Oscar 2016 – A korai esélyesek


Korai még esélylatolgatásnak nevezni, de már most kezd körvonalazódni azon filmek listája, amelyekkel gyakran fogunk találkozni a következő díjszezonban. Vannak közöttük egyértelműen az Oscarra készülő alkotások, és van egy csomó olyan is, amelyik kétélű fegyver, éppúgy tarolhat, mint amennyire le is csúszhat a szoborátvételről. Na meg persze idén is lehet izgulni azért, hogy Leonardo DiCaprio végre megkapja (inkább már a közönség által) hőn áhított Oscarját.

Me and Earl and the Dying Girl
Az idei év Whiplash-e lehet Alfonso Gomez-Rejon alkotása, amely Chazelle művéhez hasonlóan egyöntetűen elhódította a zsűri és a közönség szeretetét is a Sundance Filmfesztiválon. A Jesse Andrews könyvéből adaptált sztori egy gimis diák és rákkal diagnosztizált osztálytársa barátságáról szól. A filmet a Fox karolta föl nemzetközi forgalmazásra, így azon is sok múlik, hogyan játsszák ki a lapjaikat, mindenesetre jó eséllyel találkozunk majd a filmmel a következő Oscaron.

Steve Jobs
Míg a 2013-as jOBS-ra keresztelt, Steve Jobs életét feldolgozó alkotást rendre elkerülte a rivaldafény, Danny Boyle filmjét már sokkal nagyobb figyelem övezi. Ez nyilván köszönhető az Oscar-díjas direktor személyének, valamint Michael Fassbender főszereplésének is, de ha ez még nem lenne elég, akkor a forgatókönyvet is egy Oscar-díjas író, Aaron Sorkin jegyzi. Az Akadémia kedveli az életrajzi filmeket és az igaz történeteket, úgyhogy eddig mindent kipipálhatunk, ami arra okot adna, hogy már most jelöljük a filmet a 2016-os Oscaron. Októberben elválik, hogy mit is tud felmutatni Danny Boyle filmje.

The Danish Girl
A Király beszéde Oscar-díjas rendezője, Tom Hooper alkotása is mindent fel tud mutatni, amire szükség lehet egy-két jelölés begyűjtésére, a neves direktor mellett egy nem mindennapi regény kerül feldolgozásra. A történet Lili Elbe-ről szól (őt Eddie Redmayne alakítja), aki egy nemváltoztató műtéten esik át, az Akadémia pedig köztudottan a politikai korrektség híve, így nagy bizonyossággal számíthatunk a filmre a következő Oscaron. Ha le is csúszna a jelölésekről, Redmayne-nek biztosan számíthatunk egy strigulára a neve mellett; ha visszaemlékszünk, akkor Jared Leto is egy hasonló alakítással diadalmaskodott tavaly. A The Danish Girl novemberben érkezik a mozikba.

Bridge of Spies
Egy másik film, amelynek már csupán a nevek alapján garantált jelölésekben lesz része, Steven Spielbergnél már egészen az az érzése támad az embernek, hogy nem is a közönségnek, hanem az Akadémiának készíti a filmjeit. Eddig összesen 11 alkalommal izgulhatott az Oscaron, ebből 3-szor örülhetett is neki, de a rendezőn kívül Ethan és Joel Coen forgatókönyvét is legalább egy jelöléssel díjazza majd az Akadémia. A Bridge of Spies-nak egyébként pont az lehet majd a veszélye, ami Spielberg minden munkájánál, a hatásvadászat, amellyel az érzékeny lelkű Oscar-zsűri kegyeit szeretné megnyerni. Reméljük, nem így lesz, októberben kiderül.

Joy
David O. Russell és Jennifer Lawrence újra együtt dolgozik, ami pedig ismételten csak Oscar-jelölésekben teljesedhet ki, hasonlóan az előző alkalmakhoz. Bár sokak szerint az Amerikai botrányt is rendesen túlértékelték (mármint jelölésekben), eddig még nem vihetett haza trófeát a direktor, de az Akadémia lelkesen figyeli minden lépését. A szereplőgárdában van még Bradley Cooper, valamint Robert de Niro, tehát ha a film egyéb jelöléseket nem is kapna, azért a színészek jó eséllyel szállnak majd ringbe a szoborért. Decemberben kerül a Joy a mozikba.

The Revenant
Az előző Oscar-szezonból kimaradt Leonardo DiCaprio, mivel nem szerepelt tavaly semmiben, így valószínűleg újult erővel indul majd meg a globális kampány a színész első aranyszobráért. Bár A Wall Street farkasa nem tartozott élete alakításai közé, mégis jelölést érdemelt, ezúttal egy sokkal keményebb feladattal kell megküzdenie, egy vadász szerepében, aki az erdőben indul rablói nyomába. Alejandro González Iñárritu tavaly mindenkit meglepett a Birdmannel, főként, hogy 4 Oscart is besöpört vele, így joggal fektetjük belé bizalmunkat, hogy idén is egy minőségi matériát pakol elénk. Jövő januárig kell várnunk a The Revenant bemutatójára.

