„A Godspell egy modern moralitásjáték”

Interjú Szűcs Gáborral

Szeptember 19-én mutatta be a tatabányai Jászai Mari Színház, Népszínház a Godspell című musicalt, amely Jézus és Júdás kapcsolatát dolgozza fel az amerikai istentiszteletekről ismerős zenei stílusban. A darabról a rendezőt, Szűcs Gábort kérdeztük, aki beavatott minket a mű tengerentúli és hazai történetébe is.

Miről szól a Godspell?

A Godspell egy modern moralitásjáték, amelyet 1972-ben Stephen Schwartz és John Michael Tebelak elsősorban Máté evangéliumát felhasználva írt, de ihletforrásként szolgált Lukács, János és Márk könyve is. A musical Jézus és Júdás kapcsolatát mutatja be, a zenét pedig a godspell és más stílusok vegyítésével hozták létre. A sztorit nagyon nehéz leírni, mivel gyakorlatilag az Újszövetség példabeszédeire alapuló helyzetgyakorlat-sorozatról van szó.

Ha evangéliumok feldolgozásáról beszélünk, mindenkinek a Jézus Krisztus Szupersztár jut az eszébe. Milyen kapcsolatban van a Godspell Webber musicaljével?

Magyarországon kultusza van a Jézus Krisztus Szupersztárnak, míg a tengerentúlon a Godspell is nagy népszerűségnek örvend. Egyrészt ez egy évvel idősebb, mint Webber musicalje, másrészről az USA összes államában műsoron van valamelyik középiskolában vagy egyetemen. Schwartz és Tebelak darabja így szerves része az amerikai fiatalok életének.

Hazánkban is volt kultusza a Godspellnek?

A magyarországi Godspell-történet a Színház- és Filmművészeti Egyetemen kezdődött, ahol vizsgaelőadásként szerepelt sok éven keresztül. Majd később a Várszínházban játszották, ahol Iglódi István rendezésében több száz előadást megélt – ez volt a darab aranykora, több vidéki teátrumban is bemutatták. Aztán úgy alakult, hogy a Jézus Krisztus ismertebb lett, de a Godspell is ott dübörgött mellette.

Komorabb előadásra számíthat a néző, vagy talál majd benne poénokat is?

A nyáron kétszer játszottuk a darabot Esztergomban, mindegyik alkalommal fergeteges humorú előadást láthatott a közönség. A musical története remekül eltalált, egyszerű, de nagyszerű: a krisztusi példabeszédeken keresztül beszél az emberi élet és a világ fonákságairól. A mi változatunkban a humor végig, egészen a passióig érezhető, nem csak egy-egy jelenetben fedezhető fel.

A godspellnek mint zenei stílusnak nagy hagyománya van az USA-ban az afro-amerikai istentiszteleteken. A darab a műfaj gyökereihez áll közelebb, vagy a klasszikus Broadway muzsikához?

A musical zenei alapjait mindenképpen a godspell körül kell keresni, de ez az anyag 2001-ben egy alapos ráncfelvarráson esett át. A londoni West Enden és a New York-i Broadwayen is felfrissítették a hangszerelést, a zenei világot pedig fantasztikus rockos, gitáros betétekkel egészítették ki.

Helyzetgyakorlatok-sorozatának írta le a sok improvizációt tartalmazó szövegkönyvet. A próbákról kerülnek be az előadásba a rögtönzések, vagy a színpadon születnek meg ezek a mozzanatok?

Két-három hónapon keresztül a meglévő helyzetgyakorlatokra hozott improvizációkkal alkottuk meg a jeleneteket, ezekből jött létre az előadás nyolcvan százaléka. De a maradék húsz százalékban a közönség előtt fogunk rögtönözni.

Bodor Máté
Fotó: Szvatek Péter – Jászai Mari Színház, Népház
Forrás: kultura.hu

2015.09.24