Irén, te édes! In memoriam Psota Irén és A fotográfia bűvöletében

Keleti Éva könyveinek bemutatója a győri könyvtárban

keleti-eva-konyvbemutato

Április 3-án a győri könyvtár Kisfaludy Károly Könyvtárának rendezvénytermében Keleti Éva Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotográfus két megjelent könyvének a bemutatására került sor: az egyik a magyar fotográfia nagyasszonyának színházi felvételeiből összeállított album Psota Irén emlékére, a másik pedig egy beszélgetéskötet az érdemes és kiváló művésszel. A bemutatót Szarka Klára kurátor, fotótörténész vezette.

Az Irén, te édes! In memoriam Psota Irén. Keleti Éva fotóival című kiadvány a Balassi Kiadó gondozásában látott napvilágot 2018. decemberében, A fotográfia bűvöletében – Beszélgetés Keleti Éva fotóművésszel pedig, Árpási Zoltán tollából a HarperCollins Magyarország égisze alatt múlt év novemberében.

A kettős könyvbemutatón Keleti Éva elmesélte a közönségnek gyermekkori élményeit (már kiskorában bevonták a napi teendőkbe), beszélt édesapjáról, akitől a fegyelmezett munka szeretetét tanulta. Nagybátyjához, aki többszörös kardvívó olimpiai bajnok volt, különleges emberi kapcsolat fűzte. Az idősebb férfi az ő tanácsát kérte eljövendő nősüléséhez, megismertetve őt kiválasztottjával. A sors kegyetlensége folytán a házasságot néhány hónapos együttélés után a halál szakította félbe: a második világháború végén a németek felrobbantották a budapesti dunai hidakat, s a férj életének az egyik detonáció vetett véget.

A művésznő szereti az állandóságot. 1936 óta lakik ugyanott, ám eredetileg négyszobás otthonának egyik helyiségét 1945 után – félve attól, hogy társbérlőkkel kell kényszerűen megosztania – átadták a szomszédnak. Számára minden szoba egy sajátos világot jelent emlékei miatt. Beszélt tanulmányairól, arról, miként szerzett humán beállítottsága ellenére fizika-kémia szakos tanári diplomát.

Ez juttatta a fotóművészet világába is. Édesapja kezdetben ellenérzéssel fogadta lányának foglalkozását, egy évig közöttük a hallgatás fala emelt akadályokat: a fordulópont az volt, amikor a Csillebérci úti Úttörőtáborban kellett fotóznia, édesapja pedig, megtapasztalván a cipelendő apparátus nehéz súlyát, segített neki felvinni azt. A Magyar Fotóhoz került, ahol híres mesterek dolgoztak, az ő szakmai támogatásuk segítette a fényképezés titkainak megismerésében. Ekkor kezdték a színes fotókat készíteni, az újdonság varázsa is magával ragadó volt. Hosszú éveket tevékenykedett az MTI fotósaként, ahol minden feladatot szakmai kihíváskén fogott fel.

Azután a kulturális fotózás világába került. Ezzel kapcsolatosan híres képeket láthattunk kivetítve, melyek születésének kulisszatitkaiba is beavatott bennünket. Fotóinak alanya-tárgya a művészvilág számos reprezentánsa. Mindegyiküket arra kérte, hogy másszanak fára: így látunk fatörzsekbe kapaszkodó sztárokat. A digitális fotózással is megismerkedett, de nem vált a hívévé, sőt, hű maradt a hagyományos fényképezéshez.

Keleti Éva sikereinek egyik kulcsa remek kapcsolatteremtő képessége, valamint korrektsége: fotóalanyai ellenében soha nem használta fel a róluk készült fényképeket. Interjúk tömegéhez adta a nevét, számos kiállítást tudhat maga mögött – egy évvel ezelőtt ugyanitt, a Kisfaludy Károly Könyvtárban láthattuk Áramlás című tárlatát. Jelenleg is egy kiállításra készül.

Csiszár Antal
Fotók: Rózsa T.

2019.04.05