The Hateful Eight
Quentin Tarantino műhisztije után tér vissza, ismét egy westernnel, akinek bár csak filmjei töredékét díjazták, vagy jelölték eddig, a történelmi filmeket kajálni szokták az Akadémia öregjei, főként, ha bedob valami jó kis rasszizmust is a rendező. Sokak csalódással konstatálták, hogy Christoph Waltz nem kapott szerepet az alkotásban, de valljuk be, nem is igazán lenne fair a többi indulóval szemben, mert ha így lenne, akkor a papírforma alapján már most gravírozhatnák a szoborra Waltz nevét. Ha más nem, egy-két technikai jelöléssel megszórják majd a népszerű rendezőt, csak hogy lássuk, nincs kőből a zsűri szíve.

The Light Between Oceans
Derek Cianfrance rendező filmje, a Túl a fenyvesen nemcsak a hazai mozikat kerülte el, de az Oscart is. Mindkettő érthetetlen, hiszen egy nem mindennapi, generációkon átívelő drámával készült, érdemelne némi elismerést. Bár azért annyira nem ismeretlen az Akadémia számára, hiszen a Kék Valentinnal például részt vett az Oscaron, igaz, inkább csak Michelle Williamsre esett a rivaldafény. Nem mellékes, hogy olyan nevekkel dolgozhat ezúttal a rendező, mint Michael Fassbender, Rachel Weisz, vagy Alicia Vikander, így ők is megcsillogtathatják tudásukat egy – remélhetőleg – remek drámában. A történet szerint egy házaspár egy talált gyermeket nevel sajátjukként, miközben meg kell birkózniuk ennek minden morális kérdésével.

Carol
Cate Blanchett az utóbbi években az Oscarok nagy kedvence, egyre több jelölésével és 2 trófeájával – nem véletlenül. A Carolban főszereplőként így neki van a legnagyobb esélye indulni, rajta kívül még a főbb szerepekben Rooney Mara, Sarah Paulson és Kyle Chandler játszanak. Az 1950-ben játszódó történetben egy fiatal férfi és egy idősebb, házas nő kapcsolatát láthatjuk, a Carol először a Cannes-i Filmfesztiválon debütált.


Lehetséges jelöltek még:

A tenger szívében
Ron Howard ritkán vesz részt az Oscaron, de amikor igen, akkor jól sikerül neki, ezt jelzi két trófeája. Tavaly a Hajsza a győzelemért hiába volt siker, és dicsérte az egekig mindenki, az Akadémia – gondolom – nem szereti az autóversenyt, így kimaradt az Oscarból. A tenger szívében (In the Heart of the Sea) egy kicsit más tészta lesz, Moby Dick története talán majd eljut az elefántcsonttoronyba is; ezért nyilván Chris Hemsworth is megtesz majd mindent, aki újra együtt dolgozik a rendezővel, és aki egyre kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújt az utóbbi években, így neki is komoly esélye lesz villantani. Decemberben érkezik.

Spectre
A Skyfall példáján felbuzdulva simán gondolhatnánk, hogy majd szépen kap néhány jelölést a Spectre is, még akkor is, ha az a két Oscar, amit az előd kapott, csak presztízs-díjak voltak. Attól függetlenül, hogy ez igaz, Sam Mendes rendezővel egy olyan irányt vett a sorozat, amellyel már kitört saját műfajából, és azon kívül is lehet értékelni. A színészeket nyilván nem fogja dicsérni az Akadémia, hiába ül ott Christoph Waltz is a stábban, de technikai díjakkal simán befutó lehet a Spectre is.

The Sea of Trees
Gus Van Sant neve sem ismeretlen az Oscarokról, a Good Will Hunting rendezője egy ígéretes drámával készül ez évre Matthew McConaughey, Naomi Watts és Ken Watanabe társaságában. McConaughey akár visszatérhet a jelöltek közé, miután brutálisan jó alakítása fölött, amit a Csillagok közöttben nyújtott, egyszerűen átnézett az Akadémia. A The Sea of Trees egy amerikai férfiról szól, aki öngyilkos akar lenni a Fák tengere nevezetű japán erdőben, amely népszerű helyszínnek számít a szuicid hajlamú emberek körében. Ott azonban összetalálkozik egy japán férfival, aki szintén ez okból indul oda, találkozásuk pedig egészen másfelé tereli az eseményeket. Érdekes koncepció, amit, ha jól játszik ki a rendező, illetve Chris Sparling író, akkor akár még a legnagyobb kategóriákban is esélyes lehet.

The Walk
Robert Zemeckis nemcsak a közönség, de az Akadémia kedvence is, így rendre megjelenik az Oscarokon, ezúttal ráadásul egy életrajzi filmmel rukkol elő: Philippe Petit kötéltáncos történetét dolgozza föl, Joseph Gordon-Levittel a főszerepben. A főbb kategóriákban jó eséllyel indulhat, már persze, ha a zsűri olyan kedvében lesz.

Crimson Peak
Guillermo Del Toro-nak pont az a film hozta meg az ismertséget is, amellyel Oscar-jelölést is kiharcolt, A faun labirintusa, azóta viszont inkább az amerikai tizenévesek kegyeinek hódolt, mintsem saját kreativitásának, és ennek látszott is az eredménye. Most azonban a Crimson Peak egy ígéretes darabnak tűnik, és ha a fontosabb kategóriákban mellőzésre is kerül (legjobb esetben is mindössze technikai kategóriákban lehet esélye), valószínűleg Jessica Chastainnek, vagy Tom Hiddlestonnak lehet keresnivalója a díjszezonban.

Bubán Attila
Forrás: cinestar.hu


A címlapkép az everystockphoto.com szabad felhasználású gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével itt érhető el.

2015.07.01