Vízjel

Kozma Orsi legújabb szólóalbuma dalról dalra

kozma-orsi-vizjel

Néhány hete jelent meg Kozma Orsi legújabb, Vízjel című szólóalbuma a Tom-Tom Records gondozásában. Az album különlegessége, hogy az énekesnő ezúttal több dalszerzővel és producerrel dolgozott együtt a dalokon, aminek köszönhetően egy friss inspirációkkal teli, változatos anyag született. A lemez tíz dalát most személyesen az énekesnő és a dalok szerzői, szövegírói mutatják be.

Kozma Orsi így mesélt a friss anyagról: Négy éve készítettem el az előző lemezemet Szakos Krisztiánnal. Az azóta eltelt időszak lenyomata a most, 2017 novemberében megjelent szólóalbum. A Vízjel a korábbiaktól leginkább abban különbözik, hogy ezen több producerrel, zeneszerzővel és szövegíróval dolgoztam együtt, míg az előzőket „csak” Szakos Krisztiánnal karöltve készítettük. Természetesen nem szakadtam el Krisztiántól teljesen, nem is fogok tudni soha, hiszen a szólópályám meghatározó alkotói partnere volt, van egy dala ezen a lemezen is, de kicsit szerettem volna körülnézni, új társakat keresni és új impulzusokat gyűjteni.

Az első olyan, akivel egy egész lemezt is el tudtam volna képzelni, Pálinkás Tamás, a TEJ és az Isten Háta Mögött frontembere, akit a férjem ajánlott, ő buzdított, hogy keressem meg. Így, amikor a Facebookjára küldött levelemre rögtön reagált, nagyon megörültem. Az ő dalával kezdődik a lemez.

1. Örökké (Zene és szöveg: Pálinkás Tamás)

Pálinkás Tamás: Ennek a dalnak az alapja volt az első, ami még valamikor 2006-ban megszületett, és tudtam, hogy nem lesz belőle IHM-dal, életem első egy darab akkordkörös dalaként. Aztán 10 évig fiókban volt, és mikor megtalált Orsi, és mutattam neki, hogy például ilyesmi témák lehetnének, egyből tetszett neki, szóval elkezdtem dalt írni köré, és elég könnyen is jött, csak körbe kellett nézni itthon. Valós szerelmi állapotot tükröz, és Orsi pedig pont úgy énekelte el, ahogy azt kell. A produceri munkák utáni végeredmény pedig „rádiós” lett, jelentsen ez bármit is manapság.

Kozma Orsi: Ott ültem Tominál a nappaliban, teáztunk, és egy gitárkísérettel megmutatta a nóta kezdeményt. Azonnal mondtam, hogy ez kell nekem. Hamar meglett a szövegével is, tulajdonképpen ez egy szerelmi vallomás a feleségének, amit egyébként akár a saját férjemnek is énekelhetnék, vagy bárki bárkinek, aki éppen úgy érzi. Tomi pont elkapta azt a pontot, hogy nem giccses, csöpögős, mégis bájos, érzékeny és őszinte vallomás. A hangszerelésében pedig már az elején egyetértettünk, hogy minimálra vesszük.

2. Igen (Zene és szöveg: Pálinkás Tamás)

Pálinkás Tamás: Ez eredetileg egy Tej-dal volt, de én valahogy nem igazán éreztem rá, és kíváncsi voltam, Orsi mit tud hozzátenni. Hát sokat! Nagyon jól áll neki ez a dal. Az eredetihez képest kicsit turbózta Erőss Marci, az egész fúvósszekció az ő érdeme, én csak az alapdallamot dúdolgattam be neki. A dal, ahogy bele is van írva, csak a táncról szól, ahogy kb. minden az életben. Oda-tánc és vissza-tánc, ez megy állandóan. Azt hiszem, kicsit korai amúgy, még kell pár év, amíg visszajön a divatba ez a fajta funk.

Kozma Orsi: Egyszerűen lenyúltam ezt a Tej-dalt, nem is tudtam, hogy Pálinkás Tomi ilyen jó kis funky-t is tud írni. Ráadásul a Tej-es zenekar játszotta fel, szerintem istenien szól. És Tomi szövege annyira ötletes és humoros! Ráadásul meg tudtam fűzni Váczi Eszter barátnőmet, hogy vokálozzon velünk a kórusban.

