OLVASNI JÓ SHOW!

A Kölcsey Iskolában jártunk

A Kölcsey Hét sok-sok programja közül számunkra a legígéretesebbnek a kisiskolásokat megmozgató OLVASNI JÓ!-SHOW tűnt. A „show” nem igazán iskolai műfaj, de ha ilyen vetélkedőt értünk alatta, mint amin jártunk, csak sajnálni tudjuk ezt. Íródott persze versenyfelhívás, készült olvasmánylista és volt zsűri is (mégpedig kettő!), de a rendezvény maga, s az ott megtapasztalt hangulat inkább egy iskolai teadélutánra vagy egy jól sikerült táborzáróra emlékeztetett.

Szó sem volt izzadó tenyérről vagy görcsbe rándult gyomorról. A szárnyaló képzeletről, az olvasásról, annak öröméről és a játékról annál inkább! Németh Andrea szervezőtől megtudtuk, hogy idén immár nyolcadik alkalommal szervezték meg az OLVASNI JÓ! SHOW-t. A Győr város 3.-4. osztályos tanulói számára rendezett vetélkedőre idén 10 iskola jelentkezett. Intézményenként egy 3 fős csapat és néhány egyéni versenyző indulhatott.

A felkészülés egyszerű volt: két könyvet és néhány Móra mesét kellett elolvasniuk a gyerekeknek. A szervezők célkitűzése, hogy a versenyzők minden évben egy klasszikus gyermekkönyv mellett egy kortárs szerző művét is megismerjék. Ebben az esztendőben Bálint Ágnes Szeleburdi család című regényét és az olasz Vanna Cercená Tükörnapló című könyvét olvasták a diákok. Minden bizonnyal nem véletlen az, hogy mindkét olvasmány diárium, hiszen ez az az életkor, amikor a kiskamaszok elkezdik papírra vetni saját élményeiket, s megismerkednek a naplóírással.

A vetélkedőre január 20-án került sor a Kölcsey Iskola kis tornatermében. Kellett is a hely, az 50 versenyző, kísérőik, és a szervezők teljesen belakták a teret. A rendezőgárda előtt le a kalappal! Egyidejűleg bonyolították le a csapatversenyt és az egyéni megmérettetést. Játékos feladatok egész arzenálját vonultatták fel. Volt totó, Amerikából jöttem… (az olvasottak alapján), puzzle, irodalmi számháború, a Maradj talpon! vetélkedő speciális változata és sok-sok nevetés. Míg a csapatok írásbeli rejtvényeket fejtettek meg, addig az egyéni versenyzők mozgásos feladatot kaptak – és fordítva. Voltak persze olyan fejtörők is, amelyeket egyidejűleg, de külön-külön oldottak meg. Ilyen volt például a versenyzők tudását és bátorságát egyaránt próbára tévő Ki vagyok én? című feladatsor.

A gyerekek rendkívül felkészültek voltak. Fogós kérdéseket válaszoltak meg pillanatok alatt: tudták, hogy kinek a talpába ment szálka a nyaralás alatt; kinek van virágos bársonycipője vagy éppen takarékpersely forma szája; hogy nevezik Giuseppe házát a falubeliek; mi a vétke a sédi molnárnak. Nem keverték össze a krajcárt a fillérrel, a subát a gubával, a süveget a kucsmával. Félszavakból is értették egymást, mert olvastak és mert olvasottak.

A játék végeztével -amíg a zsűri dolgozott-, pihenhettek kicsit. Megnézték a Kölcsey Iskola néptánc-szakköröseinek műsorát. A rábaközi játékokat Bőhmné Cséka Bernadett tanította be.

A táncot követően még egy kis uzsonnára is sor került. Ekkor már tényleg vibrált a levegő az igalomtól. Kisvártatva aztán bevonultak a zsűritagok és ismertették a vetélkedő eredményét:
 

CSAPATVERSENY

I. BARTÓK BÉLA MAGYAR TANÍTÁSI NYELVŰ ALAPISKOLA (NAGYMEGYER) csapata, a MEGYERKŐCÖK.

A csapat tagjai: Ábrahám Fanni, Szabó Anna, Raflik Emma voltak.

Elért pontszám: 76. Felkészítő tanárok: Antal Éva, Nagy Valéria, Szakál Aranka.

II. RICHTER JÁNOS ZENEMŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA, ÁLTALÁNOS ISKOLA, ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM csapata, a BETŰFALÓK

A csapat tagjai: Bozsó Dániel, Gecsei Márton, Faggyas Csenge.

Elért pontszám: 74. Felkészítő tanár: Pongrácz Istvánné.

III. GYÁRVÁROSI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA csapata, a VIDÁM OLVASÓK

A csapat tagjai: Kubik Ármin, Kokas Márk, Tóth Tamara.

Elért pontszám: 70. Felkészítő tanár: Szántóné Szöllősi Gyöngyi.

EGYÉNI VERSENY

I. Kiss Barbara (PÉTERFY SÁNDOR GIMNÁZIUM, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA)

Elért pontszám: 56 pont. Felkészítő tanár: Balázsné Szabó Ildikó.

II. Pákozdi Áron (PÉTERFY SÁNDOR GIMNÁZIUM, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA)

Elért pontszám: 55 pont. Felkészítő tanár: Balázsné Szabó Ildikó.

III. megosztva

Kovács Bánk (GYÁRVÁROSI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA )

Elért pontszám: 53 pont. Felkészítő tanár: Szántóné Szöllősi Gyöngyi

valamint

Székelyhidi Barnabás (GYŐRI MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS Szakközépiskola.)

Elért pontszám: 53 pont. Felkészítő tanár: Barnabás Turócziné Horváth Izabella

IV. Ács Liliána (GYŐRI MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS Szakközépiskola.)

Elért pontszám: 52 pont.
 

A díjátadás előtt hangzott el a legfontosabb gondolat: nem az elért pontok szám a leglényegesebb, hanem az, hogy a gyerekek remek könyvekkel ismerkedtek meg, itt a vetélkedőn jól szórakoztak s valószínűleg olvasók maradnak a továbbiakban is.

Az nyerteseket „tűzijáték-tapssal” ünnepelték a jelenlévők. Ez a taps kijár a a vetélkedőt profi módon lebonyolító csapatnak is! Név szerint a műsorvezetőknek: Horváth Ildikónak és Németh Andreának; Erlitz Ibolyának, Horváth Zsófiának, Kaszás Lászlónénak, Kissné Fazekas Gabriellának, Lőrincz Mártának, Péter Andrásnénak, Takács Zsoltnénak, Varga Máriának és a segédkező kölcseys diákoknak.

Sokan aggódnak az olvasás jövőjét illetően. Mi most kicsit megnyugodtunk. Amíg vannak ilyen lelkes és ötletes pedagógusok, akik vállalják a szervezést, a felkészítést, az olvasásnépszerűsítés feladatát, nincs baj. Mert kíváncsi és játékos kedvű gyermekekben nincs és nem is lesz hiány, abban biztosak vagyunk!

Berente Erika

2015.01.23