A Publio Kiadó roadshow-ja

Interjú Alcser Norberttel

Az utóbbi időben, a digitális kornak köszönhetően a magyar könyvkiadásban (is) előtérbe került a self publishing, azaz a szerzői kiadás, mivel sokkal költséghatékonyabb, valamint jóval kevésbé idő- és energiaigényes. Már van olyan magyar kiadó, amely kizárólag saját kiadásokkal foglalkozik: a 2011-ben alapított Publio Kiadó, melynek ügyvezető igazgatóját, Alcser Norbertet kérdeztük a témáról közelgő roadshow-juk apropóján.

A Publio Kiadót a szakmában szerzői kiadónak nevezik – mit jelent ez pontosan, és miben különbözik a hagyományos kiadóktól?

A „hagyományos könyvkiadás” esetében a könyvet a kiadó saját anyagi kockázatára egy szubjektív válogatás után adja ki. E kiadási mód egy könyvre vetített költsége, és így kockázata is nagyon nagy. Ebből is következik, hogy manapság egyre több kiadó megy csődbe, vagy válik fizetésképtelenné.
A szerzői kiadás esetében lehetőséget biztosítunk mindenkinek, hogy megmutassa magát alacsony költséggel, és kiadhassa könyvét e-könyvben vagy nyomtatott formában. Így nem csak kontrolálhatóbbak a költségek a szerző részéről, hanem a jutalék is sokkal magasabb. A szokásos 10-12%- helyett a Publio 30-70%-os honoráriumot kínál.

Mitől alacsonyabbak a szerzői kiadás költségei, azaz „mit tud” a self publishing, amit a hagyományos könyvkiadás – ezek szerint nem?

Nagyon fontos a fokozatosság. Mindig csak annyit adunk a könyvhöz, amennyi feltétlenül szükséges, és lépésenként haladva, a bevételeket visszaforgatva lehet előrejutni. A nyomtatott könyvekből sem gyártatunk le ezer darabot, hanem egyesével nyomtatjuk; így nem áll benne a pénz. Ha a szerzőnek van a családban ismerős korrektora, vagy olyan, akitől segítséget tud kérni a marketingben, itt ez is megoldható. Egy „hagyományos” kiadó esetében erre nincs lehetőség.

Júniusban egy roadshow-ra készülnek szerzőikkel együtt az ország egész területén. Nem szokványos dolog ez a magyar kiadói szcénában; kinek a kezdeményezése volt, mi a célja, és mivel készülnek a különböző helyszíneken?

A szerzői kiadás egyik fontos ismérve, hogy újabb és újabb értékesítési csatornákat keres és használ ki. Ez is egy ilyen kezdeményezés. Vigyük a könyveket személyesen az olvasókhoz, és találkozzanak a szerzővel.

Hány szerzője van a kiadónak, és hány vállalja a vidéki roadshow-t? A résztvevő szerzők minden állomást végigjárnak, vagy válogatnak a helyszínek között?

A Publio Kiadónak jelenleg több, mint 1050 megjelent könyve van. Első körben 20-25 szerző könyvével indulunk el, de folyamatosan van lehetőség jelentkezni a részvételre. A résztvevők – ha akarják – végigjárhatják az összes állomást, de megtehetik azt is, hogy csak a lakóhelyük közelében lévő állomáshelyeket látogatják – ki mennyi időt tud vagy akar rászánni: teljesen az ő döntésük.

Úgy tűnik, hogy nem a nagyvárosokat célozzák meg, ahol egy helyen sok ember mozgósítható, hanem a kisebb településeket. Van ennek valami különleges oka?

Igen. A felméréseink alapján a vásárlóink nagy része megyeszékhelyekről és a fővárosból kerül ki. Szeretnénk megszólítani az eddig számunkra el nem ért embereket, ennek pedig a legegyszerűbb – és tegyük hozzá: a legközvetlenebb – módja, ha elmegyünk hozzájuk. :-)

Mit vár a kiadó, és mit várnak a szerzők a roadshow-tól? Ha teljesülnek az elvárások, akkor elképzelhető, hogy ez rendszeres dolog lesz?

A legfontosabb, hogy sok emberrel találkozzunk, és nemcsak a könyveinket, szerzőinket tudjuk megmutatni, hanem a könyvkiadási lehetőségeinket is. Amennyiben sikeres lesz, természetesen várható folytatás, sőt már vannak jelentkezések több városból is, hogy látogassunk el hozzájuk is. Ezeknek igyekszünk majd eleget tenni.

Ez az jelenti, hogy az előre leszervezett helyszínekhez esetleg már ezen a roadshow-n újabbak csatlakoznak, vagy ezekre a településekre egy későbbi időpontban – esetleg egy más „műfajban” – látogat majd el a Publio?

Igen, újabbak csatlakoznak. Máris van két másik település, mely szeretné, ha résztvennénk az egyik eseményén. A rendezvényeken való megjelenésben és részvételben nagy segítséget nyújt R. Kárpáti Péter színművész, akinek most jelenik meg nálunk a második és a harmadik könyve.

Pontosan mikor kerül sor az eseményre, és melyek lesznek az állomáshelyek?

Első körben hét állomást tervezünk: június 13-án Lőrinciben, június 21-én Sajószentpéteren, július 26-án a dávodi, augusztus 1-én a tiszalöki strandon, augusztus 4-én Kajárpécen, augusztus 15-én Sokorópátkán és augusztus 20-án Tataházán találkozhatnak a Publio Kiadó kiadványaival és szerzőivel.

tmoni

2015.06.09