3. Egyérintő (Zene: Demkó Mátyás, Johnny K. Palmer, szöveg: Hujber Szabolcs)

Kozma Orsi: Johnny K. Palmert már régóta figyelemmel kísértem, és nagyon tetszett a zenei világa. Az Egyérintő volt az első közös munkánk. Nagyon bírom benne a precizitást, hogy hamar ráérzett, mi áll nekem jól, és ösztönzött, hogy próbáljak minél „Orsisabban” énekelni.

Hujber Szabolcs, szövegíró: A legfontosabb a szöveg megírásakor az volt, hogy Matyi zenéjéhez és Orsi kifinomult, bájos személyiségéhez is passzoljon, amit írok, a rám jellemző képek és motívumok beleszövésével. A szerelem témaköre megkerülhetetlen, Danténak sem sikerült, hát én se küzdök ellene. Az Egyérintő esetében a zene a táncolás képét idézte fel bennem, arról pedig a „szerelem első érintésre” gondolatához jutottam.

4. 7 nyár (Zene: Burai Krisztián, Báder János, szöveg: Jakab Andrea)

Kozma Orsi: Burai Krisztiánt is a férjem, Benedek Tamás ajánlotta, hiszen mindketten Békés megyei gyerekek, jól ismerték egymást, és a férjem nagyon bírja Kisnyúl / Burai On The Beat dolgait, úgy gondolta, érdemes lenne kipróbálni a közös munkát. Krisztián nagyon laza, rengeteget dumáltunk munka közben, és nagyon inspiráló volt vele dolgozni, sok zenét hallgattunk együtt, vette az ötleteimet, és nagyon jól instruált éneklés közben. A 7 nyár az egyik kedvencem a lemezről.

Jakab Andrea, szövegíró: Attól a pillanattól kezdve, hogy megtudtam, hogy Orsinak fogok két dalszöveget írni, örömteli izgatottság bujkált bennem. Orsi dalait sokat hallgattam, így már annyira ismertem a hangját, hogy szinte hallottam írás közben az éppen megszülető soraimat az ő hangján megszólalni. Ez segített is abban, hogy tudjam, mi az, ami jól áll neki. A Hét nyár c. dalszöveget Orsi egyik riportja ihlette, ahol őszintén elmondta, hogy hét évet kellett várnia, mire megtalálta azt az embert, aki a férje lett. Biztos voltam benne, hogy erre a hét évre utalva, ezt a várakozást szeretném megírni, kicsit álomszerű, sejtelmes köntösbe bújtatva. A szöveggel azt szerettem volna érzékeltetni, hogy érdemes kivárni, hallgatni szívünk vágyaira, sugallataira, hogy létezik az a valaki, aki számunkra tényleg a megfelelő, ha úgy tetszik: az Igazi. Nekem a riportban elhangzó történet is ezt igazolta.

5. Dzsinn (Zene: Burai Krisztián, Báder János, szöveg: Jakab Andrea)

Kozma Orsi: Volt egy nagyon jó zenei alap, amit Krisztián mutatott, erős hangulata volt, ami már első halláskor megragadt bennem. Elkezdtem improvizálni kamu angollal, és egyből kijött egy jópofa énekdallam. Minél egyszerűbben és őszintébben akartam elénekelni, Burai meg állandóan rám szólt, hogy nem kell az „operettes vibrátó”. Jól tette!

Jakab Andrea – szövegíró: A Dzsinn c. dal zenei alapja és énekdallama nagyon finom, érzéki, őszinte kifejezések, gondolatok írására ösztönzött, így ez a dalszöveg összefonódik a Hét nyár c. dallal. Arra gondoltam, hogy Orsi hitelesen fogja közvetíteni, üzenni azt, hogy ha már megtaláltuk a szerelmet, nem szabad a szép dolgokat a mulandóságnak adni, hogy nekünk aztán csak emléktörmelékek maradjanak, hanem a szívünk közös kis lángját ébren kell tartani és táplálni kell, bárhogy telik is az idő! Ebben a dalban a legfőbb kérés, kívánság a kedvestől az, hogy tegyen meg mindent azért, hogy mindig érezhessük, hogy fontosak vagyunk, hiszen nekünk ő a minden! És vajon melyik nő ne szeretne egy saját Dzsinnt? Az a férfi pedig máris a mi igazi, élő Dzsinnünk, aki egy életre választott minket!

