1079

Arctalan bántalmazók

Színházi nevelési előadáson jártunk

Milyen töréseket okozhat egy tinédzserben az internetes zaklatás? Az aktuális témát feldolgozó színházi nevelési előadást a RÉV Társulat első alkalommal a Kazinczy Ferenc Gimnázium diákjainak mutatta be. A foglalkozás szeretné felhívni a fiatalok figyelmét, hogy a cyberbullying milyen beláthatatlan következményekhez vezethet.

Az előadás Kalapos Éva Massza című ifjúsági regénye alapján készült. A foglalkozás a szereplők profilképeivel indul. Mi látszik, és mi van mögötte? – ez a gondolat végigvonul az egész előadáson. Ezután megismerhetjük a 14 éves Győző, Patrik és osztálytársaik történetét. Kirajzolódik a rossz családi háttér, melyet csak egy jó haver és a balhézás tud kissé feledtetni, na meg Dina. Csakhogy a lány ügyet sem vet a gondjait keménysége mögé rejtő Győzőre, akiben napról napra nő a feszültség a visszautasítás és az otthoni veszekedések miatt. Ráber Patrik kicsit más, mint az átlag, színjátszóra jár, verseket ír, olvas. Már ezzel felkelti Győző ellenszenvét, de amikor meglátja, hogy Dinával együtt szelfiznek az Árkádban, elindul a bosszúhadjárat.

A történet közben a diákok betekinthetnek Győző belső világába. Hogyan vitatkozhat egymással a „gyenge Győző” és az „erős Győző”? Mi zajlik abban a fiúban, aki zaklatóvá válik? Majd a foglalkozás második felében Patrik, a zaklatás áldozata mutatkozik be közelebbről. A közönség végigélheti mindazt, ami az egyre durvuló kommentek hatására lezajlik benne.

„(…) mind luzerek vagytok tudjuk hol laktok ejszaka elvagjuk a torkotokat az ilyen mocsok ne letezen ha barkinek szolsz megolunk ugyse hinne neked senki de gyava vagy nem fogsz te szolni alljal le mert ha mi allitunk le azt megbanod…”

„Nem is voltak szavak, egy nagy, összefüggő massza volt. Gyűlöletmassza. Félelemmassza.”

A fiatalok mindkét oldalt megismerhetik, együtt gondolkodhatnak és érezhetnek mindkét főszereplővel. Mit nyerhet Győző, ha megpróbálja megtörni a másikat? Elnyerheti Dina szerelmét ilyen módszerekkel? És mit tehet Patrik a mocskolódások ellen? Nincs senki, aki segíthetne neki? Magára maradása és a benne végbemenő törések és lelki sérülések tragikus következményekhez vezetnek. Eljut önmaga elvesztéséhez, a belső halálig, amikor már nem marad más, csak a pusztítás. Lehetett volna-e másként? – ez a foglalkozás legfőbb kérdése.

A színházi nevelési programok fontos célja a megelőzés. Balla Richie, a RÉV Színházi és Nevelési Társulat vezetője elmondta, hogy szeretnék felhívni a fiatalok figyelmét, milyen romboló hatást válthatnak ki a beszólások, internetes rágalmazások. Másrészt arról is tájékoztatják az iskolákat, hogy hová fordulhatnak a cyberbullying áldozatai. Ilyen esetekben nyújthat segítséget a Felelős Társadalomért Alapítvány, amellyel a RÉV Társulata is kapcsolatban van. Balla Richie kiemelte, hogy nagyon hatékonnyá tenné munkájukat, ha sikerülne szorosabban együttműködni a pedagógusokkal. Akkor okozhat igazi változásokat az előadás, ha továbbmélyítik a témát a diákokkal.

Massza – osztálytermi színházi nevelési előadás Kalapos Éva Massza című ifjúsági regénye alapján
Színész-drámatanárok: Bálint Betty, Balla Richie, Bársonyosi Dávid, Lakatos Dorka, Nagy Zsolt Zsozsa, Szántó Dániel
Színházi nevelési konzulens, dramaturg: Romankovics Eda
Rendező: Tóth Miklós

Szabados Éva
Fotók: Mezősi Kristóf

2017.02.17