Oscar 2018 – Ki lesz a legjobb női mellékszereplő?

Találjuk ki együtt! – cikksorozat és játék – 6. rész

legjobb_noi_mellekszereplok

Közeledve a 90. Oscar-gála időpontjához, a 6. részben a legjobb női mellékszereplőként jelölt színésznőkkel foglalkozunk. Az általuk megformált karakteres alakítások felfedik a női természetben rejlő pozitív és negatív lehetőségeket. Megmutatják, milyen egy rossz anya vagy testvér, aki maximálisan uralkodni akar a másikon. Másrészt, hogy milyen egy melegszívű anya vagy egy hűséges barátnő, aki minden segítséget igyekszik megadni szeretteinek. Ajánlóink alapján tippeljék meg, vajon ki nyeri meg az Oscart az öt remek színésznő közül. Játékunkra (gyoriszalon.hu/news/10673/66/) vasárnap éjfélig várjuk a válaszokat.

Lesley Manville (Fantomszál) – Szabados Éva 

Lesley Manville a jelölés kapcsán elmesélte, hogy egy nap felhívta őt Paul Thomas Anderson, hogy akar-e Daniel-Day Lewis-szal egy filmben játszani. „Ha bármi többre lenne szükségem, hogy elvállaljak egy szerepet, meg kellene vizsgáltatnom a fejem” – nyilatkozta a szerény színésznő. Bár a világhír eddig elkerülte, de a britek jól ismerik a sok neves díjjal elismert művészt. A Fantomszálban Daniel-Day Lewis nővérét formálja meg tökéletesen. Cyril Woodcock, a ház kemény úrnője, aki mindent, köztük testvére szerelmi viszonyait is irányítani akarja. Hátborzongatóan kedves és nyugodt, miközben szavai úgy metszenek, mint egy éles kés. Lesley Manville mesterien építi fel azt a néhány jelenetet, amiben lehetősége van kibontakoztatni figuráját. A fegyelmezett viselkedés mögött rejlő lelki árnyak tűpontos ábrázolásáért én szívesen odaítélnék neki egy Oscart. Már csak azért is, mert különleges esemény lenne, ha az egykori házaspár együtt vehetné át a díjat. (Lesley Manville Gary Oldman első felesége volt.) 

Allison Janney (Én, Tonya) – Ősze Mária 

Allison Janneyt első alkalommal jelölték Oscar-díjra az Én, Tonya című filmben nyújtott, már eddig is számtalan díjjal jutalmazott alakításáért. Tonya Harding édesanyjának, LaVona Goldennek a bőrébe bújt a filmvásznon a nagyszerű karakterszínésznő, aki minden alkalommal bomba nőként jelenik meg, azonban a szerep kedvéért vállalta a csúnyaságot is. Annak ellenére, hogy egy erőszakos, kegyetlen, szenvtelen szörnyeteget, egy szinte egyfolytában dohányzó és káromkodó nőt kellett ábrázolnia, végtelenül lenyűgöző a karakter megformálása, amelyhez azonban minimál színészi eszközöket használ. A film nézése közben teljesen lenyűgözött, ahogy a színésznő szemeiben minden benne volt, Janneynek sikerül megvalósítania, hogy az anya természetét bemutatva tekintete semmilyen érzelmet ne sugározzon. Egy-egy röpke pillanat akad csupán, amikor szemei és karaktere némi emóciót, pl. szeretetet, izgalmat vagy épp büszkeséget mutatnak. Elképesztő és csodálatra méltó színészi alakítás. Nincs kétségem, ő fog nyerni! 