6. Vízjel (Zene: Demkó Mátyás, Johnny K. Palmer, szöveg: Hujber Szabolcs)

Demkó Mátyás, zeneszerző: Két dalon dolgozhattam közösen Orsival, egyik a Vízjel, másik az Egyérintő. Mindkettőnek én vagyok a szerzője. Ezúton is szeretném megköszönni a közös munkát, Johnny K. Palmernek, Szabó Marcinak és Somogyvári Daninak a hangszereléseket, Hujber Szabolcsnak a dalszövegeket. Mindkét dalt nagyon szeretem, de a Vízjelet mindenképp kiemelném. Azért áll közelebb hozzám, mert Szabi pont olyan szöveget írt, amilyen élethelyzetben épp voltam. Szerelmes voltam, ez pedig egy szerelmes dal, de nem az a csöpögős, hanem vidám, pont olyan hangulatú, mint az ember egy új szerelem átélésekor. Nálam ezért nyert hitelt ez a dal, ezért lett fontos a számomra. Hogy a lemez címadó dala is ez lett, az pedig egy méltó lezárása ennek a korszakomnak.

Hujber Szabolcs, szövegíró: A Vízjelnél a zene könnyedsége és felszabadultsága elindította az úttoposzt, szárazon, majd vízen, egészen az igen merész beteljesülésig, amit a refrén finoman körülír. A közös munka az írástól a stúdiózásig gördülékenyen zajlott, köszönhetően többek között Orsi humorának.

Somogyvári Dániel, hangszerelő: Ennek a dalnak a munkálatai emlékezetesek voltak. Demkó Matyival, Hujber Szabival és Johnny K. Palmerrel dolgoztunk rajta. Nagyon rendes tagok, helyén van a szívük. Matyit ki kell, emeljem, mert ugyanolyan sok cigit szív, mint én, és lehetett félóránként cigiszünetet tartani. Egyszer még biztosan együtt fogunk feküdni az intenzíven.

7. Nem leszek (Zene: Bartalos Jenő, Somogyvári Dániel, szöveg: Bartalos Jenő)

Bartalos Jenő, szövegíró: Szerelmes, szomorú, csalódott, fáj. Azt a pillanatot kapja el, amikor az ész már felfogta, hogy vége, de a szív még nem akarja elfogadni. Zakatol, fuldoklik, kapaszkodik, kicsit bele is őrül. Megreccsen, tehetetlen. Csak az emlékek maradnak és a dac. Ez a szív még szeret, épp ezért iszonyúan fáj. A nóta az emberi kapcsolatok törékenységére is rámutat, ami tegnap még annyira fontos volt, hogy mindened odaadtad volna érte, na az ma semmit sem ér. De csak eddig megy a dal, megoldást nem kínál.

Somogyvári Dániel, hangszerelő: Annyira másnapos voltam, hogy nem emlékszem a munkálatokra, de visszahallgatva nem bántam meg, hogy előző este szobanövényre ittam magamat. :-)

Kozma Orsi: Ez egy szikár, nyers dal lett, kicsit kegyetlen is, mert a végén bejön a gúnyos „nem, nem, nem” vokál, mintha kiröhögne, cinikusan vigyorogna az ember képébe. Dani hangszerelése pedig még rátesz egy lapáttal. Szerintem nehéz dal, de vagány és bevállalós is. Szakításkor tessék jó hangosan hallgatni.

8. Porcelán (Zene: Nagy Eszter Mira, Lotfi Begi, Nagy Dávid, szöveg: Nagy Eszter Mira)

Myra Monoka, zeneszerző, szövegíró: Begivel egy ideje hatékonyan dolgozunk dalokon popelőadóknak, és ő kért fel a feladatra, hogy segítsek Orsinak az énekdallam és a szöveg megírásában. Ismerve az eddigi munkásságát, örömmel elvállaltam a felkérést. Beleástam magam a legutóbbi megjelenéseibe, és amennyire kívülről ezt lehetséges, próbáltam feltérképezni a magánéletét, hogy hiteles produkciót tudjunk együtt létrehozni. Büszke vagyok a végeredményre, mert hangsúlyozva Orsi kifinomult, arisztokratikus báját, sikerült megfogalmazni azt az érzést, ami egy odaadó nő lelkében lejátszódik, mikor őszintén beleszeret valakibe.

