Vonzások – Stoker

1 perces filmkritika

Semmi igazán vonzó nincs abban, ha egy film magyar címe arról akar szólni, amiről a tartalma alapján egyáltalán nem beszél. Sem vizuálisan, sem sehogy. Mert a Stoker-ben semmilyen vonzás nincsen, esetleg némi megmagyarázhatatlan vonzódás a torz lélek és a szadizmus felé. Mert ugyebár minden a génekben és a nevelésben gyökerezik. Na persze, spanyolviasz!

Szomorú, amikor az ember – értő és szórakozni vágyó – fia remek példát talál az álművészi csomagba erőszakolt semmitmondásra. Én pont a Stoker-rel futottam lyukra. Bárcsak a forgatókönyvet jegyző Wentworth Miller tovább maradt volna a börtönben (Prison Break), vagy akárhol máshol, csak nem az íróasztala mögött. És bárcsak Chan-wook Park rendező maradt volna Dél-Koreában. Az Oldboy (lenyűgözően beteg) és a Szomjúság (elmélázóan friss) író-dirigense ugyanis rendkívül csalóka mozit hozott össze angol-amerikai fennhatóság alatt. A darabjaiban-egészében máshol (már) máshogyan láttatott, nem friss, nem váratlan és nem is velős sztorit bonyolultnak feltüntető dramaturgia nem átallott hamis stilisztikai elemekhez nyúlni. Pedig művészetileg értékelhető alkotás közel sem született belőle. Ellenkezőleg annál több: a jó(nevű) színészekkel leközölt történet sajnos nem más, mint izgalmasnak beállított, de kínosan izzadságszagú képeket (amúgy remekül összevágott), semmitmondó hallgatásokkal, funkciótlan lassításokkal, valamint béna párhuzamokkal cicomázott unalmas darab. Nincsen rá jobb szó, álművészieskedés. A maga nemesnek tűnő, feslett-vásott értelmében.

Összességében nézve képtelen vagyok halványnak is értékelni Park moziját, ahol talán az egyetlen támaszkodó pont valóban a színészi játék lehetett volna – na de, ha nincs mit normálisan eljátszani, akkor mit is kellene értékelni? Nicole Kidman a legtöbbször ilyen (hideg, steril, faragott márvány), Matthew Goode óvatosan erőlködve akar mélységet vinni a karakterébe, míg Mia Wasikowska belső valója attól még nem üti át a vásznat, ha metszőollót vág egy rendőr torkába. Tartom, hogy a „misztikus thrillernek” kikiáltott (és helyenként felkiáltott) Stoker pozitívan félreértelmezett darab, amely nem egyéni ízlés, hanem racionális látásmód dolga. Sajnálom. De leginkább azt, hogy az utamba akadt.


2013, angol-amerikai, 99 perc
rendező: Chan-wook Park
forgatókönyvíró: Wentworth Miller
szereplők: Mia Wasikowska, Dermot Mulroney, Nicole Kidman,
Jacki Weaver, Lucas Till, Matthew Goode, Alden Ehrenreich

Szilvási Krisztián

2015.03.05