Mary J. Blige (Mudbound) – Szilvási Krisztián 

Az afroamerikai elnyomást középpontba állító filmek valahogy nem túlzottan érdekelnek, viszont a Mudbound-ra képes voltam úgy tekinteni, mint apa, fiú, anya, feleség szomorú drámájára. Ebből a szempontból pedig egy olyan – mindenfajta irónia nélkül – színes mozit láttam, ahol a még mindig szinte fél-rabszolga család női feje, az anya Florence végtelenül összetett karakterrel teszi nyilvánvalóvá, mik azok a többszörös, ráadásul köztük feloldhatatlan viszonyban álló élet-szerepek. Alakításában ott van minden másodrendű, ugyanakkor erőteljessége révén nélkülözhetetlen nő konok-muszáj kitartása, hideg döntéshozó gondolkodása, sőt a faji szegregáció nagyvonalú kezelése. Pillantásai malomkő súllyal húznak kontúrokat, helyénvaló minimalista játéka során úgy emelkedik ki ő a film textúrájából, hogy mégsem válik el annak szöveti egységességéből. Különleges dolog, hogy a legjobb női mellékszereplő kategória mellett a legjobb eredeti dalért is jelölték – előbbi esetében nálam ő a Szobor nyertese. 

Laurie Metcalf (Lady Bird) – Berente Erika 

Laurie Metcalf jól ismert szereplője az amerikai tévés szériáknak (Roseanne, Agymenők stb.). Ezeket a teljesítményeit több Emmy-díjjal jutalmazták. Ideje volt, hogy tovább lépjen fajsúlyosabb szerepek irányába, amit meg is tett. Az Oscar-díj várományos Lady Birdben a főhős, Christine anyjának szerepét alakítja. A melegszívű, végletekig túlhajszolt, a család gondjait a vállán cipelő, két lábbal a földön járó asszony nem ért szót művész ambíciókat dédelgető, kitörni vágyó, öntörvényű lányával. Azt kell mondjam, számomra az övé a főszerep. Karaktere lehetővé teszi, hogy színészi eszköztárának sok elemét megmozgassa, felmutassa. Jelzés értékű az otthon is viselt nővérruha, és nehezen feledhető a film néhány jelenete, mint például az indulatos, szótlan mosogatás. Néha csak keményen összeszorított szája széle, egy félrehajított papírgalacsin, egy érintés az, ami feltárja a nézőnek a benne dúló érzelmeket. Alakításáért már megkapta a Golden Globe-díjat, amit az Oscar előjelének tekintenek. Nagyestélyit és szobrot Laurie Metcalfnak! 

Octavia Spencer (A víz érintése) – tmoni 

A víz érintése karaktereiben az a legerősebb, hogy minden szereplő jelentős társadalmi kérdést képvisel, s mindezt bámulatos színészi alakításokkal teszi. Nem véletlen, hogy hármukat is jelölték az idei Oscar-díjra, köztük Octavia Spencert, Hollywood egyik legkeresettebb tehetségét, akit a kritikusok is elismernek. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen amihez nyúl, azt kinccsé varázsolja. Ez történik ebben a moziban is, ahol olyan könnyedén hozza Eliza egyetlen barátnőjét, aki a női egyenjogúság és az afroamerikaiak képviselője egy személyben, hogy öröm nézni. Zelda, az élet igazságait és igazságtalanságait szajkózó kolléganő-barátnő szerepében egyrészt üde színfoltot visz a filmbe, másrészt komikaként ő adja a humort. Cserfességével jól ellenpontozza a néma lányt (ő tolmácsol közös munkahelyükön, egy szupertitkos laboratóriumban), laza, nagydumás, a barátnőjéért aggódó, s érte mindenre hajlandó alakját nagyon hamar a szívünkbe zárjuk. Nyíltsága, empátiája, hűsége, gyorsan vágó esze és bármit elfogadni tudó attitűdje nagy segítségére van Elisának, és remélhetőleg egy újabb aranyszobrot hoz neki a 2012-ben szerzett mellé. 

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a kép készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép.

Oscar 2018 cikksorozatunk korábbi cikkei:
1. rész: Oscar 2018 – Versenyben a legjobb filmek
2. rész: Oscar 2018 – Versenyben a legjobb rendezők
3. rész: Oscar 2018 – Ki lesz a legjobb férfi főszereplő?
4. rész: Oscar 2018 – Ki lesz a legjobb női főszereplő?
5. rész: Oscar 2018 – Ki lesz a legjobb férfi mellékszereplő?

2018.03.03