Kozma Orsi: Imádom ezt a dalt. Amikor meghallottam a Mira által, egy szál zongorával felénekelt demot, éreztem, hogy ez a nóta nagyon erős lesz. És aztán, amikor megkapta a végső hangszerelést, jött ki igazán a mélysége és őszintesége. Már-már himnikus. Mira nagyon elkapta, ráérzett, hogy mi áll nekem jól, és a gyönyörű szöveg, amit írt, iszonyatosan hatott rám. Begi jó érzékkel segített a stúdióban felénekléskor, bátorított. Amit én néha már túlzásnak éreztem, meggyőzött, hogy nem az, sőt, ettől lesz még árnyaltabb az előadásmód.

9. Neked (Zene: Bartalos Jenő, Somogyvári Dániel, szöveg: Bartalos Jenő)

Kozma Orsi: Ez volt az első közös dalunk Somogyvári Danival. Kész, beleszerettem. Ő volt a másik olyan flash Pálinkás Tomi után, akivel egy egész lemezanyagot el tudnék képzelni. Nagyon tehetséges és kreatív srác. Amikor elkészült ez a nóta, tudtam, hogy Az Eskü című dalom folytatása, és a hozzá készült klip a következő része annak a majdani trilógiának, amit Az Esküvel kezdtünk el. Bartalos Jenő is a szívem csücske, nemcsak remek szövegíró, de jó dalszerző is. Rengeteg más dologban is segített nekem, például lejött a klipforgatásra werk fotózni. Azt hiszem, egy jó barátság is elindult a közös munka során, amiért nagyon hálás vagyok neki.

Bartalos Jenő, szövegíró: Javíthatatlanul romantikus, őszinte, idealista és egyenes a Neked. Időről időre ki kell, mondjuk a dolgokat, úgy, ahogy azok vannak, el kell, mondjuk egymásnak, hogy „szeretlek és számíthatsz rám”, akkor is, ha az nyilvánvaló és kézenfekvő. Az élet tele van mindennapi küzdelmekkel, és sokkal könnyebb megharcolni velük, ha nem egyedül vagy, hanem ott van veled a nagybetűs TÁRS. Akivel összeköt az élet. Akinek mindened odaadod és aki mindenét odaadja. Nem másnak, neked.

Somogyvári Dániel, zeneszerző, hangszerelő: Ez a számom sikerült legjobban a lemezről. Ennek a dalnak a munkálatai során ismerkedtem meg jobban Bartalos Jenővel (ezt ne értsétek félre), akivel élmény volt dolgozni, hiszen kiderült, hogy ő is és Orsi is kedveli a szélsőségesen fekete humort. Bár többször megjegyezték, hogy pokolra fognak kerülni, amiért nevetnek a megjegyzéseimen.

10. Óceán (SilverHill remix) (Eredeti zene és szöveg: Szakos Krisztián)

Kozma Orsi: Arni (Vígh Arnold) megkeresett 2013-ban, hogy szeretné az Óceán éneksávjait elkérni. Aztán hamarosan elküldött nekem egy olyan remixet, amiről rögtön az jutott eszembe, hogy ilyen lenne egy Madonna Björk dance-es kooperáció. Arni csodásan kidolgozta a hangszerelést, tudott emelni a dalon az eredetihez képest, és új színekkel gazdagította. Nekem meg annyira tetszik mind a mai napig ez a verzió, hogy feltettem az lemezre.

Vígh Arnold remix készítő: Kozma Orsi az én szememben mindig is egy popzenei ikon volt, különösen akkor, amikor először láttam és hallottam az önálló dalait. Kicsit olyan volt, mint Kovács Ákos nőben, a legpozitívabb értelemben. Amikor felmerült annak a lehetősége, hogy egy remixet készítsek neki, kifejezetten megtiszteltetésnek éreztem, hogy egy számomra ekkora „ikon”-nak dalt készíthetek, és olyan eredmény született, amire minden egyes nap borzasztóan büszke vagyok. Nagyon előremutató, modern, aktuális hangzású dalt sikerült így készítenem, ami akár Madonna vagy Björk világához hasonlítható, és számomra ez sokkal inkább lett így egyfajta újragondolása vagy átdolgozása (ha úgy tetszik) ennek a szerzeménynek, mint egy hagyományos értelemben vett remix. Újraértelmeztem a dalt, és boldog vagyok, hogy Orsival emiatt ennyire egymásra találtunk zeneileg!

Forrás: langologitarok.blog.hu

2017.11.24