Elindult a YouTube – Ezen a napon történt

Szilvási Krisztián írása

A YouTube egy rendkívül érdekes ötlet volt, illetve az még ma is: egy olyan webes felület, ahová felhasználók (száz)milliói tölthetik fel és nézhetik meg a legkülönfélébb tartalmú videokat – ez pedig túlzás nélkül az egyik legdinamikusabb innováció az Internet történetében. A több mint egy milliárd felhasználó (nagyjából a fele a világ összes internetezőjének) és a havonta majdnem tíz milliárd órányi videomegtekintés alig több mint egy évtized alatt teljesen megváltoztatta a world wide web arculatát. Mindez pedig a PayPal-nál kezdődött…

2005-ben három PayPal (elektronikus kereskedelemre szakosodott, pénzforgalmi szolgáltatásokat nyújtó pénzügyi vállalkozás) alkalmazott, Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Karim úgy döntött, eljött az idő, hogy valami egészen új dologba kezdjenek. Az eredeti elképzelésük egy randioldal volt, amelynek a „Tune In, Hook Up” nevet adták volna. Egy olyan weblapban gondolkodtak, ahová a felhasználók videokat tölthetnek fel magukról, a társkeresők pedig ezen felvételek alapján dönthetik el, bejön-e számukra az illető, vagy sem. Azonban senki nem volt hajlandó használni a szolgáltatást, így az ötlet megbukott.

Szerencsére a platform videofeltöltési és közzétételi technológiája működött, és amikor a „hármak” arról beszélgettek, mennyire nehéz volt a neten megtalálni azt az ominózus Janet Jackson-videot, amelyen a 2004-es Super Bowl félidei show-jában Justin Timberlake által láthatóvá vált az énekesnő mellbimbója, férfihormon vezérelte agyukban elkezdett formálódni az új koncepció. Igen, leegyszerűsítve a dolgokat, mint oly sok más internetes újítás, a YouTube teremtéstörténete is rendkívül profán emberi, esztétikai vágyakra vezethető vissza…

Szóval, felismerve, hogy még nem létezik a világhálón egyetlen végtelenül felhasználóbarát videomegosztó weboldal sem, a kis csapat tényleges akcióba lendült, melynek eredményeként 2005. február 14-én, stílszerűen Valentin-napon megszületett – immár – YouTube néven az az internetes jelenség, amely totálisan megreformálta videonézési szokásainkat, valamint új irányba terelte a szórakoztatóipari üzletágat.

Április 23-án került fel a YouTube-ra az első, teljes publicitást élvező, mindenki által szabadon hozzáférhető videofelvétel: az alapító tag Jawed Karim 18 másodperces, Me at the zoo című minifilmje, ahogyan egy állatkertben ácsorog, a háttérben lévő elefántok előtt. A video természetesen még mindig látható a YouTube-on, 11 és fél év elteltével 36 millió megtekintésnél és 616 ezer like-nál jár.

Szeptemberben került fel a Nike promovideója a brazil futballsztár Ronaldinho-ról, ahogyan új cipőjében dekázgat és kapufákat rugdal – ennek a feltöltésnek a megtekintése lépte át az 1 milliós álomhatárt (mára túl van a 4 millión is), s ettől a mérföldkőtől kezdve a YouTube gyakorlatilag teljes képernyőszélességgel robbant be az Internet világába, és vált pénzügyileg is sikertörténetté. 2006 októberében a Google egyre masszívabb internetes befolyását kiterjesztette a megállíthatatlanul burjánzó videomegosztó-oldal irányába, és megvásárolta a YouTube-ot egészen hihetetlen, 1,65 milliárd dollárért. Az akciót így kommentálták: „Az Internet evolúciójának következő lépése”.

2007-ben jól átgondolt stratégiájának megfelelően a YouTube egyre gyorsabban egyre több és egyre jobb minőségű tartalommal bővítette „adatbázisát”, és elindította a YouTube Partner Programot, mellyel a tartalomszolgáltatók lehetőséget kaptak a YouTube népszerűségének és terjedő hírének felhasználására. Még ugyanebben az évben a Google úgy döntött, reklámhirdetéseket helyez el a tartalmak között és közben, ezzel beindult a YouTube pénztermelő gépezete. Habár ez a lépés a felhasználók körében visszatetszést keltett, a Google a reklámbevételeit megosztotta a tartalomszolgáltatókkal, melynek következtében ők is érdekeltté váltak a mind jobb minőségű, eredeti tartalom feltöltésében, amely pedig segített megtartani és tovább növelni a közönség táborát. A YouTube felhasználóinak köre így még napjainkban is csak bővül és bővül, a trend immár visszafordíthatatlannak tűnik.

A YouTube és a Google megkérdőjelezhetetlenül hisz abban, hogy weboldaluk a jövőben is folytatja majd az emberek videonézési szokásainak forradalmasítását. Az új, fiatal generációknak elsődleges beállítódásává vált ez a fajta videomédia-használat a hagyományos kábeltévés műsorellátással szemben, hogy kivegyék saját részüket ebben a speciális „video on demand” szolgáltatásban. A marketing pedig számtalan lehetőséget rejt magában ezen a „csatornán”. Szóval a sikertörténet folytatódik.

Szilvási Krisztián

Forrás: phrasee.co

2017.02.14