkkel, ruhákkal. Személyre szabottan alakítja ki a végleges jelmezeket.

A barlangszínházi nyitóelőadás június 15-én lesz, majd látható a produkció az elkövetkezendő három napban, valamint ráadásként június 30-án és július 1-én is.

További információ a Fertőrákosi Barlangszínház honlapján található.

Varga Róbert
Soproni Petőfi Színház

 

2017.05.29