Itt járt Mátyás!

A bábjátékos 30 év után tér vissza a színpadra

A bábjátékos című produkció próbáján járt Várkonyi Mátyás, a darab zeneszerzője a Soproni Petőfi Színházban. A rockoperát – melyet 1985-ben mutatott be a Rock Színház – harminc év után, januárban láthatják a nézők újból magyar színpadon. A rendező Katona Imre.

A bábjátékost 1985-ben mutatta be a Rock Színház. Várkonyi Mátyás és Béres Attila darabját 150-szer játszották el. Az akkor újnak számító zenés társulatnak ez egy olyan bemutatója volt, amelyről nem született elmarasztaló kritika, egyöntetű szakmai siker és elismerés övezte az előadást, ám azóta egyetlen hazai színház sem tűzte műsorára a darabot. Most a soproni teátrum magyar évadában megint látható lesz A bábjátékos. Ennek Várkonyi Mátyás annyira örült, hogy rögtön újrahangszerelte a művét, sőt, még friss dalokat is írt bele, és azt is vállalta, hogy Oberfrank Péterrel felváltva vezényli a produkciót.

A bábjátékos egy Andersen novellából született annak idején. Már túl voltunk a Rock Színházban az Evita, a Sztárcsinálók – bátran mondhatom – forradalmi fogadtatásán, és arra gondoltam, hogy még emelhetnénk a zenei tétet. Ebbe a vonulatba tartozott A krónikás is. Az volt a szándékunk, hogy hozzunk létre olyan előadást, amelyben a míves komolyzene, a jazz, a rock, a pop együttesen tud megjelenni, igényesen, mégis szórakoztatóan, egy több szinten értelmezhető műben. A bábjátékos pedig igencsak kiáltott ezért. Megkerestem írókat, köztük Lázár Ervint is, hogy dolgozzák ki a dalszövegeket, ám senki nem vállalta. Ekkor találkoztam Béres Attila íróval, költővel, aki remek szöveget írt. Az előadás számunkra nagy szakmai siker hozott. Amiért szerintem ez a darab nem tudott olyan nagy utat bejárni, mint például a Sztárcsinálók, az, hogy nem készülhetett belőle lemez. Most hadd ne menjek bele, miért. Számtalan oka volt ennek. Biztos az is, hogy egyesek rendszerellenesnek tartották a művet” – mondta Várkonyi Mátyás, aki hozzáfűzte: az elmúlt harminc évben többször felmerült, hogy vidéki színházak műsorra tűzzék A bábjátékost, ám végül elálltak ettől. A zeneszerző szerint ebben az is közrejátszhatott, hogy a darab együttesen igényel magas szintű mozgásszínházi, énekesi, színészi feladatokat a szereplőktől, és zeneileg sem tartozik a könnyű, egyszerű dallamvilágú rockoperák közé. Ők egyébként poperettnek hívták mindig.

Ezért annak most nagyon örül, hogy a soproni színház vállalkozik arra, hogy az ősbemutató rendezőjének, Katona Imrének a vezetésével ismét műsorra kerülhet a mű. „Amit láttam a próbán, az már több, mint biztató. A rendezői felfogásban is látom az újító szándékot. A színészek nagyon jól mozognak a Sopron Balett tagjai mellett. S milyen érdekes: az ősbemutatón Krámer György volt a koreográfusunk, most pedig Demcsák Ottó, mindkettőjük neve összeforrt a legendás Győri Balettel. Ez is egy jó jel számomra, hogy megint szerencsés csillagzat alá kerülhet a mű. Mi mindent beleadunk majd, jövök, ha szükség lesz rám, kapcsolatban leszünk az alkotókkal. Remélem, a darab ismét megtalálja az útját a közönséghez” – hangsúlyozta Várkonyi Mátyás.

Varga Róbert
Soproni Petőfi Színház


2015.10.09